Hospodársky denník
USD43,773 Sk
EUR41,678 Sk
CHF26,242 Sk
CZK1,15 Sk
  Utorok  4.Apríla 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Prioritou sú jasné pravidlá hry


Podnikatelia o tvorbe zákona o daniach z príjmov a jeho výsledku Združenie podnikateľov Slovenska bolo v decembri 1999 jednou z najaktívnejších mimovládnych inštitúcií, ktoré presadzovali záujmy podnikateľov v procese prípravy nového zákona o daniach z príjmov. Návrh zákona o daniach z príjmov mal tvoriť základnú časť novej daňovej reformy, spolu s programom reštrukturalizácie bánk a podnikového sektora a významnou redukciou výdavkovej časti štátneho rozpočtu reformou štátnej správy. Podnikatelia očakávali, že nový zákon bude hlavným impulzom pre oživenie slovenskej ekonomiky. Predložený návrh zákona chcel svojou filozofiou pôsobiť na podnikateľský sektor motivačne, čo naznačovalo určité zníženie daňového zaťaženia fyzických a právnických osôb, progresívna zmena politiky odpisovania a mnohé praktické legislatívne úpravy ustanovení návrhu zákona. Avšak rýchle legislatívne konanie, veľmi krátke lehoty pripomienkového medzirezortného konania a v podstate kozmetické úpravy naznačovali, že napriek snahe Ministerstva financií SR nový zákon o daniach z príjmov nesplní očakávania ani zo strany MF SR (z príjmovej časti štátneho rozpočtu), ani zo strany podnikateľských subjektov a radových občanov. Protichodný výsledok
Ako najzávažnejší problém vidí Združenie podnikateľov Slovenska nielen priame zníženie sadzieb dane z príjmov právnických a fyzických osôb a paušálnej dane, ale aj východiská pre stanovenie základu dane. Spôsob stanovovania základu dane návrh prevzal z platného znenia zákona, pričom ešte viac zúžil rozsah daňovo uznateľných výdavkov. Toto opatrenie bolo v rozpore s politikou rozvoja a zlepšenia hospodárskej situácie jednotlivých daňových subjektov. Jediným výsledkom jeho aplikácie je skutočnosť, že väčšie množstvo fyzických aj právnických osôb s reálnou stratou bude síce vykazovať zisk a odvádzať daň, ale ich reálna finančná situácia sa ďalej zhorší. Podľa nášho názoru mal zákon obsahovať ustanovenia, ktoré ako výdavky uznajú všetky náklady, ktoré preukázateľne slúžia na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov. Účinná kontrola uplatnenia výdavkov je v pôsobnosti orgánov daňovej kontroly a nedá sa realizovať administratívnymi obmedzeniami zákona, ktoré sú nesystémové, nespravodlivé a likvidačné. Na základe týchto skutočností Združenie podnikateľov Slovenska navrhovalo zmeniť spôsob určovania základu dane, zmenšiť počet daňových pásem pre fyzické osoby z navrhovaných 7 na max. 3 - 4, podstatne znížiť sadzbu dane tak, aby v najvyššom pásme nepresiahla 20 % a nakoniec znížiť sadzbu dane pre právnické osoby na úroveň 18 %. Správanie sa podnikov
Realizáciou uvedených návrhov Združenie podnikateľov Slovenska predpokladalo značné oživenie podnikateľského prostredia, zníženie nezamestnanosti formou rozvoja malého a stredného podnikania, nárast zahraničných investícií a v neposlednom rade aj následné zvýšenie príjmov do štátneho rozpočtu z výnosu tejto dane. Výrazné zníženie sadzieb dane spolu so zmenou filozofie stanovenia základu dane pôsobí na vzrast hospodárskeho výsledku daňových subjektov, a tak vyrovná alebo prevýši efekt poklesu príjmov pre zníženie dane. Naopak, pri čiastkovej úprave sadzby dane z príjmov právnických osôb o 5 - 10 % sa dá očakávať pokles rozpočtových príjmov podľa predpokladov MF SR. Združenie podnikateľov Slovenska analyzovalo údaje z návrhu programu reštrukturalizácie vybraných bánk a reštrukturalizácie podnikového sektora, v ktorom ministerstvo financií uvádzalo o. i. údaje o hospodárskom výsledku (zisku alebo strate) podnikov pred zdanením za roky 1994 - 1997. V roku 1997 až 20 002 subjektov vykázalo stratu vo výške 60,8 mld. Sk, a táto strata je sústredená z viac ako 80 % v prvých tisíc podnikoch. Podobne aj pri ziskových podnikoch, z celkového počtu 17 907 ziskových subjektov prvých tisíc podnikov sústreďuje viac ako 80 % zisku pred zdanením. Až 95 % stratových podnikov vykazuje symbolickú stratu a až 94 % ziskových podnikov vykazuje symbolický zisk. Následne je zrejmý fakt, že až 95 % všetkých podnikov vykazuje hospodársky výsledok blízky nule. Hlavnou príčinou tohto stavu je súčasný spôsob stanovenia základu dane a vysoká sadzba dane. Radikálna zmena filozofie zákona je jediným spôsobom, ktorý môže zmeniť správanie sa daňových subjektov vzhľadom na platenie dane z príjmov právnických osôb. Vzhľadom na prezentované skutočnosti, ako aj výsledky radikálnych daňových reforiem v susedných krajinách, keď napr. v susednom Maďarsku v roku 1995 prišlo k zníženiu sadzby dane z príjmov právnických osôb z 36 % na 18 %, sme teda toho názoru, že len radikálne, a nie čiastkové riešenie bude pôsobiť rozvojovo. Limity odpisov áut
Ďalším progresívnym opatrením na naplnenie príjmov štátneho rozpočtu Združenie podnikateľov Slovenska navrhovalo zrušiť limity na odpisy pri dopravných prostriedkoch. Tieto podľa nášho názoru nemajú opodstatnenie, ak sa používajú na dosahovanie príjmov, či už priamo alebo nepriamo. Je celá škála majetku podniku, ktorý umožňuje dosahovanie príjmov nepriamou cestou, pričom tento nie je limitovaný. Limitmi sa zavádza znevýhodňovanie niektorých typov majetku, bez ktorých nie je možné dosahovanie príjmov, resp. ich zvyšovanie. Na druhej strane sa znižuje príjem ŠR (clo, DPH) a štát svojím opatrením zasahuje do hospodárskej súťaže tým, že zvýhodňuje určitých výrobcov automobilov pred inými. Čiastočným riešením by bolo zvýšenie limitov pri osobných automobiloch najmenej na dvojnásobok, čo zohľadní rast cien (inflácia, kurz Sk, bezpečnostné prvky, ochrana životného prostredia a zdravia v cene) k limitom používaným v rokoch 1995 a 1996. Podľa našich výpočtov znižujú zavedené limity príjmy štátneho rozpočtu každoročne o 2 - 4 mld. Sk. Dôsledky laxného prístupu
Ešte v legislatívnom procese tvorby nového zákona o daniach z príjmov sme konštatovali, že predložené znenie zákona bez akceptácie zásadných pripomienok podnikateľskej sféry bude vnímané ako nevýrazný a nedostatočný postoj vlády Slovenskej republiky k plneniu prísľubov pozitívnej zmeny a podpory rozvoja slovenskej ekonomiky, a to ako smerom dovnútra krajiny, tak k Európskej únii. Pretrvávajúce vysoké daňové zaťaženie bude naďalej pôsobiť ako jedna z príčin vysokej nezamestnanosti, nezáujmu zahraničných investorov, sociálnej nestability a nevhodného podnikateľského prostredia, podporujúceho neštandardné správanie sa daňových subjektov (tieňová ekonomika, daňové úniky, nefunkčná vymožiteľnosť práva). Malí v ofsajde...
Po záverečnom hlasovaní tretieho čítania návrhu zákona v NR SR sa však zrodil politický kompromis, ktorý čiastočne uspokojil všetky zainteresované strany a na druhej strane nepripustil akékoľvek ohrozenie príjmov štátneho rozpočtu z priamych daní. Malým podnikateľom spôsobuje prijaté znenie zákona asi najväčšie rozpaky, vzhľadom na zúžený rozsah živností, čo je v súčasnosti evidentné vzhľadom na minimálny počet živnostníkov, ktorý sa v zákonnej lehote prihlásili k aplikácii paušálnej dane v praxi. Veľkí a strední podnikatelia budú zdaňovaní sadzbou dane z príjmov právnických osôb vo výške 29 %, čo je dobrý východiskový bod pre ďalšie znižovanie sadzby tejto dane v roku 2001. Na úkor nie podstatného zníženia sadzby dane boli však z návrhu zákona odstránené všetky ďalšie progresívne zmeny. Ide najmä o zmeny v odpisovej politike a umorovaní straty a zmeny stanovenia základu dane. Zákon NR SR č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov bude v roku 2000 jednou z legislatívnych priorít Združenia podnikateľov Slovenska, so zameraním na razantnejšie zmeny smerujúce k legislatívnemu prostrediu, ktoré pôsobí rozvojovo na domáci trh a je plne konkurencieschopné k daňovým podmienkam v ekonomikách susedných krajín smerujúcich do Európskej únie. Ing. Miroslav Knitl

