Hospodársky denník
USD44,376 Sk
EUR41,547 Sk
CHF26,444 Sk
CZK1,146 Sk
  Streda  26.Apríla 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

počasie

U pacientov so srdcovo-cievnymi ochoreniami sa môžu ťažkosti podmienené počasím znižovať. Na tieto osoby pôsobí prevládajúce počasie zväčša priaznivo. Častejšie sa môžu vyskytovať zdravotné problémy u ľudí s ochoreniami pohybového systému, najmä u reumatikov, bolesti kĺbov, jaziev ako aj bolesti hlavy pri ochoreniach krčnej chrbtice. Zvýšená je náchylnosť k depresii u psychicky labilných ľudí. n Zajtra očakávame na väčšine územia pretrvávanie uvedených vplyvov počasia na meteosenzitívnych ľudí, intenzita zdravotných ťažkosti sa však bude znižovať. (zč)

n Dnes bude polooblačno, na severe a východe prehánky, inde len miestami. Ojedinelé búrky. K večeru na juhozápade vyjasnenie. Najvyššia denná teplota 19 až 23, na severe okolo 17 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m 8 stupňov. Severozápadný až severný vietor 2 až 6 m/s. n Vo štvrtok a v piatok bude prevažne polojasno. Vo štvrtok ojedinele prehánky, najmä na východe krajiny. Najnižšia nočná teplota 12 až 8 stupňov, v dolinách miestami okolo 5 stupňov. Najvyššia denná teplota vo štvrtok 22 až 26, na severe okolo 20, v piatok 24 až 28, na severe okolo 22 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 5.41 a zapadne o 19.58 hod.

Amsterdam dážď13
Aténypolooblačno22
Belehradoblačno18
Berlínoblačno20
Bratislavaoblačno24
Brusel dážď13
Budapešťpolooblačno24
Bukurešťoblačno17
Frankfurtpolooblačno17
Helsinkipolooblačno14
Istanbuldážď15
Kodaňoblačno18
Kyjevdážď16
Lisabonoblačno16
Londýnprehánky12
Madridoblačno17
Milánopolooblačno21
Moskvapolooblačno24
Oslooblačno10
Paríždážď13
Prahaoblačno20
Rímpolooblačno24
Sofiaoblačno17
Štokholmoblačno14
Varšavapolooblačno21
Viedeňoblačno23
Záhrebpolooblačno20

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.