Hospodársky denník
USD43,214 Sk
EUR41,635 Sk
CHF26,431 Sk
CZK1,148 Sk
  Piatok  7.Apríla 2000

Bezplatné poradenstvo


Poznávanie daňových zákonov
Ako prvú lastovičku možno nazvať zavedenie bezplatnej telefonickej Sociálnej linky Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR, ktorú zaviedli dňom 3. apríla 2000 pre oblasť sociálnej pomoci. Bude zatiaľ fungovať tri dni v týždni po dve hodiny, ale je to prínos pre občanov, ktorí túto pomoc potrebujú. Natíska sa otázka, prečo nie je niečo také zavedené aj v oblasti daňového či iného poradenstva. V USA fungujú bezplatné telefónne čísla na daňové poradenstvo, na ktorých sa poskytuje „prvá pomoc“ v tejto oblasti. Nemožno povedať, že by to ľudia až tak zneužívali. Mnohí naďalej využívajú nie lacné služby daňových poradcov. Pre tých menej solventných je tu štát, ktorý má záujem, aby sa dane vyberali v poriadku, bez emócií, skrátka normálne. Aj keď ho to niečo stojí, iste sa mu to v daniach vráti. Veď vieme, ako to funguje. Ak niekto nevie, či má alebo nemá určitý príjem priznať, prípadne akou formou a kde, tak nespraví radšej nič. Ak sa to dozvie prijateľnou formou a ešte aj zadarmo, vtedy je už ťažšie si povinnosť nesplniť. K tomu však musia byť vyškolení ľudia, ktorí sa tejto profesii ozaj rozumejú a byť aj adekvátne zaplatení. Veď inak by išli robiť lukratívnejšie skutočné daňové poradenstvo. Ak chceme byť vyspelým štátom, toto je jedna z ciest, ako na to. Je reálny predpoklad, že sa takáto investícia vráti aj u nás. Podľa podpredsedu vlády Ivana Mikloša je dobré hľadať iné spôsoby na zvýšenie príjmov štátneho rozpočtu, ako sú nové dane. Zvýšením efektívnosti vyberania daní. Táto cesta sa zdá byť najmenej bolestná. Má pozitíva v tom, že učí ľudí poznať daňové zákony prijateľnou formou, nie represiami a vyhrážkami formou pokút a penále, ale práve prevenciou. Dagmar Piršelová
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.