Hospodársky denník
USD43,868 Sk
EUR41,543 Sk
CHF26,393 Sk
CZK1,143 Sk
  Štvrtok  20.Apríla 2000

Aproximácia práva a spotrebné dane


Ako sa budú meniť podľa právneho poriadku Európskej únie
Otázka aproximácie legislatívy spotrebných daní je upravená v druhej časti kapitoly 22 ....doplníme jedno, dve slová......, ktorá je venovaná nepriamemu zdaňovaniu. Tu sú aj uvedené smernice Rady EÚ, ktoré musia byť bezpodmienečne premietnuté do národnej legislatívy. Už len zo zbežného pohľadu do týchto smerníc je zrejmé, že legislatíva spotrebných daní bude musieť byť zásadným spôsobom prepracovaná, a to zavedením mechanizmu fungovania tzv. daňových skladov a s tým súvisiacim režimom „pozastavenia dane“, ďalej zavedením povinnosti zaplatiť „zábezpeku“ za tovar nachádzajúci sa v takomto režime počas jeho skladovania alebo počas prepravy. Ďalším dôležitým prvkom je kontrola pohybu tovaru prostredníctvom kolobehu „sprievodného dokumentu“ v režime pozastavenia dane, povinnosť dôsledného vedenia evidencií umožňujúcich kontrolu výroby, príjmu, výdaja, pohybu, použitia a spotreby tovarov podliehajúcich spotrebným daniam, minimalizujúce možnosti daňových únikov. Správna funkcia tohto mechanizmu, vychádzajúc zo smerníc, je neodmysliteľne spojená s dôslednou správou dane prenesenou na colné orgány spočívajúcou v detailnej kontrole uvedených činností a vzájomnou súčinnosťou správcov dane, z čoho zase vyplýva potreba zásadného prebudovania a posilnenia samej správy dane. Úroveň tej súčasnej zodpovedá totiž významu, ktorý spotrebným daniam doteraz prikladali všetky vládne garnitúry vrátane súčasnej, pretože spotrebné dane chápali a chápu len ako doplnkový zdroj príjmov ŠR. Čitateľ si istotne spomenie na odôvodnenie posledných úprav sadzieb spotrebných daní s účinnosťou k 1. januáru 2000. Systémová smernica
Základnou smernicou pre oblasť spotrebných daní je tzv. systémová smernica Rady EHS č. 92/12/EHS o všeobecnom systéme, držbe, preprave a kontrole tovarov podliehajúcich spotrebným daniam, ktorá vymedzuje základné pravidlá a mechanizmy fungovania spotrebných daní v rámci Spoločenstva i v jednotlivých členských krajinách, pričom tieto dane sa majú uplatňovať na minerálne oleje, alkoholické nápoje a tabakové výrobky. Pre každú uvedenú tovarovú kategóriu existujú samostatné „štruktúrne“ a „sadzbové“ smernice. Popri presnom vymedzení predmetu dane upravujú štruktúrne smernice osobitné prípady vzťahujúce sa na konkrétny predmet dane, najmä pokiaľ ide o základ dane, daňové zvýhodnenia (obligatórne i fakultatívne) a pod. V nasledujúcom prehľade sú uvedené jednotlivé smernice EÚ a ich uplatnenie podľa predmetu dane. Systémová smernica 92/12/EHS Predmet dane Štruktúrna smernica Sadzbová smernica Minerálne oleje 92/81/EHS 92/82/EHS
Tabakové výrobky 95/59/ES 92/79/EHS, 92/80/EHS
Pivo 92/83/EHS 92/84/EHS
Víno 92/83/EHS 92/84/EHS
Šumivé víno 92/83/EHS 92/84/EHS
Ostatné prekvasené nápoje 92/83/EHS 92/84/EHS
Medziprodukty 92/83/EHS 92/84/EHS
Lieh 92/83/EHS 92/84/EHS

