Hospodársky denník
USD44,376 Sk
EUR41,547 Sk
CHF26,444 Sk
CZK1,146 Sk
  Streda  26.Apríla 2000

Dobrý priateľ i nočná mora zároveň


Šanca na stretnutie s Tomom Petersom, autorom jednej z biblií manažmentu Warren Bennis raz napísal, že „ak Peter Druker objavil moderný manažment, tak Tom Peters mu vdýchol život“. Volajú ho guru všetkých guru manažmentu. On sám si hovorí kráľ neporiadku, majster pôžitku, šampión odvážnych chýb, profesionálny krikľúň a podpichovač firiem. Business Week ho označil za najlepšieho priateľa a za najhoršiu nočnú moru podnikania zároveň. Všetky tieto prívlastky vystihujú genialitu a nápaditosť Toma Petersa, jeho schopnosť provokovať a neustále iniciovať niečo nové. Kniha Hľadanie dokonalosti (In Search of Excellence), ktorú napísal s Robertom Watermanom v roku 1982, sa okamžite stala jednou z troch najlepších kníh o manažmente 20. storočia. Mnohí navrhovali, aby ju zaradili medzi povinnú literatúru na všetkých vysokých školách sveta. Dnes už nie je len povinnou literatúrou, dnes patrí medzi biblie manažmentu. Ohromený Tom Peters zistil, že ich myšlienky prijal celý svet. S typickým cynizmom dodáva, že okrem jeho mamy. Spolu s Robertom Watermanom vytvoril charakteristické rysy vynikajúcich podnikov a odporúčal, aby ich organizácie v každej situácii dodržiavali, čím si mali zabezpečiť zhodu v rámci organizácie a súlad so širším okolím. Spomínané charakteristiky zhrnul do ôsmich bodov: Aktívne jednať. Byť blízko k zákazníkovi. Autonómnosť a podnikavosť. Zvyšovanie produkcie prostredníctvom ľudí. Držať sa činností, pri ktorých vznikajú hodnoty. Držať sa toho, čo firma vie a pozná. Jednoduchá a decentralizovaná organizačná štruktúra. Riadiť „pevnou“ a „voľnou“ rukou. S odstupom času však zistil, že univerzálne pravdy nejestvujú, a tak dnes nepredkladá odpovede, ale ponúka spôsoby myslenia a píše nové a nové knihy. Napríklad Thriving on Chaos, The Circle of Innovation a The Persuit of Wow! Dnešné americké spoločnosti sú tým, čo z nich chcel Peters mať. V najnovšej trilógii opäť ponúka unikátny pohľad na organizácie, jednotlivcov i prácu. V The Brand You50 predstavuje 50 spôsobov, ako sa zmeniť z radového zamestnanca na žiarivú osobnosť, ktorá iniciuje úspech a nadšenie. V The Projects50 poukazuje na cesty, ako zmeniť nezaujímavú úlohu na projekt, na ktorom skutočne záleží. V poslednej z týchto kníh - The Professional Service Firm50 navádza manažment k zmene oddelení na tímy profesionálov, ktorých obchodnou značkou bude inovácia a nové myslenie. Vo svojich 57 rokoch, v prehistorickom veku a čase internetu, využíva toto médium, aby sa dostal k obyčajným ľuďom na celom svete. Cestuje a prednáša vedený víziou: „Hovoriť najzaujímavejším ľuďom, ktorých nájdem, o organizačnej štruktúre, výkone a ľudských otázkach.“ Kto by sa chcel nechať motivovať nápadmi tohto génia dnešných čias, môže prijať pozvanie na prednášku Reinventing Work: Brand Power. Stretnutie s Tomom Petersom je súčasťou programu Strategickým riadením k úspešnosti firiem, ktorý na začiatok júna pripravuje spoločnosť Timan v USA (pozri aj Hd z 5. apríla 2000, s. 13). Jana Zemiarová
TIMAN, s. r. o.
Text pod foto:
Tom Peters
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.