Hospodársky denník
USD43,162 Sk
EUR41,595 Sk
CHF26,42 Sk
CZK1,147 Sk
  Štvrtok  6.Apríla 2000

Trh oslovuje kvalita a cena


Nedostatočná ochrana od štátu
Odevný podnik Zornica Banko Fashion Bánovce nad Bebravou znova zaujíma popredné miesto medzi slovenskými odevnými podnikmi. Na tohoročnej jarnej časti veľtrhu Trenčín - Mesto módy právom otvorila módnou prehliadkou spolu s odevnými spoločnosťami Ozeta, Makyta a Kara pre Slovensko také významné podujatie. Veľtrh potvrdil, že Zornica má prepracovaný výrobný a predajný plán a jej sortiment drží krok s najlepšími výrobcami v okolitých štátoch. Sortimentom, ktorý vyrába Zornica, sú dámske blúzky a pánske košele, teda obchodný tovar, ktorý musel v posledných rokoch čeliť tvrdej konkurencii pulóvrov a úpletových tričiek, ako aj veľakrát ich nedostatočne kontrolovanému dovozu lacného nekvalitného materiálu na náš trh. Prezident spoločnosti JUDr. Igor Maukš hovorí:

„Zamestnávame 800 pracovníkov a denne vyrábame skoro 5-tisíc kusov výrobkov. Ročne je to viac ako milión, pričom exportujeme 95 percent našej výroby na trh západnej Európy. Výrobky Zornice sú vynikajúcej kvality, spoločnosti dôverujú svetovej značke, ako sú Cerutti, Eterna, Daniel Hechter, ktorým šijú. Potešiteľné je, že prichádzajú stále ďalší zákazníci a že už to nie je len práca v mzde, ale postupne sa prechádza na plnú konfekciu. Znamená to viac pre výrobcu a viac pre tento štát. Aj keď takýto vývoz je realizovaný za veľmi tvrdých podmienok, limitovaných predovšetkým cenou platenou za hotový tovar. Jedinou šancou, ako ísť ďalej, je vyrobiť kvalitne a viac. Zornica je moderný podnik, ktorý svojím vybavením môže konkurovať hociktorému v Európe. Podnik bol zrekonštruovaný a do vnútornej prestavby bolo investovaných viac ako 20 mil. Sk. V súčasnosti dokončujú prípravu na získanie normy ISO 9002 a prepracovali systém organizácie výroby a kontroly kvality. Na jeho príprave spolupracovali s nemeckou spoločnosťou Weiss Consulting. Kvalita produkcie na zahraničný či na domáci trh je tá istá. Značky ako Riccardo, Enrico, Ivano Lui, Primo Uomo a dámske blúzky Laura Biassini, Rafaella, Filium sú značkami Zornice, teda výsledky vlastného vývoja a módnych návrhárov Zornice. Informácie o reakciách spotrebiteľov sa k spoločnosti dostanú prostredníctvom vlasntej predajne, ktorá bola otvorená nedávno v Trenčíne. Za ňou mal nasledovať predajný priestor v Bratislave a ostatných krajských mestách. Na našu otázku, či pre výrobnú spoločnosť je ekonomické zriaďovať si vlastnú obchodnú sieť, JUDr. I. Maukš odpovedá: „Na domácom trhu potrebujeme presadiť kvalitu za primerané ceny. Naše výrobky sú porovnateľné so svetovými a sú lacnejšie. Mať vlastnú predajňu znamená mať aj kontrolu nad úrovňou cien, aj za cenu nižšieho zisku. Stále to však nie je ľahké, ale boj s nekvalitou, ktorá je stále prezentovaná nestacionárnou sieťou na trhoviskách,.“ pokračuje JUDr. I. Maukš, „by sme mali vydržať, pokiaľ úverové zaťaženie bude klesať a úrokové miery sa budú znižovať na prijateľnú mieru. Zdrojov, ktoré sú v obehu, nikdy nie je veľa, preto si ceníme spoluprácu s našou bankou. Keby sa nám obrátila chrbtom, mali by sme problémy. Ale to by mala každá fabrika, ktorá sa nedohodne so svojou bankou,“ zhodnocuje na záver JUDr. I. Maukš. Nedostatok obežných zdrojov, drahé peniaze, znižujúca sa úroveň reálnych cien a zákazníci, ktorí tlačia na znižovanie cien, nedostatočná ochrana pred nekvalitou výrobcu tlačia zvyšovať efektívnosť a vyrobiť viac a lacnejšie. Čo iné pomôže slovenskému spotrebnému priemyslu? Rudolfa Vallová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.