Sadzbové smernice potom ustanovujú pre jednotlivé predmety dane tzv. minimálne sadzby dane, a to v spoločnej mene, ktorou je v súčasnosti euro ( ). Na tomto mieste je potrebné zdôrazniť, že takéto minimálne sadzby bude musieť Slovenská republika v rámci prístupového procesu dosiahnuť najneskôr ku dňu vstupu do EÚ. Minimálne sadzby týkajúce sa jednotlivých predmetov dane sú zahrnuté v nasledujúcich prehľadoch. Minerálne oleje
smernica č. 92/82/EHS
benzín
olovnatý benzín bezolovnatý plynové oleje ako pohonná látka (nafta) plynové oleje ako palivo na výrobu tepla vykurovacie oleje (stredné a ťažké) skvapalnené plyny na výrobu tepla
337 /1 000 l* 287 /1 000 l* 245 /1 000 l* 18 /1 000 l* 13 /1 000 kg 0 /1 000 kg základom dane je 1000 litrov pri teplote 15 stupňov Celzia, v Slovenskej republike je základom dane 1 tona. Pokiaľ by mal čitateľ záujem porovnať sadzby platné v SR s uvedenými minimálnymi sadzbami, musí pri prepočte uvažovať so skutočnosťou, že jedna tona benzínu je asi 1300 litrov a jedna tona nafty asi 1200 Tabakové výrobky
smernica č. 92/79/EHS, smernica č. 92/80/EHS, smernica č. 95/59/ES cigarety cigary, cigarillos jemne rezaný tabak ostatný tabak na fajčenie 57 % z maloobchodnej ceny najpredávanejšej značky pozostávajúca zad valorem podielu a špecifického podielu, ktorý nesmie byť menej ako 5 % a nie viac ako 55 % z celkového daňového zaťaženia (spotrebná daň + DPH) 5 % z maloobchodnej ceny alebo 7 za 1000 kusov alebo 7 za 1 kg 30 % z maloobchodnej ceny alebo 20 za 1 kg 20 % z maloobchodnej ceny alebo 15 za 1 kg Alkohol a alkoholické nápoje - smernica č. 92/84/EHS
pivo víno (tiché a šumivé),
ostatné prekvasené nápoje medziprodukty lieh

0,48 /hl/ Plato alebo

1,87 /hl alkoholu 0 /hl 45 /hl 550 /hl alkoholu

Označovanie olejov
Okrem spomenutých smerníc je potrebné ešte uviesť smernicu č. 95/60/ES o fiskálnom označovaní plynových olejov a kerozínu, ktoré je obligatórne v prípadoch, ak majú byť tieto tovary použité so zníženou sadzbou dane na daňovo zvýhodnené účely (napr. vykurovanie). Fiskálne označovanie iných tovarov (napr. cigarety a liehoviny) je upravené priamo systémovou smernicou, avšak nie je obligatórne, nevyhnutnosť takéhoto označovania priniesol život. Ďalšími predpismi sú nariadenia o tzv. sprievodnom dokumente, o denaturačných prostriedkoch pre lieh, ako aj rozhodnutia majúce charakter výnimiek pre niektoré členské krajiny. Viacero problémov
Cieľom tohto príspevku bolo okrajovo načrtnúť čitateľom smerovanie legislatívy spotrebných daní. V približovaní sa právu EÚ pôjde v oblasti spotrebných daní o veľmi zložitý proces už aj z toho dôvodu, že smernice EÚ zatiaľ nie sú súčasťou právneho poriadku SR. Ich postupné premietanie do legislatívy, najmä pokiaľ ide o pojmovú stránku a terminológiu, bude narážať na odpor legislatívcov. Ďalším problémom je neexistencia autorizovaných prekladov smerníc EÚ, preto je potrebné pri ich aplikácii vychádzať z vlastných jazykových znalostí a skúseností získaných pri zahraničných stážach, výmenných pobytoch a seminároch. Treba len dúfať, že začatie rokovaní o vstupe SR prinesie pokrok aj v tomto smere, aj keď s kapitolou týkajúcou sa daní sa uvažuje v neskorších kolách rokovaní. Peter Šubík

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.