Hospodársky denník
USD47,402 Sk
EUR42,659 Sk
CHF27,542 Sk
CZK1,159 Sk
  Streda  10.Mája 2000

Úžera na rómsky spôsob


Polícia napriek poznatkom proti úžere vraj nezasahuje
Dali sme slovo viacerým predstaviteľom Rómov, ako aj vládnym predstaviteľom a úradníkom, ktorí sa zaoberajú touto otázkou. Tentoraz sme oslovili vedúcu Kancelárie právnej ochrany etnických menšín v Košiciach Annu Koptovú. Bola aj poslankyňou Slovenskej národnej rady a viedla súbor Romathan. Kancelária monitoruje stav ľudských a občianskych práv a rieši aj aktívne prípady. Za štyri roky zdokumentovali 220 prípadov, v ktorých podľa nej došlo k porušeniu ľudských práv zo strany miestnych samosprávnych orgánov, ale aj štátnej správy a ministerstiev. Ako príklad diskriminácie Rómov uviedla prípad zákazu vstupu Rómov do obcí Ňagov a Rokytovce v okrese Medzilaborce, pričom v prípade jeho nerešpektovania ich občania mohli vyhnať. Pretože vyčerpali všetky prostriedky, Centrum práv Rómov v Budapešti dalo podnet na súd v Štrasburgu. Uznesenia obecných zastupiteľstiev obcí už nie sú platné, ale 27 až 30 ľudí stále nie je v obciach a žijú vo vojenskom stane
na okraji jednej obce. V tomto prípade podľa A. Koptovej, „keď všetky slovenské kompetentné orgány povedali, že sa nič nedeje, až zahraničný súd, obrazne povedané, uviedol, priatelia, spamätajte sa a robte s tým niečo“, došlo k náprave. Je presvedčená, že Košice segregujú rómsku komunitu na sídlisku Luník 9 tým, že Rómovia sú z mesta sťahovaní na toto sídlisko a Nerómovia z Luníka naopak do mesta. V súčasnosti je na Luníku okolo 4000 ľudí a z toho len asi sto Nerómov. V tejto súvislosti sme A. Koptovej dali niekoľko otázok. Ako sa pozeráte na nedávnu „upratovačskú“ aktivitu J. Čarnogurského na Luníku? - Chcem veriť, že v tom bola aj myšlienka, že on ako „biely“ dokáže a môže s Rómami existovať. Svojou prítomnosťou dal najavo, že to, čo sa tam deje, nie je dobré. Podľa názoru právnikov, ktorí urobili expertízu uznesenia mestského zastupiteľstva z roku 1995, na Luníku ide skutočne o segregáciu. Je to tak. Bez diskusie. Hovoríte, že Luník 9 je hanbou. Je to hanba Rómov alebo majoritnej časti spoločnosti, či oboch? - Je to spoločná hanba, pretože nehľadáme aktívne formy existencie Rómov, ale deštruktívne a demotivujúce. Ako si počína tamojšia rómska poriadková služba?
- Chlapci sa v službách striedajú, robia obchôdzky, likvidujú hrubé prejavy neporiadku. Z okien prestali Rómovia vyhadzovať odpadky, prestalo sa verejne fetovať. Sídlisko však žije v chaose.
Je tam veľa úžerníkov, ktorí zbedačujú Rómov.
Ako teda vyzerá úžera na rómsky spôsob?
- Už začiatkom 90. rokov mi ľudia v Rudňanoch hovorili, že je tam veľká úžera. Oznámila som to polícii, aby išli na poštu a dozerali, lebo rómske ženy sa mi sťažovali, že úžerníci im zoberú všetky peniaze. Ak chcú vyžiť, tak zasa musia ísť za úžerníkom a znova si požičať za vysoký úrok. Polícia by mala takéto prípady sledovať. Nie je predsa možné, že v jednej komunite, ktorá má rovnaké existenčné podmienky, sa zrazu nejaká skupina prejavuje tak, že má autá, je dobre oblečená, že sa z nej z ničoho nič stane šľachta. Čo na to polícia?
- Všetci policajti, ktorí tam žijú, vedia o koho ide. Nedávno som bola v Moldave nad Bodvou. Tam je to rovnaké. Dokonca sa vie, kto je ten úžerník. Miestny podnikateľ zastrašuje Rómov. Som za prísne, nekompromisné zachytávanie tých, čo to robia a za dávanie exemplárnych trestov. Ako im to však dokázať?

- Jednoducho. Odkiaľ má taký človek auto za pol milióna, keď nepracuje? Nech preukáže legálnosť príjmov. Veci sú už tak ďaleko, že poštárka odovzdáva poukážky na sociálne dávky nie tomu, komu patria, ale priamo tomuto podnikateľovi. Úžerníci pokračujú vo svojej práci aj v krajinách, do ktorých Rómovia odchádzajú. Máte na to dôkazy?
- Rukolapné nie, ale hovorím to, čo nám povedali niektorí ľudia. Chcem povedať, že Rómovia budú odchádzať, aj keď neviem, aká azylová politika
bude v Európe. Možnože nie takýmto transparentným spôsobom, možnože spôsoby budú špekulatívnejšie, lebo vládna moc ich prinúti aby rozmýšľali, hľadali spôsoby, ktoré nebudú tak na očiach. Ale to najdôležitejšie, čo v tejto krajine je, je to, že vládna moc, najvyšší ústavní činitelia v tejto republike kriminalizujú svojich vlastných občanov na svetovej a medzinárodnej úrovni, v najreprezentatívnejších orgánoch EÚ. Svoju nemohúcnosť a neschopnosť odôvodňujú tým, že Rómovia odchádzajú z ekonomických a špekulatívnych dôvodov. Rómovia by z tejto krajiny neodchádzali, keby mohli normálne žiť. To znamená, že slovenská vláda hovorí o sebe, že vlastne vytvára prostredie, v ktorom obyčajný človek nemôže žiť. Ona sama seba obviňuje. Myslí si, že keď upozorní svet na to, že Rómovia sú špekulanti, svet ju pochopí a vyjde jej v ústrety. Svet však vláde hovorí - ty sa musíš o to postarať. Ako sa podľa vás prejavuje medzinárodná kriminalizácia Rómov? - Vláda stále hovorí, že to niekto organizuje a doteraz ani vyšetrovacie orgány ani prokuratúra, nikto nevzniesol obvinenie proti niekomu, kto by nejakým spôsobom naplnil skutkovú podstatu organizovania, ktoré by nieslo znaky trestného činu. Boli ste činná aj v kultúre. Povedzte o rómskej kultúre, jej autenticite. Hovorí sa napríklad, že rómske dievčatá sú od prírody plaché a cudné. Keď ich však vidíme napríklad vo filmoch tancovať, tak je to temperamentné, ale podfarbené aj erotikou. - Sú také, kým sa nedostanú do prostredia, ktoré ich deformuje. Dnes nevieme povedať, čo je autentická rómska kultúra. V každej dedine je to iné. Rómovia nemajú podmienky, aby svoj prejav vedeli kultivovať. Rómskym dievčatám nemôžem vyčítať, že si myslia, že to, čo robia, je rómske, pritom to tak nie je. V tanci rómska žena
síce vábi, ale spôsobom, ktorý je slušný. Muž ju dobýva, ale deje sa to veľmi nežným spôsobom. Ľudová kultúra je u Rómov kreatívna. Keď chlapec zoberie do ruky gitaru, tak nekopíruje, ale tvorí. Táto kreativita nie je však usmernená, kultivovaná a zveľaďovaná. Vladimír Turanský

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.