Hospodársky denník
USD44,186 Sk
EUR41,546 Sk
CHF26,422 Sk
CZK1,146 Sk
  Utorok  25.Apríla 2000

Ovplyvňujú inzerenti média?


Ak zverejníte tú či onú informáciu, tak u vás prestaneme inzerovať! Mnoho redakcií musí riešiť dilemu. Chce zverejniť dôležitú správu, ale tá môže mať negatívny vplyv na spoločnosť, ktorá v médiu inzeruje. Niektoré firmy sa pritom neobmedzujú iba na uzavretie kohútika s reklamou. Americká televízia CBS sa ocitla pod veľkým tlakom. Jej reportéri zistili exkluzívne informácie, ktoré však nemohli zverejniť. Americký film Insider sa zaoberá skutočnou aférou, ktorá pred piatimi rokmi šokovala celé Spojené štáty. Dej filmu verne kopíruje realitu: reportér Lowell Bergman (hrá ho Al Pacino) nakrútil v roku 1995 rozhovor s Jeffreym Wigandom, bývalým šéfom výskumu tabakovej spoločnosti Browne & Williamson. Wigand sa odvážil zverejniť fakty o tom, že tabakové firmy zatajujú verejnosti informácie o škodlivosti nikotínu. Potom, čo sa Wigand rozhodol i napriek vyhrážkam verejne vystúpiť, presunul tlak na televíziu. Tá najskôr pod hrozbou žaloby o 15 miliónov dolárov reportáž zakázala odvysielať. Napokon sa celý prípad dostal na verejnosť, a naštartoval tak obrovský súdny proces, ktorý sa skončil vlani. Americké tabakové spoločnosti prehrali. Za skresľovanie skutočnosti a ujmu na zdraví musia zaplatiť 246 miliárd (!) dolárov. Televízna spoločnosť CBS však nie je jedinou, ktorá musela čeliť tlakom tabakových firiem. Jej konkurent – spoločnosť ABC – sa za svoju odvysielanú reportáž o škodlivosti fajčenia dokonca ospravedlnila, aj keď informácie boli pravdivé. Film Insider ukazuje, že inzerenti sa nemusia médiám vyhrážať iba obmedzením reklamy. Efektívna je aj hrozba súdneho sporu. Potrebujú slovenské média Al Pacina? Verejne to nikto nechce vyhlásiť, no istý tlak priznávajú vari všetci vydavatelia. Aj keď väčšina z nich tvrdí, že fakt, že niekto inzeruje, redakciu k ničomu nezaväzuje. Slušní vydavatelia to vedia. Slušní inzerenti tiež. (mb)
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.