|
|||||||||||||||||
Štvrtok 20.Apríla 2000 |
Aproximácia práva a spotrebné daneAko sa budú meniť podľa právneho poriadku Európskej únie Otázka aproximácie legislatívy spotrebných daní je upravená v druhej časti kapitoly 22 ....doplníme jedno, dve slová......, ktorá je venovaná nepriamemu zdaňovaniu. Tu sú aj uvedené smernice Rady EÚ, ktoré musia byť bezpodmienečne premietnuté do národnej legislatívy. Už len zo zbežného pohľadu do týchto smerníc je zrejmé, že legislatíva spotrebných daní bude musieť byť zásadným spôsobom prepracovaná, a to zavedením mechanizmu fungovania tzv. daňových skladov a s tým súvisiacim režimom pozastavenia dane, ďalej zavedením povinnosti zaplatiť zábezpeku za tovar nachádzajúci sa v takomto režime počas jeho skladovania alebo počas prepravy. Ďalším dôležitým prvkom je kontrola pohybu tovaru prostredníctvom kolobehu sprievodného dokumentu v režime pozastavenia dane, povinnosť dôsledného vedenia evidencií umožňujúcich kontrolu výroby, príjmu, výdaja, pohybu, použitia a spotreby tovarov podliehajúcich spotrebným daniam, minimalizujúce možnosti daňových únikov. Správna funkcia tohto mechanizmu, vychádzajúc zo smerníc, je neodmysliteľne spojená s dôslednou správou dane prenesenou na colné orgány spočívajúcou v detailnej kontrole uvedených činností a vzájomnou súčinnosťou správcov dane, z čoho zase vyplýva potreba zásadného prebudovania a posilnenia samej správy dane. Úroveň tej súčasnej zodpovedá totiž významu, ktorý spotrebným daniam doteraz prikladali všetky vládne garnitúry vrátane súčasnej, pretože spotrebné dane chápali a chápu len ako doplnkový zdroj príjmov ŠR. Čitateľ si istotne spomenie na odôvodnenie posledných úprav sadzieb spotrebných daní s účinnosťou k 1. januáru 2000. Systémová smernica Základnou smernicou pre oblasť spotrebných daní je tzv. systémová smernica Rady EHS č. 92/12/EHS o všeobecnom systéme, držbe, preprave a kontrole tovarov podliehajúcich spotrebným daniam, ktorá vymedzuje základné pravidlá a mechanizmy fungovania spotrebných daní v rámci Spoločenstva i v jednotlivých členských krajinách, pričom tieto dane sa majú uplatňovať na minerálne oleje, alkoholické nápoje a tabakové výrobky. Pre každú uvedenú tovarovú kategóriu existujú samostatné štruktúrne a sadzbové smernice. Popri presnom vymedzení predmetu dane upravujú štruktúrne smernice osobitné prípady vzťahujúce sa na konkrétny predmet dane, najmä pokiaľ ide o základ dane, daňové zvýhodnenia (obligatórne i fakultatívne) a pod. V nasledujúcom prehľade sú uvedené jednotlivé smernice EÚ a ich uplatnenie podľa predmetu dane. Systémová smernica 92/12/EHS Predmet dane Štruktúrna smernica Sadzbová smernica Minerálne oleje 92/81/EHS 92/82/EHS Tabakové výrobky 95/59/ES 92/79/EHS, 92/80/EHS Pivo 92/83/EHS 92/84/EHS Víno 92/83/EHS 92/84/EHS Šumivé víno 92/83/EHS 92/84/EHS Ostatné prekvasené nápoje 92/83/EHS 92/84/EHS Medziprodukty 92/83/EHS 92/84/EHS Lieh 92/83/EHS 92/84/EHS Sadzbové smernice potom ustanovujú pre jednotlivé predmety dane tzv. minimálne sadzby dane, a to v spoločnej mene, ktorou je v súčasnosti euro ( ). Na tomto mieste je potrebné zdôrazniť, že takéto minimálne sadzby bude musieť Slovenská republika v rámci prístupového procesu dosiahnuť najneskôr ku dňu vstupu do EÚ. Minimálne sadzby týkajúce sa jednotlivých predmetov dane sú zahrnuté v nasledujúcich prehľadoch. Minerálne oleje 0,48 /hl/ Plato alebo 1,87 /hl alkoholu 0 /hl 45 /hl 550 /hl alkoholu Označovanie olejov |
|
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |