Hospodársky denník
USD43,214 Sk
EUR41,635 Sk
CHF26,431 Sk
CZK1,148 Sk
  Piatok  7.Apríla 2000

Biznis mostom k doprave


Aj v Spojených štátoch majú problémy s platením v hotovosti Prvoradým cieľom holandsko-slovenskej spoločnosti Transforwarding Slovakia Banská Bystrica je podľa generálneho riaditeľa Ing. Dušana Lalíka spokojnosť klienta. Ide o dlhodobú úlohu, spojenú s kvalitným servisom a dobrými obchodnými vzťahmi. Ako člen slovensko-holandskej spoločnosti pôsobiacej v Bratislave a od februára 2000 aj ako fyzická osoba je D. Lalík členom Obchodnej komory v Jacksonville na Floride. Ochotne sa podelil so svojimi doterajšími skúsenosťami z manažovania prepravnej firmy, ako aj so skúsenosťami z nedávneho trojtýždňového študijného pobytu v USA a o možnostiach zvyšovania ekonomickej sily malých a stredných podnikateľov. - V cestnej a železničnej doprave sme za vlaňajšok dosiahli dobré výsledky. Cestná, klasická doprava, tvorí 60 - 70 % výkonov, nasleduje železničná, námorná, letecká či kusová. V námornej využívame hlavne materský holandský prístav Rotterdam, ale aj Hamburg, Antverpy, Brémy či južné a iné destinácie. Frekventovanejší je však tok tovaru cez západnú Európu, a tým je aj lacnejší. Za rok sme letecky prepravili až 60-tisíc kilogramov tovaru, pričom cenami v leteckej doprave patríme v SR k najlepším prepravným firmám. V databáze máme 600 našich a zahraničných firiem. Železničnú prepravu využíva napríklad Slovalco Žiar nad Hronom, ale aj belgické a holandské firmy. Snažíme sa ponúkať tranzit
smerom na Ukrajinu či Rusko, čo je však v poslednom období utlmené pre finančnú krízu. Základ tvorí cestná doprava. K prioritám patrí Fínsko, Francúzsko, kde máme na konte značné množstvo importu pre SR aj ČR (rozvíja sa Maďarsko), tento tok tovaru má vzrastajúci trend. Zo Slovenska smerujeme do západnej Európy, štátov Beneluxu a do východnej časti Francúzska a Veľkej Británie. Najčastejším problémom klientov, ktorým pomáhame aj poradenstvom, je fakt, že často nevedia, akým spôsobom tovar odoslať. Niektoré tovary si totiž vyžadujú špeciálne podmienky, špeciálne obaly. Poradíme prístavy, kde sa aký tovar prepravuje a vždy sa nájde zlatá stredná cesta. Našou snahou je preferovať kombinovanú dopravu, cestná sa dostáva do kulminačného bodu. V SR je značne limitovaná sieťou, ale aj istými prekážkami zo strany štátu pre dopravcov, čo sa týka vstupných dopravných povolení do jednotlivých štátov, čo musíme rešpektovať vzhľadom na to, že nie sme členmi EÚ. Druhou bariérou sú hranice medzi SR a ČR. Colný režim v Európe je jednoduchší. Pre lepší vzťah ku klientovi chceme ešte v tomto roku získať certifikát systému kvality ISO 9000, čím vyhovieme zákazníkom, ktorí to potrebujú na splnenie svojich požiadaviek, napríklad v Holandsku či Nemecku. Malý a stredný podnikateľský stav v USA neobchádzajú problémy. V čom ste vnímali výhody podnikania v Jacksonville? - TWG Slovakia patrí medzi malé podniky, a preto ma zaujímalo, ako robia personálnu či organizačnú politiku. Absolvoval som zriedkavé školenie v Európe - personálny manažment osobného plánovania, z ktorého poznatky sú akceptovateľné aj u nás. Dôležitá je komunikácia medzi ľuďmi, partnermi, firmami, pozitívne naladenie, sme im rovnocennými partnermi, avšak chýba nám dravosť
a zápasíme s istým nedostatkom sebavedomia. Náš pobyt pripravila tamojšia komora s cieľom oboznámiť sa s problémami a úspechmi strednej podnikateľskej vrstvy, ktorá zvyšuje ekonomickú silu na americkom trhu. Pozíciu tohto stavu ovplyvňuje jednak celý rad rôznych inštitúcií, vládnych, mimovládnych, na úrovni miestnych samospráv, ktoré podporujú prílev kapitálu. Jacksonville, kde žije milión ľudí, sa má stať centrom nástupu finančných a obchodných aktivít do Južnej a Strednej Ameriky, významným dopravným uzlom smerom na Karibik. Mesto, kde je 3-percentná miera nezamestnanosti, robí osvetu, aby pritiahlo obchodníkov prostredníctvom výhodných daní. Ľudia neplatia osobné dane, len nízke podnikateľské, majú podporu z rôznych fondov vo forme pôžičiek na rozvoj, pomáhajú im konzultačné firmy. Odrazovým mostíkom sú kontakty s obchodnou komorou. Na Slovensku chýbajú pracovné stretnutia tzv. workshopy podnikateľov z rôznych spoločenských vrstiev a odvetví, ktorí si môžu pomáhať a navzájom sa informovať. To by som ako člen SOPK v Banskej Bystrici chcel podporiť. Stredný stav v tomto americkom meste tvorí asi 70 percent, najviac podnikateľov pracuje v službách, 34 % tvorí servis, v obchode je to 24 %, vo výrobe 8 %. Pri udeľovaní úverov od peňažných domov platí zásada dôveryhodnosti, pričom banky sú prepojené na ďalšie podporné inštitúcie. Samozrejme, podnikatelia majú problémy s platením v hotovosti, splatnosť faktúr
je tiež veľmi dlhá (90 až 120 dní), vládne síce byrokracia, ale vedie k trhovému prostrediu. Obchod však podporuje vzťahy medzi ľuďmi, cítiť solidárnosť a etiku obchodovania sa môžeme učiť. Eva Berčíková
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.