![]() |
|
||||||||||||||||
Piatok 28.Apríla 2000 |
|
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cestovný ruch má osobitné rizikáPrečo sa SENECA Tours sa drží na čele kvality i objemu ponúkaných dovoleniek Cestovná kancelária SENECA Tours pôsobí na trhu už desať rokov. Za toto obdobie si vybudovala sieť ôsmich pobočiek vo všetkých väčších slovenských mestách a predovšetkým dobré meno u klientov. Radi sa vracajú k tejto osvedčenej značke. "Zárukou úspešnosti sú splnené sľuby a zmluvné podmienky z našej strany. Všetci naši klienti, ktorí s nami vycestovali do zahraničia, sa šťastne a spokojne vrátili domov", - hovorí riaditeľ Ing. Zoltán Kovács. "Netvrdím, že nebývajú drobné problémy. Niekomu sa nezdá napríklad dosť pestrá strava, iný by zasa chcel možno lepší výhľad z izby, ale väčší problém sme zatiaľ nemali." V tejto súvislosti Ing. Zoltán Kovács vyslovil na súčasné obdobie aj jedno aktuálne varovanie: "Záujemcovia o dovolenku by si mali dať pozor na bombastické reklamné výzvy typu venujem 20 tisíc leteniek pre deti zdarma a na iné nezmyselné vyhlásenia. V konečnom dôsledku takéto cestovky môžu byť drahšie, lebo to, čo je napríklad bezplatné pre deti, zaplatí v cene svojho pobytu dospelý. Myslím, že rozhodujúca je konečná cena za porovnateľný balík služieb, upozorňuje. Príprava na dovolenkovú sezónu 2000 bola spojená s množstvom otáznikov. V čom bol problém? - V Klube touroperátorov, ktorý združuje asi dvadsať najvýznamnejších cestovných kancelárií na Slovensku, sme zistili alarmujúce čísla. Vlani odletelo z Bratislavy na dovolenku asi 65 tisíc klientov, čo je až o 15 % menej ako v roku 1998. Keď sme si však spočítali koľko lietadiel poletí povedzme na Mallorcu, Ibizu, Krétu, Korfu v roku 2000, podľa ich kapacity sme sa dopracovali až k číslu vyše 90 tisíc miest. Keďže trh je schopný absorbovať maximálne 70 tisíc miest, bol previs asi 20 tisíc leteckých miest. Toto číslo nás zarazilo. Preto klub prijal opatrenia na zníženie tohto počtu miest v lietadlách. Veď je nezmysel, aby letelo napríklad päť lietadiel naplnených na 80 % kapacity. Spoločným úsilím sa nám podarilo zrušiť asi 15 tisíc leteckých zájazdov a lietadlá efektívnejšie využiť. To bol cieľ tohtoročných rokovaní. Teraz je ponuka vyrovnaná s dopytom vyrovnaná. V minulosti ste zaznamenávali rast záujmu o služby poskytované vašou cestovnou kanceláriou. Ako sa vyvíja situácia v tomto roku, pokračuje vzostupný trend? - Vo februári a v marci sme oproti minulému roku zaznamenali prudký nárast záujmu.Ponúkli sme desaťpercentnú zľavu z ceny a mnohí ju využili. V apríli nastal útlm, ktorý však nie je mimoriadny, skôr očakávaný a boom záujmu by mal prísť priamo pred sezónou, koncom mája a v júni. Preto by som chcel vyzvať ľudí, aby nečakali na tieto mesiace. Na základe skúseností z minulého obdobia môžem povedať, že budú čakať v rade pred našimi kanceláriami, pričom teraz by si mohli v kľude vyberať. Môže sa totiž stať aj to, že v júni už voľné miesta nemusia byť. Cestovné kancelárie, podobne ako všetky podnikateľské subjekty na Slovensku, sa v súčasnosti musia prispôsobiť aktuálnej ekonomickej situácii, keď ľudia zvažujú každú investovanú korunu. Ako ho vnímate? -Cestovný ruch má tú nepríjemnú stránku, že ide v podstate o luxusnú službu. Keď má niekto problémy s prežitím, tak dovolenka je to prvé, čo škrtne vo svojom rozpočte. Postavenie cestovného ruchu v spoločnosti je zrkadlom jej skutočného stavu. Keď si uvedomím, že každý piaty človek je bez práce, tak ten má iné starosti ako myslieť na to, kde strávi dovolenku. Cestovanie sa v našej krajine, stáva pomaly luxusom. Je to vidieť aj na počte leteckých klientov, ktorý má z roka na rok klesajúcu tendenciu. Po otvorení hraníc v roku 1989 nastala rastová tendencia, ktorá kulminovala v roku 1998. Odvtedy počet klientov cestovných kancelárií klesá. Koruna však v poslednom čase zasa posilnila. Preto verím, že podmienky na podnikanie sa budú postupne stabilizovať a onedlho sa minimálne vrátime k číslam z roku 1998. Lenže táto situácia súčasne núti cestovné kancelárie k väčšej konkurencii, ku skvalitňovaniu svojich služieb. - To je veľmi pozitívne. Cestovné kancelárie síce zvádzajú konkurenčný boj, ale súčasne aj veľmi úzko spolupracujú. Nie je neobvyklé, že v jednom lietadle letia klienti z piatich aj šiestich cestovných kancelárií. Akonáhle by jedna z nich vypadla, môže to vyvolať reťazovú reakciu a padnú aj ostatné. Navzájom sa teda podporujeme, aby nám z tohoto kolotoča nikto