Hospodársky denník
USD44,376 Sk
EUR41,547 Sk
CHF26,444 Sk
CZK1,146 Sk
  Streda  26.Apríla 2000

Kvety sú vďačným tovarom


Zurel Bratislava, s. r. o., ako najväčší dovozca kvetín na Slovensku posilňuje holandskú tradíciu Umením každého podnikateľa je odhadnúť dopyt po tovare a prísť v pravý čas s pravou a predovšetkým kvalitnou ponukou. Netreba zdôrazňovať, že o kvetoch to platí dvojnásobne. Keďže podliehajú rýchlejšie skaze, vyžadujú si oveľa väčšiu starostlivosť, najmä ak sú ešte dovážané. V modernom areáli Zurel Bratislava, s. r. o., ktorý je najväčším dovozcom kvetín na Slovensku, je rušno. V obrovskej hale sú na paletách pripravené črepníkové kvety pre IKEA Bratislava, prichádzajúci obchodníci si vyberajú sortiment rezaných kvetov priamo z boxov v uzavretej chladiarenskej hale, kde teplota dosahuje 6 stupňov Celzia. A ďalší postupujú do druhej haly so zavlažovacím systémom, kde sú uskladnené črepníkové rastliny a vonkajšie dreviny. Zurel Bratislava, s. r. o. už deviaty rok úspešne podniká so spomínaným sortimentom, ktorý nakupuje prostredníctvom materskej holandskej firmy na viacerých kontinentoch, aj v Izraeli a Kolumbii, avšak čoraz častejšie využíva aj možnosti domácich pestovateľov. Tým značne podporuje domácu produkciu. „Na Slovensku máme asi 2000 zákazníkov, od kvetinárstiev cez špecializované predajne zamerané na dom a záhradu až po odborníkov príbuzných tomuto odboru, ktorí u nás ako veľkoobchodníkov nakupujú kvety a floristický tovar,“ vysvetľuje J. Genčík, pričom zdôrazňuje to, že Zurel v žiadnom prípade nefunguje ako maloobchod. Naopak, vyžaduje od svojich zákazníkov znalosť odbornej starostlivosti o kvety, ktorú vysvetlia konečnému zákazníkovi. Odberateľom ponúka Zurel skutočne široký sortiment rezaných a črepníkových kvetov a vonkajších drevín, a to spolu s príslušným floristickým tovarom od baliacich potrieb a doplnkov na rezané kvety cez doplnky na sezónnu úpravu kvetín až po črepníky, pôdu a hnojivá. „Napriek tomu, že máme do 20 konkurentov-dovozcov, štatistiky ukazujú, že sme pokrytím slovenského trhu rezanými a črepníkovými kvetmi naďalej prví." Stále na špici
Podľa riaditeľa je to najmä preto, že Zurel začínal medzi prvými. Bol to sám J. Genčík, ktorý s praxou a odbornými znalosťami o kvetoch oslovil holandských partnerov. Tí pred rokom 1992 doslova „oťukávali“ slovenský trh. Ďalším plusom Zurelu je kvalita tovaru a starostlivosť oň. Ide najmä o chladiarenské priestory a chladiarenské kamióny, ktoré má Zurel k dispozícii, ako aj niekoľko dodávkových vozidiel, ktoré zabezpečujú prípadný rozvoz objednávok v Bratislave a Košiciach, kde má firma pobočky veľkoobchodu. Sieť veľkoodberateľov má už takmer po celom Slovensku. V neposlednom rade je to, samozrejme, vyše 30 vyškolených odborníkov a členov technického personálu. Zabezpečenie kvality začína výberom v Holandsku. V krajine tulipánov fungujú štyri medzinárodné burzy kvetín, na ktorých materská firma pre Zurel Bratislava podľa objednávky starostlivo vyberá na základe veľkostných a estetických kvalitatívnych znakov. Nasledujú holandské fytokontroly, kde sa skúmajú kvety z hľadiska škodcov. Len najkvalitnejšie kvety sa potom nakladajú do chladiarenských kamiónov s teplotou 6 až 7 stupňov Celzia do hranatých boxov tak, aby sa cestou kvetinový tovar neprehodil. Hoci boxy sú už tu naložené na vozíky. „Takže ako to v Holandsku naložíme, tak to tu v boxoch vyložíme,“ usmieva sa J. Genčík. S holandskou firmou sú teda denne v kontakte a pre prípad, že by bol tovar poškodený, čo sa však vraj nestáva, ide sa s cenou dole. Po klinčekoch ruže
Zurel dnes poskytuje vyše 100 druhov rezaných kvetín, aj keď, ako podotýka J. Genčík, je skutočne obťažné spočítať jednotlivé druhy, ak začneme základný sortiment deliť na druhy, napr. v rámci ruží, ľalií, gerber, chryzantém a tzv. iných kvetov. Ako však poznamenáva, dominantné klinčeky začínajú „vytláčať“ ruže a gerbery, či dokonca netradičné druhy malých kvetov. Pokiaľ ide o črepníkové kvety, prím si držia stálozelené a kvitnúce kvety, ale čoraz viac im konkurujú sezónne, ako teraz muškáty či surfínie. Aj keď obľubu majú rezané kvety, postupne skutočne nastáva dopyt domácich zákazníkov po vonkajších kvetoch a okrasných drevinách. Možno aj vďaka tomu, tvrdí J. Genčík, že ľudia nielen v rámci rodinných domov, ale aj na balkónoch bytov začínajú pociťovať potrebu estetickosti a kultúry bývania. „Hoci vrchol boomu v predajnosti kvetín nastal v roku 1998 a dnes sa pre nás slabá kúpyschopnosť obyvateľstva odráža na trhu s kvetmi až 70 percentami, je v slovanskej náture rozdávať radosť aj, a najmä, kvetinami. Takže opätovné oživenie trhu očakávame do dvoch rokov.“ Slávka Blazseková
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.