|
|||||||||||||||||
Piatok 28.Apríla 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S Hanibalovým mestom v erbeKartágo Tours ponúka zájazdy pre rodiny i dobrodruhov Už sedem rokov pôsobí a našom trhu cestovná kancelária Kartágo Tours. Hoci jej dominantným záujmom bola a zostáva oblasť Stredozemného mora, ponúka zájazdy aj do iných krajín. O tom, do ktorých a pre koho sú určené, sme sa porozprávali s manažérkou firmy Hanou Javorkovou. - Kartágo Tours je na trhu od roku 1993. Našou hlavnou destináciou je Tunisko, ale ponúkame aj iné atraktívne ciele dovolenkových pobytov. Napríklad Turecko, grécke ostrovy Thassos, Rhodos, Krétu, španielsku Mallorku, ale aj Maroko a Egypt či Dominikánsku republiku, Juhoafrickú republiku, Spojené arabské emiráty a ostrovy Reunion, Maurícius. Všetky naše zájazdy sú letecké. Centrálu a jednu predajňu máme v Bratislave, ale spolupracujeme s inými cestovnými kanceláriami, ktoré predávajú naše zájazdy. Pôsobíme ako touroperátor, máme kontrahované zmluvy so zahraničnými partnermi, a teda ostatné cestovné kancelárie pôsobia ako naši provízni predajcovia. Na celom Slovensku je ich asi 650. Minulý rok s našou cestovnou kanceláriou strávilo dovolenku okolo 12-tisíc klientov. Pre aký druh klientely je určená vaša ponuka? - Máme veľmi široký záber lokalít s tým, že ponúkame lacnejšie aj drahšie pobyty. Od apartmánových zájazdov, bez stravy v cene zájazdu, až po pobyt v hoteloch all inclusive, kde má klient všetko v cene. Pritom je možnosť zakúpiť si pobyt a k nemu si dokúpiť rôzne fakultatívne výlety, a takto spoznať súčasnosť krajiny i jej históriu. Vo svojich katalógoch uvádzate, že deti majú pobyt zadarmo ... Naozaj, alebo ide len o reklamný trik? - S nami väčšinou cestujú rodiny s deťmi. Preto sme umožnili, aby deti cestovali len za cenu letenky. Bez ohľadu na to, aký dlhý je pobyt. Ubytovanie a stravu má dieťa zadarmo. Vzhľadom na vývoj ceny dolára sa odhaduje, že cestovné kancelárie budú musieť ísť s cenami vyššie ako uvádzali v katalógoch na túto sezónu. Drahý dolár a benzín sa totiž premietnu aj do cien leteniek. Sú tieto obavy opodstatnené aj vo vašom prípade? - Minulý rok sme ceny vôbec nezvyšovali. Zostali sme voči našim klientom korektní. Pre tohtoročnú sezónu sme ceny mierne upravovali, ale iba do takej miery, aby zostali dostupné. Veď ľudia sa dnes dosť často pozerajú na dovolenku aj cez finančnú stránku veci. Nepočítame však s tým, že by sme počas sezóny museli zvyšovať ceny zájazdov. Na aké skupiny klientov orientujete zľavy a v akej výške? - Ich adresátom sú naši stáli klienti, potom sú to vybraté skupiny ľudí, juniori, novomanželia a seniori: pre stálych klientov je zľava 5 percent. Ako definujete jednotlivé kategórie? - Stály klient je to človek, ktorý s Kartágo Tours už aspoň raz cestoval. Pritom si nemusel zájazd kúpiť len v našej predajni, ale mohol cestovať aj prostredníctvom našich províznych predajcov. To všetko v našej databáze evidujeme. Zľavy pre juniorov, seniorov a novomanželov predstavujú 4 percentá. Ak je skupina nad 20 ľudí, dávame jeden poukaz zadarmo. Ak sa vyplatí plná suma za zájazd do určitého termínu, tak zľava predstavuje 10 percent. Kartágo Tours sa teda orientuje najmä na rodinnú dovolenku. Neponúkate niečo špecifické, povedzme, pre dobrodruhov? - Napríklad poznávací zájazd do Juhoafrickej republiky. Klient tam priletí, my mu dáme k dispozícii mobil, džíp, mapu a on môže cestovať, kde chce. Čo konkrétne z vašej ponuky považujete za hit, o ktorého predpokladáte, že bude veľký záujem? - Každú sezónu je hitom iná krajina. Minulý rok veľmi veľa ľudí vycestovalo do Tuniska, lebo v Turecku bolo zemetrasenie. Tento rok očakávame, že bude veľký záujem práve o Turecko. Pritom Tunisko ako hit zostáva. Pre túto krajinu máme skutočne veľmi dobrú ponuku. Majiteľ našej cestovnej kancelárie je z Tuniska, dokonale svoju krajinu pozná a chce, aby čo najviac ľudí od nás