počasie

Mierne zvýšená intenzita dráždivosti počasia môže spôsobiť častejší výskyt migrén u citlivých ľudí s nízkym tlakom krvi. Následkom predĺženia reakčného času je vyššie riziko úrazov a nehôd, preto je potrebná opatrnosť pri všetkých činnostiach, najmä v doprave. Častejšie sa môžu vyskytovať astmatické záchvaty, preto sú vhodné preventívne opatrenia. Môže byť sklon k mrzutosti a podráždenosti. Predpokladáme, že uvedené ťažkosti budú zväčša len miernej intenzity. n Zajtra očakávame aj zvýšenie reumatických a tráviacich ťažkostí. Zväčšuje sa záťaž kardiovaskulárneho systému. (zč)

n Dnes bude polojasno až oblačno a miestami prehánky alebo búrky. Najvyššia denná teplota 16 až 21, na severe miestami okolo 14 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo 7 stupňov. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 6, na juhozápade zväčša okolo 8 m/s. n V stredu bude veľká oblačnosť a na viacerých miestach, najmä na strednom a východnom Slovensku sa vyskytne dážď alebo prehánky, miestami aj búrky. Najnižšia nočná teplota 10 až 6 stupňov. Najvyššia denná teplota 10 až 14, na juhozápade okolo 16 stupňov. Vo štvrtok spočiatku veľká oblačnosť a na viacerých miestach dážď. V priebehu dňa sa očakáva prechod k premenlivej, občas zmenšenej oblačnosti, miestami sa vyskytnú prehánky, od 1000 metrov snehové. Postupne ochladzovanie a veterno. Najnižšia nočná teplota 8 až 4 stupňov. Najvyššia denná teplota 7 až 12 stupňov.n Slnko vyjde zajtra o 6.23 a zapadne o 19.27 hod.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.