Hospodársky denník
USD43,587 Sk
EUR41,678 Sk
CHF26,184 Sk
CZK1,151 Sk
  Pondelok  3.Apríla 2000

O lode je stále záujem


Komentuje Ivan Klačanský
O tom, že Slovenské lodenice v Komárne úspešne hospodárili a exportovali až do zbombardovania mostov na Dunaji, nepochybuje nikto. Generálny riaditeľ Ing. Milan Kopčok na dobiedzavé otázky novinárov o tom, prečo sa nepoistili, prečo nepredvídali, právom odpovedal, že nie je veštec. To, že akcionári iba niekoľko hodín pred tlačovou konferenciou odsúhlasili „protihodnotenie“ štátnej garancie v podobe poskytnutia záložného práva (a nikto nevie povedať koľko), je dôvodom pre ďalšie prestrelky medzi Ministerstvom hospodárstva SR a lodenicami. Aktualizovaná žiadosť z Komárna o štátnu záruku je podľa MH SR podmienkou ďalšieho postup vpred. Dôvodom je skutočnosť, že určité množstvá akcií už boli založené bankami. Niet pochybností o tom, že SLK sú naozaj v núdzi a v kritickej situácii. Odberatelia lodí majú ešte stále, na základe uzavretých kontraktov, záujem o lode z Komárna a poskytujú aj finančné krytie, „Finančné toky sú zastavené pre neposkytnutie bankových garancií". Takto formulovali situáciu predstavitelia lodeníc v písomnom materiáli. Bola to nevyslovená výčitka na adresu vlády (veď vie usmerniť banky) - prečo niečo nerobí? Štát je množstvo firiem a množstvo fabrík, vláda je zodpovedná za hospodárske výsledky spoločnosti ako celku. Už sme niekoľkokrát v minulosti zažili, ako sa vlajkové lode našej ekonomiky museli opakovane ozdravovať z peňazí daňových poplatníkov. Tak prečo radšej neriešiť situáciu, keď sa ešte dá sanovať za menej peňazí, prípadne zárukami? Súkromné spoločnosti v liberálnych ekonomikách hospodária „na vlastné triko“ a na vlastný účet. O tom, ako a na čo finančné prostriedky použijú, rozhodujú výlučne samy. To si treba uvedomiť len pre poriadok. Vôbec to neznamená, že by sme mali niečo proti poskytnutiu vládnej garancie v danom konkrétnom prípade. V týchto dňoch sa ustanovuje aj určitý „dozor“ z vládnych inštitúcií, aby sa peniaze použili iba na požadované účely. V prípade stavby lodí to vraj nehrozí, lebo svoj dozor vykonávajú aj odberatelia - zaplatia iba to, čo bolo efektívne do lode „zabudované“. Nikto neupiera právo lodeníc žiadať o náhradu škôd v rozumných, auditmi potvrdených medziach. Všetky podniky, ktoré boli poškodené odrieknutím zmlúv, neuskutočnením dodávok, by mali mať auditmi overenú výšku škôd a žiadať o ich náhradu. Poskytovanie náhrady škôd by malo byť transparentné zo strany štátu, veď nejde iba o komárňanské lodenice.
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.