videlo, aké je Tunisko krásne. Aj v minulej sezóne skrachovali niektoré malé cestovné kancelárie a ich klienti buď prišli o peniaze a dovolenku, alebo mali starosti s návratom. Akú istotu váš klient má, že s vami sa mu to nestane? - Stopercentnú. Okrem toho, že sme stabilná firma, sme aj poistení proti insolventnosti. Takže ponúkame klientom na všetky naše služby aj záruky a je chránený okamžite po uzatvorení zmluvy. Akú máte spoluprácu s hoteliermi? Stáva sa totiž, že nedodržia svoju ponuku. Dokážete klienta ochrániť pred nedostatkami z ich strany? - Aj v našej ponuke je vidieť, že sa obmieňa. Ak klienti neboli spokojní s niektorým hotelom alebo hotel nedodržal svoje zmluvné podmienky, okamžite s ním prestávame spolupracovať. Pritom klient má nárok na odškodnenie. V prípade problémov vždy na základe informácie nášho delegáta, cestovnej kancelárie, ktorá nás tam zastupuje, i klienta zisťujeme, čo sa stalo. Ak uznáme, že klient má pravdu, získava nárok aj na finančné odškodnenie. Delegátov máte všade a na celú sezónu? - Spravidla áno. Napríklad v Tunisku máme väčšinou miestnych ľudí, ktorí študovali buď v Prahe, alebo na Slovensku. Takže sú to všetko ľudia, ktorí tam vyrastali od malička, dokonale poznajú miestne pomery, a pritom sa s našimi klientmi bez problémov dohovoria. V Turecku zasa máme ako delegátku Slovenku, ktorá je tam vydatá. Na gréckych ostrovoch sú však naši delegáti iba sezónne. Aký najdrahší zájazd ponúkate? - Poznávací zájazd do Juhoafrickej republiky. Na 10 dní za 109-tisíc korún. Ale stojí to za tie peniaze. Je tam vzrušenie i určité nebezpečenstvo, lebo účastníci zájazdu sú odkázaní najmä sami na seba, hoci aj tam máme jednu pani, ktorá tam už žije dlhé roky. Každý večer sa jej telefonicky hlásia, či a ako dorazili do hotela. Iba takto sú kontrolovaní. Inak zažívajú dobrodružstvo. Stretávate sa aj s nejakými nezvyčajnými požiadavkami klientov? - Organizujeme aj zájazdy šité na mieru klienta . Napríklad v Spojených arabských emirátoch naši klienti chceli byť dva dni na jednom konkrétnom mieste, potom zasa na inom, či chodiť po celej krajine. Ale takéto požiadavky sú dosť zriedkavé. Spravidla si v našej štandardnej ponuke dokáže vybrať aj veľmi náročný zákazník. Ale všetko sa dá vybaviť aj mimo pevne kontrahovaných zmlúv s tým, že potom je to určite finančne náročnejšie. Tieto zájazdy si však neobjednávajú ľudia, ktorí nemajú na to financie. A čo vaša ponuka z toho opačného konca - teda lacné zájazdy? - Na Slovensku si ešte dosť ľudí myslí, že najlacnejšia dovolenka je v Chorvátsku. Už to však nie je pravda. Keď to porovnáte s gréckymi ostrovmi, sú to aj finančne zaujímavejšie, aj atraktívnejšie zájazdy. Samozrejme, nedá sa hovoriť, že je to úplne lacné, pretože sama letecká doprava je nákladná. Ale aj Tunisko u nás nie je príliš finančne náročné. Sú tu dobré ceny, rovnako aj v Turecku a Maroku. Letecké kapacity pre cestovný ruch sú podľa vás dostatočné aj na tento rok? - Myslím si, že je to v norme. My vlastné lietadlá ešte nemáme, využívame služby leteckých spoločností. A sme s nimi spokojní. Lietame z Bratislavy , Košíc, ale aj z Viedne, Budapešti alebo z Prahy. Žiadny problém? Ak sa váš klient dostane do problémov zdravotného rázu, ste schopní mu pomôcť aj v tých exotickejších krajinách? - Na takéto prípady by mal klient počítať s určitou finančnou rezervou. Ak sú klienti poistení, tak poisťovňa ošetrenie prepláca na Slovensku. Bolo by výhodné nielen pre našich klientov, keby na vládnej úrovni existovali dohody o akceptovaní zdravotného poistenia. Zatiaľ to tak nie je. Ale našim klientom sa aj v takých situáciách snažíme pomôcť. Samozrejme, ak ide o nejaký drahší zdravotnícky zákrok, sú tam naši delegáti aj na to, aby finančne pomohli. S tým, že tu to uhradí niekto iný zasa nám. Avšak, našťastie, takéto prípady sú dosť zriedkavé. Ivan Sedlár
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |