|
|||||||||||||||||
Streda 10.Mája 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Úžera na rómsky spôsobPolícia napriek poznatkom proti úžere vraj nezasahuje Dali sme slovo viacerým predstaviteľom Rómov, ako aj vládnym predstaviteľom a úradníkom, ktorí sa zaoberajú touto otázkou. Tentoraz sme oslovili vedúcu Kancelárie právnej ochrany etnických menšín v Košiciach Annu Koptovú. Bola aj poslankyňou Slovenskej národnej rady a viedla súbor Romathan. Kancelária monitoruje stav ľudských a občianskych práv a rieši aj aktívne prípady. Za štyri roky zdokumentovali 220 prípadov, v ktorých podľa nej došlo k porušeniu ľudských práv zo strany miestnych samosprávnych orgánov, ale aj štátnej správy a ministerstiev. Ako príklad diskriminácie Rómov uviedla prípad zákazu vstupu Rómov do obcí Ňagov a Rokytovce v okrese Medzilaborce, pričom v prípade jeho nerešpektovania ich občania mohli vyhnať. Pretože vyčerpali všetky prostriedky, Centrum práv Rómov v Budapešti dalo podnet na súd v Štrasburgu. Uznesenia obecných zastupiteľstiev obcí už nie sú platné, ale 27 až 30 ľudí stále nie je v obciach a žijú vo vojenskom stane na okraji jednej obce. V tomto prípade podľa A. Koptovej, keď všetky slovenské kompetentné orgány povedali, že sa nič nedeje, až zahraničný súd, obrazne povedané, uviedol, priatelia, spamätajte sa a robte s tým niečo, došlo k náprave. Je presvedčená, že Košice segregujú rómsku komunitu na sídlisku Luník 9 tým, že Rómovia sú z mesta sťahovaní na toto sídlisko a Nerómovia z Luníka naopak do mesta. V súčasnosti je na Luníku okolo 4000 ľudí a z toho len asi sto Nerómov. V tejto súvislosti sme A. Koptovej dali niekoľko otázok. Ako sa pozeráte na nedávnu upratovačskú aktivitu J. Čarnogurského na Luníku? - Chcem veriť, že v tom bola aj myšlienka, že on ako biely dokáže a môže s Rómami existovať. Svojou prítomnosťou dal najavo, že to, čo sa tam deje, nie je dobré. Podľa názoru právnikov, ktorí urobili expertízu uznesenia mestského zastupiteľstva z roku 1995, na Luníku ide skutočne o segregáciu. Je to tak. Bez diskusie. Hovoríte, že Luník 9 je hanbou. Je to hanba Rómov alebo majoritnej časti spoločnosti, či oboch? - Je to spoločná hanba, pretože nehľadáme aktívne formy existencie Rómov, ale deštruktívne a demotivujúce. Ako si počína tamojšia rómska poriadková služba? - Chlapci sa v službách striedajú, robia obchôdzky, likvidujú hrubé prejavy neporiadku. Z okien prestali Rómovia vyhadzovať odpadky, prestalo sa verejne fetovať. Sídlisko však žije v chaose. Je tam veľa úžerníkov, ktorí zbedačujú Rómov. Ako teda vyzerá úžera na rómsky spôsob? - Už začiatkom 90. rokov mi ľudia v Rudňanoch hovorili, že je tam veľká úžera. Oznámila som to polícii, aby išli na poštu a dozerali, lebo rómske ženy sa mi sťažovali, že úžerníci im zoberú všetky peniaze. Ak chcú vyžiť, tak zasa musia ísť za úžerníkom a znova si požičať za vysoký úrok. Polícia by mala takéto prípady sledovať. Nie je predsa možné, že v jednej komunite, ktorá má rovnaké existenčné podmienky, sa zrazu nejaká skupina prejavuje tak, že má autá, je dobre oblečená, že sa z nej z ničoho nič stane šľachta. Čo na to polícia? - Všetci policajti, ktorí tam žijú, vedia o koho ide. Nedávno som bola v Moldave nad Bodvou. Tam je to rovnaké. Dokonca sa vie, kto je ten úžerník. Miestny podnikateľ zastrašuje Rómov. Som za prísne, nekompromisné zachytávanie tých, čo to robia a za dávanie exemplárnych trestov. Ako im to však dokázať? - Jednoducho. Odkiaľ má taký človek auto za pol milióna, keď nepracuje? Nech preukáže legálnosť príjmov. Veci sú už tak ďaleko, že poštárka odovzdáva poukážky na sociálne dávky nie tomu, komu patria, ale priamo tomuto podnikateľovi. Úžerníci pokračujú vo svojej práci aj v krajinách, do ktorých Rómovia odchádzajú. Máte na to dôkazy? |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |