Hospodársky denník
USD43,214 Sk
EUR41,635 Sk
CHF26,431 Sk
CZK1,148 Sk
  Piatok  7.Apríla 2000

Komfort a kvalita služieb


Východiskom je kongresový cestovný ruch
Hotel Poprad v Poprade pôsobí na trhu už ôsmy rok. Ako mestský typ hotela poskytuje služby predovšetkým obchodne cestujúcej klientele, ale v sezóne v ňom nájdete skupiny turistov zo zahraničia, ktorí prišli do Tatier za pobytom, oddychom a jedinečnou atmosférou, ktorú turistom poskytuje tento architektonicky zaujímavý hotel. V poslednom čase sa hotel špecializuje aj na kongresovú turistiku. O nej hovoríme s riaditeľom hotela Ing. Petrom Lišiakom. Podľa odborníkov na Slovensku je len päť hotelov, ktoré sú schopné poskytnúť medzinárodný štandard služieb pre kongresovú turistiku. Váš hotel sa radí medzi špičku. Čo to všetko obsahuje? - Kvalitné služby a komplexné materiálno-technické vybavenie. Je rozdiel mať predpoklady, ale nedosahovať kvalitu bežnú na medzinárodnej úrovni. Aby sme tieto požiadavky splnili, začiatkom roka sme investovali do kvality 1,2 mil. Sk. Ak si pod pojmom kongresový cestovný ruch predstavujeme veľké organizované stretnutia odborníkov rôznych záujmových oblastí, náš hotel je schopný takéto stretnutia pripraviť pre skupiny do 120 účastníkov. Sme situovaní v meste v bezprostrednej blízkosti Vysokých Tatier. Kongresová sála je klimatizovaná, kvalitne ozvučená bezšnúrovou technikou s prenosom zvuku a obrazu do priľahlých priestorov. Disponujeme audiovizuálnou technikou vrátane veľkoplošného videa s možnosťou pripojenia 20-tich telefónnych liniek vrátane ISDN. Dostať medzinárodné organizácie na rokovanie do našej republiky nie je jednoduché. Myslíte, že štátnymi či neštátnymi orgánmi a organizáciami sú dostatočne využívané možnosti pre organizáciu medzinárodných rokovaní na našom území? - Určite nie. Do republiky je potrebné dostať viac aktivít, či už na báze medzinárodných organizácií obchodného, alebo politického charakteru. Slovensko pre nedostatok finančných prostriedkov odmietlo pokračovať v účasti na IBTM - medzinárodnom workshope v Ženeve, na ktorom sa „nakupujú“ kongresy. Nemyslíte si, že je to chybný krok, na ktorý ako prví doplatia kongresové hotely na Slovensku? - Náš hotel sa zúčastnil na IBTM v Ženeve v roku 1995, kedy výstava bola organizovaná pod záštitou Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a každý zúčastnený subjekt znášal alikvótnu časť nákladov. Už vtedy sme konštatovali, že v porovnaní s Českom a Slovinskom zaostáva slovenská štátna propagácia. Na jednej strane štát nemá prostriedky na účasť na tomto významnom pracovnom podujatí, na druhej strane na to doplácajú kongresové hotely, ale aj cestovný ruch ako taký. Mesto Poprad, ako aj celé územie Vysokých Tatier má dobré predpoklady na kongresovú a motivačnú turistiku.. Nebolo by vhodné, aby sa skoordinovali sily v rámci regiónu? - Je to priam nevyhnutné. Bez vzájomnej spolupráce sa ďaleko nedostaneme. Dnes sme v takej situácii, že každý subjekt sa hrá na vlastnom piesočku. Je všeobecne známe, že sezónnosť je v našom regióne veľkým problémom, a práve kongresový cestovný ruch vytvára priestor na doplnenie, čiže kompenzáciu hluchých mimosezónnych období. Je to aktivita, ktorá sa koná počas celého roka s výnimkou letných mesiacov a Vianoc. Skúsenosti zo sveta ukazujú, že mestá, ktoré si dali za cieľ rozvíjať cestovný ruch, často pokladajú kongresový cestovný ruch za prioritu a investujú do rozvoja potrebnej infraštruktúry. Predpokladom dobrej spolupráce v rámci regiónu v oblasti kongresového cestovného ruchu by mal byť dobrý projekt, v rámci regiónu zastrešený možno aj orgánom štátnej správy, samosprávy alebo iným orgánom, ktorý by garantoval vzájomné prepojenie všetkých zainteresovaných zložiek od dopravy cez hotely a kongresové sály až po Ako hodnotíte prínos kongresovej turistiky pre ekonomiku hotela v porovnaní s inými druhmi cestovného ruchu? - Kongresový cestovný ruch v podmienkach hotela Poprad zohráva významnú úlohu v období zimnej sezóny a najmä v jesennom období. Vzhľadom na to, že ide o mestský typ hotela, je problematické získať klientelu na zimné športy. Perspektívu preto vidíme v kultúrno-poznávacom cestovnom ruchu v období od mája do septembra, a práve v kongresovom cestovnom ruchu, ktorý by mal byť hlavným zdrojom príjmov v období marec až máj a október až december. Aký podiel v súčasnosti tvorí kongresový cestovný ruch na tržbách vášho hotela? - Intenzívne pracovať s týmto produktom sme začali len tohto roku po dobudovaní a zariadení kongresových priestorov. V súčasnosti dávame o sebe vedieť formou reklamy a prostredníctvom internetu. Naším cieľom je dosiahnuť minimálne 30-percentný podiel kongresového cestovného ruchu na celkových tržbách. Čo by nemal organizátor kongresu či sympózia prehliadnuť pri výbere kongresového hotela? - Nemal by prehliadnuť predovšetkým to, akým komplex služieb a v akej kvalite mu vie príslušný subjekt poskytnúť. Kongresový cestovný ruch, to nie sú len hotely, kongresové sály, dopravcovia, ale aj obchodná sieť, cestovné kancelárie, kultúrne zariadenia, športové centrá, tlmočníci, sprievodcovia, reklamné agentúry, aranžéri, hostesky, fotografi, bezpečnostná služba, tlačiarne atď. Rudolfa Vallová
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.