Hospodársky denník
USD45,094 Sk
EUR41,543 Sk
CHF26,394 Sk
CZK1,146 Sk
  Piatok  28.Apríla 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

počasie

Na celom území očakávame príjemné teplotno-vlhkostné podmienky. Pozitívne sú účinky na toleranciu telesnej a duševnej námahy, zvýšenie tonusu vedie k vyšším výkonom a lepším reakciám. Pacienti so srdcovo-cievnymi ochoreniami nemajú preceňovať svoje sily, majú sa šetriť a vyhýbať väčšej námahe a stresovým situáciám. Je skon k vyššej pulzovej frekvencii. Vegetatívne labilní ľudia s nízkym tlakom krvi, citliví na počasie môžu reagovať bolesťami hlavy, zväčša migrenózneho pôvodu a pocitom závratu. Výraznejšie môžu ustúpiť reumatické ťažkosti. Spánok počas oddychových fáz je hlboký a pokojný - napomáha lepšiu regeneráciu síl organizmu. Miestami v nižších polohách v ranných hodinách možnosť zvýšenej záťaže dýchacieho systému. n Zajtra pretrvávanie uvedených priaznivých vplyvov počasia na meteosenzitívnych ľudí.(zč)

n Dnes bude jasno až polojasno, na severe a východe časom oblačno. Popoludní sa ojedinele vyskytnú prehánky alebo búrky. Najvyššia denná teplota 22 až 26 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m 12 stupňov. Juhovýchodný vietor 1 až 4, cez deň na juhozápade okolo 7 m/s. n V sobotu a nedeľu bude jasno a polojasno. Zrána ojedinele hmla. Na severe a východe pri časom zväčšenej oblačnosti ojedinelé prehánky alebo búrky. Najnižšia nočná teplota 12 až 8, v dolinách miestami okolo 6 stupňov. Najvyššia denná teplota 23 až 27, na severe okolo 21 stupňov. n Slnko vyjde zajtra o 5.38 a zapadne o 20.01 h.

Amsterdam oblačno18
Atényslnečno22
Belehradslnečno23
Berlínpolooblačno21
Bratislavaslnečno25
Brusel oblačno18
Budapešťslnečno25
Bukurešťslnečno19
Frankfurtoblačno24
Helsinkizamračené15
Istanbuljasno19
Kodaňoblačno14
Kyjevslnečno21
Lisabonslnečno16
Londýndážď12
Madridslnečno18
Milánooblačno24
Moskvajasno23
Oslozamračené10
Paríždážď13
Prahaslnečno21
Rímprehánky20
Sofiaslnečno16
Štokholmoblačno18
Varšavajasno23
Viedeňslnečno25
Záhrebslnečno23
Ženevadážď17

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.