nevypadol. Výpadok ktorejkoľvek cestovky, čo verejnosť ani nevie, môže mať následky na ostatné. Môžete to bližšie vysvetliť? V leteckej doprave sa platí za celé lietadlo, nie iba za sedadlo. Keď jedna cestovná kancelária z neho vypadne a lietadlo je už objednané, za uvoľnené miesta treba aj tak zaplatiť. Preto keď sa zrazu napríklad dva týždne pred sezónou uvoľní niekoľko desiatok miest v lietadle, tak sa ich snažíme dopredať. Vtedy sa zájazdy predávajú hlboko pod cenu, aby cestovné kancelárie, ktoré v ňom zostali, eliminovali straty. Možno to niekomu vyhovuje, ale je to riskantné a pokojne sa môže stať aj to, že aj ostatní cestujúci ostanú doma, lebo nadväzne ani ich cestovka nebude schopná splniť svoje záväzky. Aké sú teda vzťahy medzi cestovnými kanceláriami, keď je to konkurencia a na druhej strane ide o nevyhnutnú spoluprácu? - Každý má záujem, aby práve tá jeho cestovka fungovala, snaží sa budovať svoju firmu. Podmienkou na prežitie je to, že okolo musia byť ďalší schopní hráči. Je to podobne ako vo futbale, kde je jedenástka hráčov. Spoločne dokáže niečo urobiť, ale pritom každý hráč hrá na svoje tričko. Ako Seneca vieme predať lietadlo na Mallorcu, do Barcelony a podobne. Nedokážame však samostatne vypraviť lietadlo do Turecka, na Corfu, Tessaloniky. Ideálne by bolo, kedy si cestovná kancelária sama naplnila lietadlo a niesla riziko. Najsilnejšie kancelárie a medzi ne patrí aj Seneca, chartrujú päť šesť lietadiel týždenne. Letecká spoločnosť si vždy vyberie jednu cestovnú kanceláriu a s ňou podpíše zmluvu. Nie s viacerými cestovkami. Podpíšu zmluvu s hlavných charterom, ale my máme tzv. subcharterov, ako je teraz Coala, Ruefa, Satur, ktorí kupujú od nás. My zasa kupujeme letenky od Saturu, ktorý je garantom pre Slovenské aerolínie napríklad pre grécke destinácie. Z toho vidno, akú sú cestovné kancelárie na sebe závislé. Vlani napríklad vypadol Alfatour, ktorý bol subcharterom Saturu. V Čechách sa stalo niečo podobné, ale vo väčšom rozsahu. Padli dve kancelárie a spôsobili reťazovú reakciu, ktorá tragicky postihla ďalších osem kancelárií. Aby sme sa takýmto situáciám vyhli, funguje Klub touroperátorov. Spolupracujeme v ňom naozaj neformálne a vzáujme veci sa upozorňujeme nemáš toho veľa? skúsme nájsť riešenie! zreálnime počty! Klub je článok, ktorý zachraňuje cestovný ruch na Slovensku. Bez komunikácie by sa mohlo stať to, čo v Čechách. Tam sa totiž na takejto komunikácii nedokázali dohodnúť. Dodnes české cestovky, s ktorými spolupracujeme, pochvalne a obdivne hľadia na Slovensko, že sa dohodneme v takýchto zásadných veciach. Cestovných kancelárií je na Slovensku možno aj osemsto. Sú mnohé také, že človek si otvorí živnosť a funguje na štvrtom poschodí paneláka. Ak si zoberieme napríklad objem prepravených klientov, alebo inkasované tržby, tak rebríček trendu hovorí o dvadsiatich a tie sú členmi klubu. Na ktorom stupienku rebríčka je Seneca? -Seneca má na tejto rok podpísané dílerské zmluvy so 450 lokálnymi cestovnými kanceláriami. To znamená, že náš produkt, napríklad dovolenku v Španielsku si môže záujemca kúpiť takmer kdekoľvek na Slovensku. Za Top-cestovky považujem také, ktoré majú ročný obrat cez 200 miliónov korún a Seneca medzi ne patrí. Na Slovensku talkých veľa nie je, iba okolo desať. Definujte mieru rizika podnikania v cestovnom ruchu. - Je oveľa vypuklejšie ako v ktorejkoľvek inej oblasti. Ľudia majú skreslené predstavy a hovoria - čo sa môže cestovke stať, keď najprv zoberie peniaze a potom zaplatí do zahraničia. Je to však presne naopak. Cestovka, ktorá chce vydať katalóg, musí už v predchádzajúcom roku zaplatiť miliónové zálohy do zahraničia. Musí nakontrahovať lietadlá a ubytovacie kapacity. Ak to cestovná kancelária dopredu neurobí, nemôže klientom nič garantovať. Riziko je teda v tom, že dopredu musíme zaplatiť za niečo, čo v danom momente nevieme, či následne predáme. Musíme mať teda podnikateľskú intuíciu, lebo keď už máme zaplatené zálohy v zahraničí, nemôžeme cúvnuť. Ďalšie riziko podnikania v tejto oblasti spočíva v tom, že cestovný ruch je najviac kazový tovar. Ak vyrobíte stoličku, môžete ju predať aj o dva roky. Ale ak objednáme lietadlo na konkrétny dátum, objednám hotelové izby, ktoré vopred zaplatím a následne zájazd nepredám, tak všetko mi prepadne. Letenky, hotel, strava. Doba konzumácie v cestovnom ruchu je presne stanovená ako pri potravinách. Neznesie žiadny odklad. Vladimír Turanský
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |