Hospodársky denník
USD43,162 Sk
EUR41,595 Sk
CHF26,42 Sk
CZK1,147 Sk
  Štvrtok  6.Apríla 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Na krídlach leteckých firiem


Embraer na vzostupe
Brazílsky výrobca civilných dopravných lietadiel Embraer sa po americkom Boeingu a zápodoeurópskom Airbuse stáva tretím najvýznamnejším producentom v tomto sortimente na svete. Firma produkuje v San José dos Campos pri Sao Paule 37- a 50-miestne lietadlá pre regionálne trate. Ide o lietadlá ERJ-135 a ERJ-145, z ktorých už predali takmer 500. Brazílska firma prichádza s novými typmi lietadiel, ERJ-170 (70 miest), ERJ 190-100 (98 sedadiel) a ERJ 190-200 (bez uvedenia kapacity). Embraer si dal za cieľ vyrobiť v nasledujúcich 10 rokoch približne 650 lietadiel novej série. Firma, ktorá v roku 1994 ešte ako štátny podnik vytvorila stratu 280 miliónov dolárov, sa stala ziskovou. Za prvých deväť mesiacov tohto roka dosiahla zisk 85 miliónov dolárov. Za strategickú výhodu brazílskej firmy, oproti iným menším výrobcom, sa pokladá jej orientácia na vybavovanie svojich lietadiel tryskovými motormi. Letecké spoločnosti si overili, že počet cestujúcich na miestnych linkách im vzrástol, keď na ne začali nasadzovať prúdové dopravné lietadlá. Bilancia Airbusu vyvoláva nadšenie
Európsky výrobca civilných lietadiel, medzinárodná spoločnosť Airbus, odovzdala vlani zákazníkom 294 lietadiel, o 65 viac ako pred rokom. Americký Boeing mal tiež rekordný rok, keď predal 620 strojov (1998: 563 lietadiel). V blízkej budúcnosti sa však v súperení európskych a amerických staviteľov lietadiel pomer obráti. Airbus získali vlani záväzné objednávky na 430 lietadiel, Boeing na 391. Americký dodávateľ tento rok odovzdá odberateľom 480 strojov, Airbus 310. Jeho cieľom je expedícia 350 lietadiel ročne. Boeing má zásobu práce na vyše dva roky. V objednávkových knihách čaká na vybavenie 1 512 položiek celkom za 110 miliárd dolárov. Airbus eviduje objednávky na 1 445 lietadiel za takmer 100 miliárd mariek. Problémy stáli United Airlines 50 mil. USD
Letecká spoločnosť United Airlines, ktorá bola nútená zrušiť tisíce letov kvôli sporom s odbormi, zlému počasiu a problémom so systémom letovej kontroly, dnes oznámila, že narušenie letového poriadku v súvislosti s posádkami ju v 2. štvrťroku stálo 50 miliónov USD. Spoločnosť sa pokúša zmierniť tento dosah obmedzením letového plánu v septembri. Ako s odvolaním sa na štvrťročnú správu materskej firmy UAL Corp. informuje agentúra Reuters, United Airlines cez predchádzajúci víkend zrušili 614 letov a ďalšie stovky sa omeškali, takže v septembri zruší tri percentá letov, čiže približne 2 000. Antonov hľadá partnerov na vývoj najväčšieho nákladného lietadla sveta Ukrajinská konštruktérska kancelária Antonov hľadá partnerov na vývoj najväčšieho nákladného lietadla sveta, ktorého základ bude tvoriť An-225 Mrija. Konštruktéri uvádzajú, že nový model umožní Ukrajine získať vedúce postavenie na lukratívnom trhu leteckej prepravy superťažkých nákladov. Riaditeľ informačného odboru Antonova Olexander Kyva pre agentúru REUTERS uviedol, že nemajú dostatok financií na oživenie projektu, ktorý vyžaduje 20 miliónov USD.

Mrija vznikla v roku 1988 v rámci programu raketoplánu bývalého Sovietskeho zväzu a mala slúžiť ako nosič, ktorý vynesie raketoplán Buran na nízku obežnú dráhu, odkiaľ sa loď „odpichne“ ďalej. Program bol však zrušený pred prvou skúškou. V súčasnosti je najväčším nákladným lietadlom An-124 Ruslan, avšak jeho 120-tonová kapacita predstavuje len polovicu plánovaného modelu. O. Kyva vysvetľuje, že rozpad Sovietskeho zväzu v roku 1991 spôsobil zrušenie projektu Mrija-Buran, takže postavené bolo len lietadlo. An-225 s rozpätím krídel 88,4 metra môže 225 ton nákladu prepraviť na vzdialenosť 4500 kilometrov cestovnou rýchlosťou 800 až 850 kilometrov za hodinu. (TASR/mm)

počasie

Očakávame pretrvávanie intenzívnejších ťažkostí u ľudí s ochoreniami pohybového systému, najmä u reumatikov. Zvýšená je potreba spánku, ktorý je zväčša hlboký s dobrou regeneráciou síl organizmu. Prevládajúce dráždivé počasie zvyšuje u vegetatívne labilných meteosenzitívnych ľudí s nízkym tlakom krvi telesnú aj duševnú výkonnosť. Môžu nastať krátkodobé záťaže dýchacích ciest. Zvýšený je sklon k žalúdočným, žlčníkovým a črevným ťažkostiam. n Zajtra neočakávame podstatnejšiu zmenu vplyvu počasia na meteosenzitívnych ľudí. (zč)

n Dnes bude v západnej polovici územia postupne oblačno až polojasno, na severe a východe prevažne veľká oblačnosť. Večer aj tu zmenšovanie oblačnosti. Miestami občasný dážď alebo prehánky, najmä na severe a východe od 800 m snehové. Najvyššia denná teplota 7 až 12, na severe miestami okolo 5 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m okolo -4 stupňov. Severozápadný až severný vietor 5 až 10, v nárazoch miestami okolo 15 m/s. Na horách 15 až 20 m/s. n V piatok bude polooblačno až oblačno, na severe až veľká oblačnosť. Miestami občasný dážď alebo prehánky, od nadmorskej výšky približne 800 m snehové. V sobotu veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach občasný dážď alebo prehánky, od výšky asi 600 m snehové, v priebehu dňa od severu ubúdanie zrážok a zmenšovanie oblačnosti. Najnižšia nočná teplota v piatok 2 až -2, v sobotu 4 až 0 stupňov. Najvyššia denná teplota 7 až 11, na severe okolo 4 n Slnko vyjde zajtra o 6.19 a zapadne o 19.30 hod.

Amsterdampolojasno9
Atényjasno19
Belehradoblačno15
Berlínpolojasno10
Bratislavaoblačno11
Bruselpolojasno13
Budapešťoblačno12
Bukurešťzamračené16
Frankfurtpolojasno11
Helsinkiprehánky3
Istanbuljasno21
Kodaňoblačno8
Kyjevdážď13
Lisabonjasno18
Londýnjasno10
Madridjasno14
Moskvadážď15
Oslo dážď7
Parížjasno12
Prahapolooblačno7
Rímoblačno16
Sofiadážď12
Štokholmoblačno7
Varšavaprehánky6
Viedeňoblačno12
Záhreboblačno12
Ženevaoblačno9

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.