Hospodársky denník
USD43,618 Sk
EUR41,607 Sk
CHF26,319 Sk
CZK1,149 Sk
  Streda  5.Apríla 2000

Cieľom je vytvoriť základňu manažérov


Spoločnosť Unilever Slovensko stavila na mladých absolventov vysokých škôl Spoločnosť Unilever Slovensko vznikla v roku 1993 ako dcérska spoločnosť nadnárodného koncernu Unilever, ktorý v 88 krajinách sveta zamestnáva asi 270 000 zamestnancov. Hlavnou úlohou spoločnosti, ktorá minulý rok dosiahla na Slovensku obrat takmer dve miliardy Sk, je distribúcia a predaj rýchloobrátkového tovaru vyrábaného v rámci koncernu Unilever. V čase svojho vzniku pred siedmimi rokmi zamestnávala spoločnosť Unilever Slovensko 47 ľudí, dnes pomáhajú šíriť dobré meno značiek ako napríklad Algida, Iglo, Rama, Lipton či Nela Batole tri stovky zamestnancov. O jednom zo spôsobov ich vyhľadávania a výberu a ďalšej práci s nimi sme sa porozprávali s personálnou manažérkou spoločnosti Unilever Slovensko Jarmilou Keményovou. Minulý víkend zorganizovala spoločnosť Unilever Slovensko športové podujatie pre študentov ekonomických vysokých škôl. Prečo sa angažujete práve v tejto skupine potenciálnych zamestnancov? - Orientácia na absolventov vysokých škôl a mladých ľudí s praxou do dvoch rokov je určitou odlišnosťou našej personálnej politiky. Snažíme sa vytvoriť si základňu budúcich manažérov, nazývame ich manager trainee, ktorým po úspešnom zvládnutí výberového procesu venujeme počas dvoch rokov zvýšenú pozornosť z hľadiska vzdelávania, platového zaradenia a hodnotenia. To znamená, že v našej spoločnosti väčšinou „nenakupujeme“ hotových ľudí zvonku, ale si ich sami vychovávame podľa našich predstáv. Hoci, ako sa vraví, aj tu výnimka potvrdzuje pravidlo. Stačí vaše potreby pokryť záujem zo strany uchádzačov o prácu, alebo si kandidátov na pozíciu manager trainee vyhľadávate aj sami? - Pri vyhľadávaní týchto kandidátov využívame kombináciu viacerých možností. Jednou z nich je okrem priameho kontaktu uchádzača, personálnej inzercie alebo zadania požiadavky niektorej personálnoporadenskej agentúre napríklad prezentácia našej spoločnosti na Národných dňoch kariéry, organizovanie neformálnych podujatí pre vysokoškolákov či pripravovaný aktívny vstup do študijného procesu. Hľadáme rôzne cesty, ako sa dostať do širšieho povedomia, pretože značka Unilever nie je u nás dostatočne známa napriek tomu, že podľa obratu patríme medzi dvadsaťpäť najlepších firiem na svete.
Na tento rok plánujete prijať do pozície manager trainee asi 20 ľudí pre Českú i Slovenskú republiku. Aký postup ich čaká pri výbere? - Výberový proces sa začína vyplnením a poslaním dotazníka, na základe ktorého sa záujemcovia dostanú do prvého kola. V ňom absolvujú klasické interview s dvoma zástupcami našej spoločnosti. Nasleduje kontrola úrovne ovládania anglického jazyka a riešenie malej prípadovej štúdie. Po absolvovaní tejto časti výberu sa záujemca o pozíciu manager trainee môže alebo nemusí dostať do posledného kola, ktoré nazývame selection board. Tu jeho schopnosti overuje najvyššie vedenie spoločnosti Unilever Slovensko, ktoré bolo špeciálne vytrénované firmou PriceWaterhouseCoopers a ktoré dokáže ohodnotiť kandidáta podľa toho, či spĺňa stanovené požiadavky. O aké požiadavky ide?
- Od kandidátov očakávame v prvom rade intelektuálne schopnosti, tímovú spoluprácu, schopnosť viesť ľudí, mať nasadenie, motiváciu, flexibilitu... V tejto súvislosti by som chcela pripomenúť, že ak niektorí kandidát neuspeje v našom výberovom konaní, neznamená to, že nie je dobrý. Každá firma má svoje vlastné požiadavky na zamestnancov a je pravda, že naše požiadavky sú trochu špecifické. Úspešný uchádzač je do pozície manager trainee zaradený dva roky. Čo ho čaká počas tohto obdobia? - Pracovník zaradený ako manager trainee pôsobí jeden rok v oblasti marketingu a obchodu, napríklad ako asistent projektového manažéra v oddelení marketingu, a jeden rok v ekonomicko-logistickej oblasti, napríklad tri mesiace ako obchodný zástupca a deväť mesiacov ako asistent key account manažéra. Po tomto období nastupuje na niektorú manažérsku pozíciu. Chcem však pripomenúť, že počas spomínaných dvoch rokov nejde o nijakú prax, ale o riadne pracovné zaradenie s príslušnými úlohami a zodpovednosťou. V čom sa potom manager trainee líši od ostatných zamestnancov? - Odlišuje sa v troch hlavných bodoch. V prvom rade sa mu venuje zvýšená pozornosť z hľadiska ďalšieho vzdelávania. V blízkej budúcnosti budeme postupovať podľa novej koncepcie, ktorá stanovuje tri prioritné oblasti tréningov. Je to riadenie seba samého, práca na projekte a rozvíjanie kompetencií a zručností. Druhým bodom je mzdové ohodnotenie. Keďže máme záujem o najlepších ľudí na trhu práce, mzdy manager trainee sú vyššie ako mzdy ostatných pracovníkov. Po tretie sa líšia v hodnotení: namiesto ročného majú polročný hodnotiaci cyklus. A v čom sa nelíšia?
- Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že iba pracovníkom zaradeným ako manager trainee by sa mohla ujsť manažérska pozícia. Nie je to však tak. Hoci sú určitým spôsobom zvýhodnení, všetci zamestnanci majú rovnakú šancu. Manager trainee po dvoch rokoch do riadiacej funkcie nepostupuje automaticky. Dokonca máme pravidlo, že ak manager trainee nespĺňa požiadavky, ktoré od neho očakávame, je lepšie, ak z firmy odíde. V tomto sú manager trainee znevýhodnení oproti ostatným. U „bežného“ zamestnanca totiž stačí, ak kvalitne plní stanovené úlohy, na rozdiel od manager trainee nemusí mať manažérsky potenciál. U mladých ľudí je vyššia pravdepodobnosť častejšej zmeny zamestnania. Čo robíte preto, aby ste si ľudí, ktorých si vychováte, aj udržali? - Okrem spomínanej pozornosti pri vzdelávaní, odmeňovaní a hodnotení ponúkame našim zamestnancom medzinárodné pracovné prostredie a zaujímavú prácu s rýchloobrátkovým tovarom. Unilever uprednostňuje tzv. kultúru otvorených dverí a neformálny štýl obliekania, čo sa javí ako jeden z momentov, ktorý by mohol pritiahnuť mladých ľudí. Sme mladá firma s priemerným vekom 28 rokov a celým radom najmä športových aktivít organizovaných pre našich zamestnancov. Verím, že aj ich prostredníctvom sa nám podarí dostať sa do povedomia nielen ako úspešný distributér a predajca, ale aj ako zamestnávateľ, u ktorého je dobré sa zamestnať. Jana Hyžová
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.