Hospodársky denník
USD43,162 Sk
EUR41,595 Sk
CHF26,42 Sk
CZK1,147 Sk
  Štvrtok  6.Apríla 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Pre EÚ sú regióny veľmi dôležité

Projekt so zlínskou komorou naštartoval širšiu spoluprácu

Toto leto úspešne skončila žilinská Slovenská priemyselná a obchodná komora a zlínska Obchodní a hospodářská komora projekt financovaný z programu PHARE, zameraný na rozvoj cezhraničnej spolupráce oboch regiónov. O rozhovor sme pri tejto príležitosti požiadali riaditeľa regionálnej komory SOPK Žilina Jána Mišuru.

Čo pre žilinskú regionálnu komoru znamená cezhraničná spolupráca?

- Predovšetkým rozšírenie možností spolupráce s prihraničnými regiónmi, pričom práve ona multiplikuje štandardnú spoluprácu. Vnímame blízkosť regiónov, spoločné hranice, a tým aj spoločné problémy. Nezávisle od toho, že sú to dva rôzne štáty. Cezhraničná spolupráca si vyžaduje zrušenie bariér, využitie doterajšej spolupráce a zavedenie ekonomickej dimenzie do nej. Na to sa dosť zabúdalo, ale práve toto sme využili vďaka pomoci EÚ na prihraničnú spoluprácu, ktorá sa nezamerala len na turistické záležitosti. Výsledkom využitia spolupráce a zároveň blízkosti hraníc bola aj júnová prvá misia 40 českých podnikateľov na Slovensko v rámci spomínaného projektu, kde spolu so 70 slovenskými partnermi viedli až 250 rokovaní. Je vítané, že na projektoch cezhraničnej spolupráce do určitej miery participuje aj štátna správa a

Ako sa na výsledky projektu a vaše následné aktivity, čo sa týka diaľnice, pozerá vláda?

- O projekte vedel tak premiér Dzurinda, ako aj podpredseda vlády Mikloš a rovnako obaja vedia aj o potrebe potiahnuť diaľnicu cez Žilinu. O jej potrebe je zbytočné aj diskutovať, veď zo severu Slovenska, z Považia, sa cestuje či do Česka alebo do Nemecka a väčšinou cez Zlín. Tam je aj kontajnerový terminál na rozvoz kontajnerov na Slovensko. Je teda zrejmé, že rozvoj infraštruktúry musí byť pokračovaním tohto projektu. Okrem toho v prospech hovorí aj taký fakt, že Žilina je bránou z juhozápadu a zo západu do troch národných parkov, a tým sa otvorí vlastne Slovensku jednoznačne aj toľko preferovaná turistika.

Spomínali ste, že EÚ vyčlenila na projekt prostriedky, ktoré sú však dosť malé. Postačili na kvalitatívne uskutočnenie celého projektu?

- Napriek tomu, že sme dostali o polovicu menej prostriedkov, boli adekvátne našim požiadavkám formulovaným v projekte. Ten sme zrkadlovito predložili aj na slovenskej, aj na českej strane. Mali sme už určité skúsenosti s takýmito projektmi o cezhraničnej spolupráci s Poľskom, a tým aj dôveru EÚ, že pracovníci regionálnej Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory sú fundovaní. Radi by sme začali nové projekty, napríklad v rámci širšej spolupráce s trenčianskym a so zlínskym krajom a Uherským Hradišťom. Pre úniu má podpora regiónov rovnako veľký význam. Veď čím viac bude vzdelaný sám podnikateľ, resp. živnostníci či sami obyvatelia na oboch stranách hraníc, tým menšie budú bariéry aj pred vstupom do únie.

V čom ste presvedčili úniu, že projekt si zaslúži finančnú podporu?

- Predovšetkým je to v kvalite vypracovania projektu a jeho obsahu. Samozrejme, je potrebné podávať projekty každý rok a zabezpečiť tak kontinuitu podpory zo strany Európskej únie. O potrebe a obsahu projektov by od začiatku mali rozhodovať len príslušné regióny a nie centralisticky vláda. Tá by ich mala podporiť len pred úniou. Samozrejme, ak je viac projektov, treba ich posúdiť liberálne, nech vyhrá najlepší. Konkurencie sa nebojíme, pretože naši pracovníci podali štyri projekty na PHARE a všetky mali stopercentnú úspešnosť. Už teraz sa teda zamýšľame, aký projekt podáme na budúci rok, pretože tzv. prestávky v poskytovaní pomoci zo strany EÚ pre nejestvujúce projekty z našej strany sa veľmi negatívne odzrkadlili na rozvoji cezhraničných vzťahov s Poľskom a Českom, a tým aj na aktivitách Trenčianskeho, Žilinského, Prešovského a Trnavského kraja.

Projekt bol zameraný najmä na zintenzívnenie spolupráce medzi malými a strednými podnikateľmi. Oslovuje však prihraničná spolupráca aj veľké podniky?

