Hospodársky denník
USD43,162 Sk
EUR41,595 Sk
CHF26,42 Sk
CZK1,147 Sk
  Štvrtok  6.Apríla 2000

Revolúcia v obchode s umením


Internetu neunikol ani doteraz celkom špecifický obchod s umením. Prvé webové stránky, na ktorých si záujemcovia mohli prehliadnuť a prostredníctvom počítača zakúpiť umelecké predmety, vytvorili priekopníci tohto spôsobu obchodovania už pred tromi rokmi. Aukčná sieň Sotheby´s, ktorá roky bojuje o prvenstvo s najvýznamnejšou svetovou firmou Christie´s, otvorila s veľkou pompou svoju sothebys.com. začiatkom februára. Už vlani v novembri uzavrela zmluvu s operátorom elektronického obchodu Amazon a vznikol sotebys.amazon.com, kde sa ponúkajú skromnejšie umelecké diela alebo zberateľské predmety. Pre aukčnú firmu to znamenalo otvorenie obrovského internetového biznisu, v ktorom sa elektronicky draží aj do výšky niekoľkých miliónov dolárov. „S Amazon sme umeleckým predmetom a starožitnostiam iba dali nový priestor. Sotheby´s.com je iný: tam budeme jednotkou v odbore,“ tvrdí prezidentka firmy Dede Brooksová. Keď sa niekde na trhu objaví určitý predmet, ktorý používateľ internetovej stránky hľadá, dostane o tom okamžite elektronický odkaz a e-mailom môže o pravosti a kvalite diela konzultovať s desiatkami expertov Sotheby´s. Spoločnosť poňala projekt finančne veľmi veľkoryso: v roku 1999 investovala 40 miliónov dolárov, o niečo viac plánuje aj v tomto roku. V projekte zamestnala 200 osôb a uzavrela zmluvy so štyrmi stovkami medzinárodných obchodníkov s umeleckými predmetmi. Veľké manévre začala koncom minulého roka aj e-Bay, svetová jednotka v elektronických dražbách. Potom, čo odkúpila aukčnú firmu Butterfield and Butterfield, vytvorila oddelenie Veľké zbierky. Dnes iba v USA ponúka na internete umelecké diela asi pätnásť stránok so spoločným krédom: získať novú klientelu, ktorú by zrejme bežne nikdy nenapadlo vkročiť do aukčnej siene alebo galérie. Údaje o predajoch a najmä získaných finančných sumách sú zatiaľ dôverné, ale Sotheby´s tvrdí, že za šesť týždňov ponuky sa predala polovica. Tradiční majitelia galérií, ktorí bránia nevyhnutnosť osobných vzťahov (často priateľských), ktoré sa za roky vytvorili medzi umelcami, kupcami a zberateľmi, znepokojene pozorujú súčasný zmätok v ich „vesmíre“. Francúzska galéristka Denise Cadéová vraví: „V galérii potrebujete pol roka až rok, kým predáte nejaké dielo. Teraz mi internetové stránky ponúkajú spoluprácu. Vraj môžu osloviť až 20 miliónov potenciálnych kupcov a predať do dvoch týždňov. Pokiaľ je to pravda, nemôžem takúto ponuku odmietnuť.“ (mb)
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.