Hospodársky denník
USD43,618 Sk
EUR41,607 Sk
CHF26,319 Sk
CZK1,149 Sk
  Streda  5.Apríla 2000

Výrobu ničia najmä neplatiči


Na Slovensko zbytočne dovážame až 30 % potravín
Podnikateľské subjekty z odvetvia výroby potravín, nápojov a tabakových produktov skončili minuloročné hospodárenie podľa predbežných štatistických odhadov s hrubým ziskom 1,99 mld. Sk. Odvetvie takto dosahuje 6,5-percentný podiel na celkovom zisku slovenského priemyslu. Tieto a ďalšie informácie zazneli včera v Nitre pri otváraní 9. ročníka medzinárodnej výstavy potravín a potravinárskych technológií Alimenta 2000, 9. ročníka medzinárodnej výstavy zariadení pre hotely, obchod a verejné stravovanie Gastra 2000 a špecializovanej výstavy pekárstva a cukrárstva Coba. Minuloročné výnosy potravinárov sa medziročne zvýšili o 8,4 % a dosiahli hodnotu 98,1 mld. Sk. Pridaná hodnota predstavovala viac ako 17 mld. Sk. V potravinárstve pracuje viac ako 49 200 pracovníkov, ktorých priemerná mzda dosiahla 10 420 korún. Dovoz potravinárskych výrobkov, ktoré vyrábame aj u nás doma, presiahol v minulom roku 30 %. „To sú zbytočne prejedené peniaze, ktoré by sme mohli využiť na iný účel,“ hodnotí P. Koncoš. Za prvé dva mesiace tohto roka sme dosiahli záporné saldo 2,4 mld. Sk, pričom dovoz nenahraditeľných tovarov, ktoré sme „museli“ doviezť, predstavuje 65. Pozitívne je, že v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka vzrástol vývoz o 434 mil. Sk, t. j. o 25,1 %. Na vývoze sa podieľalo hlavne spracované mlieko, kukurica a nealkoholické nápoje. Dovoz pritom vzrástol o 75 mil. Sk, a to predovšetkým pre dovoz zemiakov a nespracovaného tabaku. Pozitívne je, že klesá dovoz ešte pred rokom nedostatkovej hladkej pšeničnej múky a ovocných štiav. Málo domácich
Na Gastro-Alimente, ako nazývajú bežne túto medzinárodnú výstavu vystavovatelia či návštevníci, je zastúpených 316 vystavovateľov celkom v 210 stánkoch výstaviska Agrokomplex. „Prišli sme, aby sme videli tovar, ktorý sa tu ponúka. Chceme si pozrieť aj techniku, hlavne chladiace zariadenia a obchodné zariadenia a navštíviť našich obchodných partnerov, ako je firma Kurta z Banskej Bystrice,“ hovorí Vladimír Bartík z Jednoty SD Krupina. „Zdá sa však, že potravinárskych komodít je to zastúpených menej,“ dodáva jeho kolegyňa Ing. Jana Janošková. „Hľadáme slovenské výrobky,“ vysvetľuje a dodáva: „Zároveň nás zaujíma, či naši partneri prišli s novými výrobkami.“ Problém reklamy
Vystavujúcich slovenských výrobcov potravín je naozaj menej, niektorí sa prezentujú v rámci spoločných expozícií zväzov. Stánok firmy JM Vinárstvo Doľany ponúka 40 vzoriek vín vlastnej výroby, a tým dokazuje, že aj samostatná expozícia má svoje výhody. „Máme zbierku veľmi kvalitných archívnych vín,“ vysvetľuje Ing. Vladimír Schwarz, obchodný riaditeľ. „Vznikli sme síce len nedávno, takže najstarší ročník je z roku 1993. Okrem vinohradníctva zároveň prevádzkujeme aj rekonštruovaný historický dom Guggerovcov z roku 1540. Čo sa týka konzumácie vín, najčastejšie sa predávajú sudové vína, rôzne lacnejšie zmesi. Reklama v tomto smere je veľmi problematická.“ Mliekari sa musia spájať
Slovenskí mliekari vyprodukovali v minulom roku 292 mil. litrov mlieka. A práve mliekarenské spoločnosti sú na Alimente najviac zastúpené. MVDr. Štefan Kováč, CSc., generálny riaditeľ a. s. Agromilk Nitra na našu otázku, čo im komplikuje v súčasnosti život najviac, odpovedá: „Neplatiči. Dopyt po našich výrobkoch je veľký, ale sú to obchodníci, ktorí nám situáciu sťažujú. Výrobky sú žiadané a odbyt je veľmi dobrý. Z hľadiska budúcnosti je však nevyhnutná integrácia. Buď sa spracovatelia v mliekarenskom priemysle spoja, alebo budeme musieť hľadať partnera v zahraničí, čo je určite ťažší spôsob. Je to však jediná cesta k prežitiu. Dosiaľ integrácii bránili rôzne formy privatizácie.“ Bude koncepcia?
V piatok sa odsúhlasuje Koncepcia agrárnej politiky. V rámci nej bude vypracovaný aj návrh reštrukturalizácie potravinárskeho priemyslu, ktorý by mal byť v krátkom čase uvedený aj na internete. Ako bude vyzerať budúcnosť potravinárskeho priemyslu? Mnohé záleží na jednotlivých potravinárskych zväzoch, a teda na ich jednotlivých členoch, podnikateľských subjektoch. Rudolfa Vallová
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.