|
|||||||||||||||||
Streda 10.Mája 2000 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Demokracia, to sú konflikty, ale aj schopnosť ich zvládaťČo chýba našim politikom pri efektívnom vyjednávaní a vedení dialógu Prevencia proti konfliktom či priamo schopnosť riešiť ich, keď už vzniknú medzi dvoma alebo viacerými subjektmi a hľadanie postupov, ktoré by umožnili dlhodobé riešenie konfliktov mimosúdnou cestou to je aj poslanie Centra prevencie a riešenia konfliktov na Slovensku. Konfliktov je na Slovensku veľa, ba nimi priam prekypuje. Konfliktami pracovnoprávnymi, obchodnými, politickými, ľudskými Ako hovorí riaditeľ tejto neziskovej inštitúcie PhDr. Dušan Ondrušek CSc., - demokracia, to sú aj nevyhnutné konflikty, ale najmä umenie a chcenie ich zvládať. Poslaním centra je pomôcť tvoriť a šíriť demokratické prístupy a inštitúty na prevenciu a riešenie konfliktov v spoločnosti. Poskytujeme kurzy, tréningy, praktickú prípravu reprezentantov štátnych a mimovládnych organizácií so zameraním hlavne na problematiku efektívneho vyjednávania, kooperatívneho plánovania, efektívneho rozhodovania a pomáhame pri zvládaní sociálnych konfliktov. V súvislosti so zodpovednosťou politikov uviedol, že je práve v tom, aby sa snažili zmierovať a neprehlbovali konflikty. So stopkami v ruke som sledoval jednu televíznu reláciu, v ktorej vystupovali slovenskí politici a zisťoval som, akým spôsobom jeden známy opozičný politik získal polovicu vysielacieho času, ako a čím to dosiahol a ako sa správal. Sledoval som tzv. akuzačný prietok, teda množstvo obvinení, ktorých sa dopustil za jedinú minútu. Tento politik dosiahol index 2,1 a ostatní 0,2 až 0,3. Čiže každú minútu odzneli z jeho úst dve obvinenia niekoho. Podľa D. Ondruška našim politikom v umení vyjednávať chýbajú najmä dostatočné podklady na alternatívneriešenia a rozhodovania. Všetkým chýba dostatočná príprava na vyjednávanie, lebo úspech v ňom nespočíva v samom rokovaní, ale v príprave naň. V tom je základ možného úspechu. Nemali by improvizovať na mieste, ale postupovať podľa pripraveného scenára. Všetkým chýba vedomie toho, že byť úspešný v rokovaní znamená robiť aj ústupky. Máloktorý z nich má ujasnenú časovú ohraničenosť a schopnosť rozhodnúť sa za istý čas a v súlade s tým robiť prípravné kroky, aby nerozhodoval v strese, rýchlo a neefektívne. Najviac je to teraz vidieť pri rokovaní s EÚ. Sú signály, že v negociačnom procese je veľa neprofesionality, uviedol D. Ondrušek. Na požiadanie zúčastnených strán konfliktu vstupujeme do jeho riešenia ako nezávislý reprezentant, ako tretia strana, vysvetľuje poslanie organizácie, ktorá zasahuje nielen doma, ale má aj bohaté medzinárodné skúsenosti. Pripravujú mediátorov a sprostredkovateľov, teda ľudí, ktorí zasahujú v krízových situáciách. Centrum vyškolilo na takúto činnosť od roku 1991 asi 9500 ľudí u nás doma i v zahraničí. Snaží sa pomáhať a viesť učiteľov na školách, rómskych lídrov, starostov obcí, kde je veľká rómska komunita, kde sú potenciálne národnostné či iné konflikty. Ako načasovať rokovanie, ako rokovať v časovom strese a krízových situáciách tak, aby sa dohoda našla, to je veľké umenie. Podľa D. Ondruška ešte zložitejšia je tzv. asymetrická situácia, keď jeden z partnerov má oveľa viac moci, peňazí či mediálnych možností. V takomto prípade učíme slabšieho partnera znásobovať svoju moc prostredníctvom mediálnej podpory alebo prostredníctvom koalície s ďalšími partnermi, či zahraničnej podpory. Silnejšieho partnera sa snažíme doviesť k tomu, aby pochopil, že využívaním konfrontácie príliš nezíska, vysvetľuje. Na otázku, aké vlastnosti by mali mať vyjednávači zasahujúci v mene riešenia vzniknutých konfliktov, riaditeľ centra uviedol, že mali by byť značne odolní proti stresu a musia zvládať záťažové situácie, byť trpezliví, vedieť počúvať iných a rešpektovať ich názor. Podľa neho konflikty prináša sama transformácia našej spoločnosti. Nech by sme robili čokoľvek, konfliktom sa nevyhneme. Demokracia nie je nič iné, len súbor konfliktov, čo je v poriadku. Z nich sa totiž rodia riešenia uspokojujúce väčšinu ľudí. V zahraničí sa pri prevencii a predchádzaní etnickým konfliktom osvedčila metóda pozitívnej diskriminácie, teda vyrovnávania rozdielov medzi etnickou menšinou a väčšinou. Keď je šanca niekde mať napríklad rómskeho policajta, ktorý má na to predpoklady, tak by mu mali dať prednosť, myslí si D. Ondrušek. Pozitívna diskriminácia je súbor vyrovnávacích praktík, ktoré smerujú k tomu, aby menšiny mali prístup k vzdelávaniu, zamestnaniu Treba robiť kroky, ktoré povedú k tomu, že spoločnosť nebude brať ťinakosťŤ ako niečo menejcenné, nebude nadraďovať časť spoločnosti nad inú a menšinu si bude vážiť a bude ju vnímať ako obohatenie spoločnosti, nie ako zlo, ktoré sa odlišuje, a ktoré treba nivelizovať, zdôrazňuje riaditeľ Centra prevencie a riešenia konfliktov. Andrej Pokojný |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |