Hospodársky denník
USD45,193 Sk
EUR41,535 Sk
CHF26,412 Sk
CZK1,147 Sk
  Štvrtok  27.Apríla 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Vzostupy a pády Concordu


1961: British Aircraft Corporation (teraz súčasť BAE Systems) po vypracovaní projektovej štúdie za 350 000 libier navrhla vyrábať nadzvukové civilné dopravné lietadlo spolu s francúzskou firmou Sud Aviation of France (teraz je súčasťou EADS). Francúzska spoločnosť mala už vypracovaný model takéhoto lietadla s názvom Super Caravelle.

1962: Britská a francúzska vláda súhlasila s výrobou týchto lietadiel, rovnako aj priemysel na princípe výrobné náklady a zisk (ak nejaký bude) sa bude deliť na polovicu.

1969, 1. marec: Prvý prototyp Concordu (001) vzlietol z letiska vo francúzskom Toulouse.

1969: Vzlietol druhý prototyp Concordu (001)z anglického letiska vo Filtone pri Bristole.

1969, 1. október: 45-minútový skúšobný let. Francúzsky Concorde 001 prekonal zvukovú bariéru.

1970, 13. september: Britský prototyp Concorde 001 pristál na letisku Heathrow. Miestni obyvatelia sa sťažovali na jeho hlučnosť.

1971, 24. máj: USA oznámili, že zastavujú svoj program vývoja a výroby nadzvukových civilných dopravných lietadiel.

1971, 25. máj: prvý medzinárodný let concordu na trase Toulouse-Dakar-Le Bourget.

1973, 3. jún: Sovietske nadzvukové lietadlo TU 144 - v tlači nazývané Concordskij - havarovalo počas prehliadkového letu pri letisku Le Bourget.

1973: 20. septembra: Concorde 002 priletel do amerického Dallasu.

1974: Francúzsky prezident Valery Giscard d´Estaing a britský premiér Harold Wilson sa zhodli na pokračovaní programu Concorde.

1975: 9. október - concorde dostáva vo Francúzsku súhlas na jeho využívanie v komerčnej preprave osôb.

1975: 5. decembra: Britské úrady súhlasia s komerčnou prevádzkou concordov.

1976: Prvé dva komerčné lety concordov. British Airways leteli do Bahrajnu, Air France letela do brazílskeho Rio de Janeiro. Mnohé letecké spoločnosti, ktoré spočiatku prejavili veľký záujem o kúpu concordov, napokon od svojho zámeru odstúpili. Medzi nimi boli American Airlines, Lufthansa, Japan Airlines, Qantas a pod.

1978, 1. júna: Rusi zastavili prevádzkovanie svojich nadzvukových TU-144 po havárii jedného z nich.

1979, 21. september: Britský a francúzsky ministri dopravy sa dohodli, že sa už ďalšie concordy vyrábať nebudú. Séria sa skončila číslom 216. Znamená to, že sa vyrobilo 16 týchto strojov.

1982, 1. apríl: Francúzi prestali lietať concordom do Rio de Janeiro a Caracasu.

1982, 29. október: Francúzi prestali concordom lietať do Washingtonu. Zostalo im už len jediné cieľové letisko - New York.

2000, 24. júl: Air France a British Airways informovali o mikrotrhlinách na krídlach 11 z 13 concordov.

2000, 25. júl: Havária concordu spoločnosti Air France neďaleko Paríža.

Concorde v číslach:

- Prevádzkovaných strojov - 13 (7 v Británii, 6 vo Francúzsku)

- Letová bezpečnosť: Bez havárie do 25. 7. 2000., najväčšie poškodenie - veľké poškodenie pneumatiky na podvozku počas nevydareného pristátia v roku 1979.

- Prvý nadzvukový let - 1969

- Priemerný vek lietadiel - 21,3 roka

- Využitie lietadiel - 2,34 hodiny denne

- Kapacita: 100 cestujúcich

Posádka: 9-členná (dvaja piloti, palubný inžinier, šesť stevardov)

- Dolet: 6 880 km

- Cestovná rýchlosť: 2 150 km/h (Mach 2)

- Dĺžka 62,1 metra (zvyšuje sa pri nadzvukovom lete o 15,2 až 25,4 cm)

- Čas letu: New York - Londýn - menej ako štyri hodiny

- Celková preprava cestujúcich na britských Concordoch : viac ako 2,5 milióna

- Najrýchlejší let: 7. 2. 1996: New York - Londýn 2:53:59.

- Letenky: na jednu cestu z Londýna do New Yorku 3 520 libier plus dane,

spiatočná letenka v ten istý deň 6 045 libier plus dane. Bežná spiatočná letenka 6 290 libier plus dane.


Financial Times, medzinárodné vydanie Wall Street Journal Europe/mm

počasie

Počasie, prevládajúce na našom území, má zväčša priaznivý a povzbudzujúci vplyv na meteosenzitívnych ľudí. Pozitívne sú účinky na telesnú a duševnú výkonnosť a schopnosť sústredenia sa. Spánok je pokojný a osviežujúci. Osoby so srdcovo-cievnymi ochoreniami však nemajú preceňovať svoje sily - majú sa vyhýbať nezvyčajnej námahe a stresom. Je tendencia k vyššej pulzovej frekvencii. Vegetatívne labilní ľudia, citliví na počasie, môžu reagovať sklonom k migrénam a miernym pocitom závratu. Ojedinele v ranných hodinách možnosť zvýšenia niektorých dýchacích ťažkostí. n Zajtra predpokladáme pretrvávanie uvedených vplyvov počasia na meteosenzitívnych ľudí, prípadne slabé zníženie výkonnosti a koncentrácie. (zč)

n Dnes bude jasno až polojasno, popoludní pri zväčšenej oblačnosti ojedinele prehánky, alebo búrky. Najvyššia denná teplota 22 až 26, v severných okresoch okolo 20 stupňov. Slabý premenlivý, na juhozápade cez deň juhovýchodný vietor 3 až 7 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 m 10 stupňov. n V piatok a sobotu bude prevažne polojasno. Najnižšia nočná teplota 12 až 8, v dolinách miestami okolo 6, najvyššia denná 23 až 27, na severe okolo 21 stupňov. n Slnko vyjde zajtra o 5.40 a zapadne o 20.00 hod.

Amsterdam dážď17
Aténypolooblačno25
Belehradpolooblačno24
Berlínpolooblačno20
Bratislavapolooblačno24
Brusel dážď16
Budapešťpolooblačno24
Bukurešťpolooblačno17
Frankfurtpolooblačno20
Helsinkipolooblačno17
Istanbuloblačno22
Kodaňoblačno15
Kyjevoblačno21
Lisabonpolooblačno18
Londýnprehánky15
Madridoblačno20
Milánopolooblačno21
Moskvapolooblačno24
Oslodážď10
Paríždážď17
Prahapolooblačno20
Rímpolooblačno24
Sofiaoblačno16
Štokholmoblačno12
Varšavapolooblačno21
Viedeňpolooblačno23
Záhrebpolooblačno23
Ženevaoblačno20

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.