Hospodársky denník
USD44,186 Sk
EUR41,546 Sk
CHF26,422 Sk
CZK1,146 Sk
  Utorok  25.Apríla 2000

Ako čeliť konkurencii obrov


Nový slovenský obchodný reťazec
Ako môže slovenský maloobchod vzdorovať zahraničným gigantom? Rozvetvené obchodné siete zvučných mien vstupujú na náš trh, prinášajú svoj tovar a bez pardonu dokážu zničiť akúkoľvek konkurenciu, ako sme toho mohli byť svedkami v ČR. Na otázku z úvodu sa snaží dať odpoveď novovzniknutá komanditná spoločnosť s názvom V-Drogérie. V-Drogérie združujú veľkoobchodnú firmu PEMAS plus, s. r. o., ktorá bola iniciátorom tohto spojenia, a ďalších 54 spoločníkov so 64 maloobchodnými predajňami v celej SR. Majiteľov slovenských drogérií v značnej miere presvedčila o potrebe jednotného postupu aj informatívna prezentácia firmy PEMAS plus. Vycestovali na ňu zámerne do ČR, kde mohli priamo vidieť neblahé následky nekontrolovaného pôsobenia obchodných reťazcov, ktoré sa požierali nielen navzájom, ale výrazne zdecimovali český maloobchod. „My živnostníci nie sme jednotlivo partnermi voči výrobcom, spoločne však môžeme na nich tlačiť, aby pracovali efektívne,“ argumentuje vedúci predajne JP Marketing v Bratislave Pavol Kodrlík. Nápad so spojením veľkoobchodu a maloobchodu do jednotnej siete vysvetľuje Milan Borhy z PEMAS plus veľmi lapidárne: „Koláč je tu len jeden a keď prídu zahraničné siete, ukroja z neho. Tomu, kto bude pripravený, neukroja až tak veľmi. Preto musíme pritiahnuť zákazníkov, aby si zvykli nakupovať v našej sieti. Nejde totiž o to, že v maloobchode bude prací prášok o niekoľko korún lacnejší, ale o to, že zákazník o tom musí vedieť, byť informovaný práve tak, ako je informovaný o cenách v zahraničnej firme.“ Spoločnosť pripravuje na každé dva týždne výber tovarov, ktoré ponúkne v akciovej cene lacnejšie. Zákazníci sa o tom dozvedia z letáčikov, ktoré dostanú do poštových schránok. Zároveň postupne prejde celá sieť predajní na jednotný vzhľad, ktorý je predpokladom identifikácie. „Nevymysleli sme vlastne nič nové,“ hovorí M. Borhy. „Iba sa snažíme pracovať takým spôsobom, ako fungujú zahraničné siete.“ Vrátane kladenia podmienok dodávateľom, a to nielen cenových, ale napríklad aj na zvládnutie logistiky. Nový slovenský reťazec by nemal vyhrávať len preto, že ponúkne zákazníkom slušné ceny, ale najmä dobrými Zuzana Krútka
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.