Hospodársky denník
USD43,214 Sk
EUR41,635 Sk
CHF26,431 Sk
CZK1,148 Sk
  Piatok  7.Apríla 2000

SDĽ ako dôvod?


Komentuje Peter Višváder
Reforma verejnej správy je na mŕtvom bode. Je ním čakanie na politické spriechodnenie, ktoré stále neprichádza. Stalo sa totiž to, čo sa stať nemalo: do odborných problémov sa začali starať politici. Pritom je evidentné, že cez snaženia obalené peknými rečami o kvalite reformy priam vytŕčajú predovšetkým ich úzko stranícke záujmy. Je otázne, či je to zámer, alebo jednoducho nemajú na to, aby prekročili svoj tieň. SDĽ sa snaží zachovať osem krajov a zakonzervovať okresné úrady. Z jej alternatívy je však jasné, že strane ide o zachovanie vplyvu v regiónoch. Načo by však bola reforma, keď jedným z jej hlavných cieľov je znížiť počet úradníkov, no okresné úrady, kde ich sedí väčšina, by zostali zachované? Akú to má logiku? Alebo SDĽ ponúkaná alternatíva urobiť namiesto navrhovaných 11 plus jeden kraj iba osem. Pritom návrh, ktorý v koncepcii reformy predložil V. Nižňanský, vychádza z dlhoročných analýz, ale i prirodzeného delenia Slovenska. SDĽ však argumentuje, že tým by sa krajina veľmi administratívne rozdrobila. Pripomeňme, že SDĽ sa ešte pred niekoľkými dňami pohrávala s myšlienkou návratu k modelu tri kraje plus jeden. Z tejto rozkmitanosti návrhov vidno nielen hĺbku „odbornosti“ podobných návrhov, ale aj skutočný motív. Je veľmi otázne, či práve SDĽ je tou brzdiacou silou pri vyslovení očakávaného súhlasu koalície s reformou. Či nie sú jej výhrady len prejavom vnútorných koaličných rozporov. Práve tie sú skutočným dôvodom odkladania rozhodnutia o reforme, najnovšie na budúci utorok. Ako môžu takto rozhádaní rozhodnúť o takej zásadnej veci? Alebo že by si premiér M. Dzurinda nechával dobrú správu na vystúpenie na sneme ZMOS na budúcu stredu? V opačnom prípade získa reforma verejnej správy okrem prívlastku zložitá aj označenie - meškajúca. A opäť premárnime jednu šancu.
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.