![]() |
|
||||||||||||||||
Piatok 28.Apríla 2000 |
|
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Africká krajina, ktorá láka čoraz viac našich turistovTunisko príkladom podpory cestovného ruchuTuniská vláda považuje cestovný ruch za hnací motor celého hospodárstva, najmä poľnohospodárstva a stavebníctva. Preto podporuje jeho rozvoj konkrétnymi opatreniami, povedal nám majiteľ siete hotelov Les Oranges Kechin Mohamed , ktorý či už na regionálnej alebo celoštátnej úrovni zastáva v organizáciách a orgánoch cestovného ruchu viacero významných funkcií. Skutočnosť, že jeho slová neboli vôbec nadnesené, ilustrujú nasledujúce údaje: prvé hotely sa v Tunisku začali stavať vlastne až po vyhlásení nezávislosti v roku 1956. Dnes je ich kapacita 185-tisíc postelí. Ročne navštívi túto, pre Európana blízku, a predsa stále exotickú krajinu, ktorá má 9,3 milióna obyvateľov, takmer 5 miliónov turistov. Výhodné úvery Keď v šesťdesiatych rokoch Kechin Mohamed zakladal sieť hotelov v Hammamete, musel sa spoliehať na vlastné úspory a výsledky rokovaní s bankami. No v roku 1972 sa situácia radikálne zmenila. Príslušné ministerstvo sa vtedy rozhodlo podporiť výstavbu nových hotelov. Postupne vyrástlo päť veľkých turistických zón - sever a severozápad krajiny, druhé v okolí hlavného mesta Tunis, ďalej v oblasti Hammametu a mestečka Nabel, ktoré je známe svojimi ťavími trhmi, pri mestách Sousse a Monastir a poslednou je Djerba a Zarzis. Potenciálny záujemca mal totiž nielen možnosť lacnejšie získať pozemok, ale Národný úrad pre turistiku financoval aj architektonické štúdie, návrhy a podobne. Na výstavbu hotelového zariadenia investor potreboval mať 40 % vlastného kapitálu a na zvyšok získal pôžičku na výhodný 9-percentný úver. V roku 1992 sa tamojšie zákony novelizovali v tom zmysle, že 10 % z hodnoty projektu na výstavbu rekreačného ubytovacieho zariadenia sa vyčlení, a túto sumu investor využije na oslobodenie od cla alebo od daní. Významnú pomoc pre rozvoj turizmu predstavuje aj to, že štát vybuduje infraštruktúru k hotelom a otvára dvere zahraničným investorom. Vidieť to doslova na každom kroku. Významní svetoví touroperátori tu pôsobia s úspechom rovnako ako známe hotelové reťazce. Hoci do roku 1994 mohol zahraničný investor vlastniť len 49 % majetku hotela, tým, že sa Tunisko pripojilo k dohode GATT, môže zahraničný investor vlastniť aj 100-percentný podiel. Na troch klientov jeden zamestnanec Jedným z inšpirujúcich krokov, ktoré v Tunisku urobili na prilákanie turistov je, že využívajú skúseností tých krajín, kde je cestovný ruch na vysokej úrovni. V manažmentoch hotelov je približne 20 % zahraničných odborníkov. Toto číslo súvisí nielen s faktom, že do tejto sféry prúdi zahraničný kapitál, ale z vyjadrenia K. Mohameda vyplynulo, že aj domáci majitelia sa snažia zamestnať skúsených odborníkov. Hoci v Tunisku je sedem stredných hotelových škôl a jedna vysoká škola, tí, ktorí vyštudujú, musia ísť na stáže do Talianska, Francúzska, Rakúska či Švajčiarska. No a že sa im takýto postup vypláca, vidieť na každom kroku. Hotelové komplexy sa môžu smelo porovnávať s vychytenými zariadeniami na Mallorke či na Francúzskej riviére. Jednak v pestrosti služieb, zariadení interiérov i kvalite jedál. Prevažne švédske stoly obsahujú naozaj paletu špecialít zo všetkých kútov sveta. Podľa K. Mohameda nájsť a udržať si dobrého šéfkuchára je jednou z hlavných úloh majiteľa hotela. A tak nečudo, že ten má zvyčajne druhý najvyšší plat po riaditeľovi zariadenia. Navyše, veľký dôraz kladú na upravenosť exteriérov. Hotely zvyčajne biele budovy typickej architektúry - sa doslova topia v upravených záhradách či rozľahlých vysadených parkoch, v ktorých sa nachádzajú športoviská, bazény, maurské kaviarničky či iné služby. Ponúknuť a zabezpečiť všetko spomínané znamená zamestnať potrebný počet ľudí. Držíme sa stratégie na troch klientov jeden zamestnanec, hovorí Kochan a dodáva, že podobnú filozofia majú aj ostatní. Ukázať čo najviac Tunis to však nie je len 1200 kilometrov pláží, priezračné more a stabilné, teplé počasie. Je