- Hoci sme ho pripravovali najmä pre členov oboch komôr, nebazírovali sme na tom, aby sa napríklad na misii nezúčastnil aj podnikateľ patriaci do inej regionálnej komory. Veď sme to dali na vedomie aj cez vnútrokomorový systém a časopis Spravodaj podnikateľov. Cieľom projektu totiž bolo jeho využitie v prospech slovenských podnikateľov. Samozrejme, 95 % podnikateľov bolo z nášho kraja, ale to je logické najmä pre vzdialenosť. Rovnako 80 % boli malé a stredné firmy, dokonca živnostníci a okrem zástupcov výroby železa a ocele sa zúčastnili reprezentanti takmer všetkých firiem.

To znamená, že v poskytovaní služieb nerobíte rozdiely medzi členmi a nečlenmi SOPK?

- SOPK je jeden právnický subjekt, verejnoprávna inštitúcia, avšak s tým rozdielom, že nedostávame príspevok od štátu. Poskytujeme služby so zľavami podnikateľovi bez ohľadu na to, či je členom regionálnej komory (máme ich na Slovensku deväť) v Košiciach, Nitre alebo v Trenčíne. To je výhoda jednotného systému regionálnych komôr. Cieľom a úlohou je vzdelávať podnikateľov, pripravovať pre nich odborné semináre, colné aktuality, školenia colného deklaranta, novinky v oblasti certifikácie výrobku, nových zákonov a pod. Na rozdiel od komerčných organizácií to dostane náš člen so zľavou.

Chýbajú však kapacity, pretože na počet podnikateľov a živnostníkov, ktorých máme na Slovensku, majú komory v zahraničí 100 zamestnancov. Pritom nezáleží na tom, či je tam povinné členstvo ako v Nemecku alebo nepovinné ako v Británii. Veď každý zamestnanec komory musí mať určitý základný prehľad o obchode a o politickej situácii v štáte, s ktorým pracuje, musí mať prehľad o regióne, musí poznať trendy a informácie dôležité pre podnikateľa. Avšak rád by som dodal jedno. Musí byť záujem aj zo strany slovenských podnikateľov. Českí o spoluprácu záujem majú. Viem, že náš podnikateľ má často problémy ako zvládnuť chod firmy a nájsť zákazky, ale na spoločných akciách by sa zúčastniť mal. Veď každá informácia, aj negatívna, je informácia, ktorá v budúcnosti môže pomôcť.

Slávka Blazseková

počasie

Očakávame pretrvávanie intenzívnejších ťažkostí u ľudí s ochoreniami pohybového systému, najmä u reumatikov. Zvýšená je potreba spánku, ktorý je zväčša hlboký s dobrou regeneráciou síl organizmu. Prevládajúce dráždivé počasie zvyšuje u vegetatívne labilných meteosenzitívnych ľudí s nízkym tlakom krvi telesnú aj duševnú výkonnosť. Môžu nastať krátkodobé záťaže dýchacích ciest. Zvýšený je sklon k žalúdočným, žlčníkovým a črevným ťažkostiam. n Zajtra neočakávame podstatnejšiu zmenu vplyvu počasia na meteosenzitívnych ľudí. (zč)

n Dnes bude v západnej polovici územia postupne oblačno až polojasno, na severe a východe prevažne veľká oblačnosť. Večer aj tu zmenšovanie oblačnosti. Miestami občasný dážď alebo prehánky, najmä na severe a východe od 800 m snehové. Najvyššia denná teplota 7 až 12, na severe miestami okolo 5 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo -4 stupňov. Severozápadný až severný vietor 5 až 10, v nárazoch miestami okolo 15 m/s. Na horách 15 až 20 m/s. n V piatok bude polooblačno až oblačno, na severe až veľká oblačnosť. Miestami občasný dážď alebo prehánky, od nadmorskej výšky približne 800 m snehové. V sobotu veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach občasný dážď alebo prehánky, od výšky asi 600 m snehové, v priebehu dňa od severu ubúdanie zrážok a zmenšovanie oblačnosti. Najnižšia nočná teplota v piatok 2 až -2, v sobotu 4 až 0 stupňov. Najvyššia denná teplota 7 až 11, na severe okolo 4 n Slnko vyjde zajtra o 6.19 a zapadne o 19.30 hod.

Amsterdampolojasno9
Atényjasno19
Belehradoblačno15
Berlínpolojasno10
Bratislavaoblačno11
Bruselpolojasno13
Budapešťoblačno12
Bukurešťzamračené16
Frankfurtpolojasno11
Helsinkiprehánky3
Istanbuljasno21
Kodaňoblačno8
Kyjevdážď13
Lisabonjasno18
Londýnjasno10
Madridjasno14
Moskvadážď15
Oslo dážď7
Parížjasno12
Prahapolooblačno7
Rímoblačno16
Sofiadážď12
Štokholmoblačno7
Varšavaprehánky6
Viedeňoblačno12
Záhreboblačno12
Ženevaoblačno9

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.