Hospodársky denník
USD43,587 Sk
EUR41,678 Sk
CHF26,184 Sk
CZK1,151 Sk
  Pondelok  3.Apríla 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

počasie

Prevládajúce počasie môže spôsobiť slabo zvýšený výskyt bolestí hlavy, častejší výskyt mrzutosti, podráždenosti, únavy, nižšiu schopnosť rýchlych a pohotových reakcií, čo môže podmieniť zvýšenie rizika úrazov a nehôd, preto je potrebná zvýšená opatrnosť pri všetkých činnostiach, najmä v doprave. Častejšie sa môžu vyskytovať dýchacie ťažkosti.Zajtra pretrvávanie uvedených zdravotných ťažkosti podmienených počasím.(zč)

Dnes bude jasno až polojasno, cez deň miestami oblačno a neskôr ojedinele slabé zrážky. Zrána na niektorých miestach hmla. Najvyššia denná teplota 13 až 17 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m bude napoludnie okolo 4 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 2 až 5, cez deň na juhozápade zosilnie na 6 až 11 m/s. Na horách prevažne južný vietor okolo 15 m/s.V utorok a v stredu bude prevládať oblačné počasie a na viacerých miestach sa vyskytne dážď alebo prehánky, ojedinele aj búrky. Najnižšia nočná teplota 8 až 4, najvyššia denná teplota 12 až 16 stupňov.Slnko vyjde zajtra o 6.25 a zapadne o 19.25 hod.

Amsterdamdážď14
Aténypolojasno23
Belehradzamračené16
Berlínoblačno14
Bratislavazamračené16
Bruseloblačno14
Budapešťzamračené15
Bukurešťdážď16
Frankfurtpolooblačno16
Helsinkidážď5
Istanbulpolooblačno20
Kodaňzamračené10
Kyjevoblačno12
Lisabonprehánky15
Londýndážď10
Madridoblačno10
Milánozamračené17
Moskvazamračené10
Oslozamračené10
Parížzamračené13
Prahaoblačno15
Rímoblačno20
Sofiaoblačno16
Štokholmoblačno10
Varšavapolooblačno12
Viedeňzamračené17
Záhrebzamračené15
Ženevaoblačno16

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.