to i krajina s bohatou históriou, jedinečnými krásami prírody. To všetko, rovnako ako najväčšia púšť sveta - Sahara, ktorá sa rozprestiera na značnej časti územia tejto krajiny, sa stáva lákadlom turistov. Tamojšie cestovné kancelárie počas celého roka organizujú fakultatívne výlety k zrúcaninám Kartága so zachovanými zvyškami Antoniových kúpeľov, k najväčšiemu koloseu na africkom kontinente v El Jem, k najstarším mešitám a chrámom a podobne. Najväčším magnetom je, samozrejme, púšť. Keďže z prímorských stredísk je to dosť namáhavá trasa minimálne na dva dni autobusom, cestovné kancelárie ju organizujú tak, aby turisti počas nej videli čo najviac. Zvyčajne ide najmä o typickú rybársku osadu, už spomínané koloseum El Jem, druhé najväčšie mesto Sfax s jeho historickými cennosťami. Doslova raritu predstavuje zástavka pri obydliach pôvodného obyvateľstva - Berberov. V drsných podmienkach púšte si ich stavali tak, že v kopci vyhĺbili veľkú jamu a do jej bokov zasa jednotlivé miestnosti. V zime udržiavajú teplo, v lete, keď horúčavy v týchto lokalitách sú nad 40 - 45 stupňov Celzia, zasa chlad. Zlatý klinec programu - asi hodinová cesta na ťavách v karaváne cez púštne duny je pre každého nezabudnuteľným zážitkom. Cestou späť je zasa možnosť zastávky pri 1200 km dlhom soľnom jazere Chott el Jerid, v horských oázach, kaňone až pri hraniciach s Alžírskom atď. Čo je však opäť podnetné - cestovné kancelárie organizujú výlety tak, že nechýba plná penzia, ubytovanie v hoteloch s bazénmi, švédskymi stolmi, večerným programom s brušnými tanečnicami. Za také ceny, ktoré sú oveľa výhodnejšie, ako keby sa vybral turista na požičanom aute alebo pravidelnými spojmi. Na všetkých trasách zájazdov sú vybudované akési motoresty na krátke zastávky, kde sa možno občerstviť. A hoci ide o arabskú krajinu, aj hygienické zariadenia v nich sú na takej úrovni (pri stovkách či tisícoch turistoch, ktorí sa tam denne zastavia), že by tromfli mnohé z našich. Na Slovensku najpredávanejší Ak má byť hotel ziskový, musí byť jeho celoročná vyťaženosť čiže obsadenosť lôžok minimálne 45-percentná. Napriek tomu, že oblasť Hammametu má v súčasnosti vyše 56-percentnú vyťaženosť, hotelová sieť Les Oranges s kapacitou 2300 lôžok má vyťaženosť až 70 - 75 %. Ako sa jej to darí? Na jednej strane si vydotovala aj cestovnú kanceláriu Amen voyage, čím získala možnosť operatívne reagovať na požiadavky klientov. Okrem už spomínaného ustavičného dôrazu na kvalitu služieb sa ako jedna z prvých začala orientovať nielen na turistov zo západnej Európy, ale aj na krajiny strednej a východnej Európy, USA a Japonsko, má vyťaženosť až 70 - 75 %. Kým napríklad v roku 1996 navštívilo Tunis asi 7000 Slovákov, o rok neskôr ich bolo 13 500 a vlani dokonca vyše 20 000. Podľa vyjadrenia zástupcov cestovnej kancelárie Satur, aj tento rok o je o dovolenku v Tunise veľký záujem. Krajina nekonečných olivových a palmových hájov je doslova hitom a z ponuky Saturu je najpredávanejšia. Stály delegát Saturu Boris !!!!!!!!!!!... dodal, že pribúda turistov, ktorí prichádzajú do Tunisu druhý, tretí ba aj štvrtý rok za sebou. V ponuke majú hotelové dvoj- až päťhviezdičkové zariadenia nielen v Hammamete, ale aj v ďalších letoviskách - Souse. Slovenské lákadlá A čo láka v Tunise Slovákov najviac? Okrem už spomínanej vysokej kvality služieb, výbornej stravy založenej na množstve ovocia a zeleniny, ako aj rôznych koreniach, aj prijateľné ceny. Nielen za zájazdy, ale aj pri nákupoch. Aj keď sa na trhoch, ale aj vo väčšine obchodov, ktoré tvoria neodmysliteľný kolorit tunajších miest či stredísk, cena zjednáva, turisti sa rýchlo vedia takémuto spôsobu nákupov prispôsobiť. Čoraz viac zariadení ponúka aj klubové programy, animačné programy počas celého dňa. Na rozdiel od Slovenska, tuniský Národný úrad pre turizmus veľa investuje do propagácie svojej krajiny. Doma i v zahraničí. Už na letisku možno získať bezplatne propagačné materiály, a tak si každý môže vybrať, čo si v rámci dovolenky nenechá ujsť. Zdena Rabayová |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |