Hospodársky denník
USD47,402 Sk
EUR42,659 Sk
CHF27,542 Sk
CZK1,159 Sk
  Streda  10.Mája 2000

Dobrý personálny inzerát vyvolá záujem


Každá cieľová skupina má svoje špecifiká, na základe ktorých sa rozhoduje Uverejnenie personálneho inzerátu je ešte vždy jedným z najosvedčenejších spôsobov, ako vyhľadať nového pracovníka a ako osloviť kandidátov, ktorí o zmene zamestnania aktívne uvažujú. Túto formu využívajú úspešne nielen firmy, ktoré sa samy rozhodnú hľadať nových ľudí, ale aj personálnoporadenské spoločnosti. Aby personálna inzercia dosiahla želaný efekt – t. j. aby zaujala záujemcov o zmenu zamestnania zodpovedajúcich profilu voľnej pozície, a aby ich motivovala k uchádzaniu sa, je potrebné, aby inzercia bola dobre cielená, a aby sa dodržali rozhodujúce zásady. Výber spôsobu
Prvou podmienkou úspešného obsadenia voľnej pozície je výber spôsobu vyhľadávania. Uverejnenie inzercie nemusí byť optimálnym riešením napríklad pri obsadzovaní pozícií vo vrcholovom manažmente. Pracovníci v toppozíciách totiž skôr očakávajú, že budú priamo oslovení, a často aj v prípade, že si inzerciu v médiách všimnú a zaujme ich, nereagujú na ňu. Naopak, uverejniť inzerát je vhodné pri obsadzovaní pozícií stredného manažmentu, referentských a špecializovaných pozícií – títo kandidáti, keď uvažujú o zmene, aktívne vyhľadávajú personálnu inzerciu a reagujú na inzeráty, ktoré ich zaujali. Vhodné médium
Pri obsadzovaní pozície, na ktorú je vhodné uverejniť personálny inzerát, druhým krokom je zvolenie vhodného periodika a dátumu uverejnenia. Konkrétne periodikum je vhodné voliť podľa obsadzovanej pozície, napríklad pri vyhľadávaní finančníkov sa dosiahne lepší efekt v médiách orientovaných na hospodárstvo, pri obsadzovaní pozícií napríklad v oblasti výpočtovej techniky je dobré uverejniť inzerát v špecializovaných časopisoch, ktoré sa zaoberajú problematikou IT, a ktoré cieľová skupina číta. Naša skúsenosť ukazuje, že je vhodné zverejniť ten istý inzerát v dvoch médiách - okrem špecializovaného aj v niektorom z denníkov s vyšším nákladom a dobre vyprofilovanou rubrikou uverejňujúcou personálne inzeráty (aktívne hľadajúci vedia, že v týchto novinách je „trh práce“ a kupujú si ich s istotou, že v nich nájdu zaujímavé ponuky). V poslednom čase sa dobre ujalo aj doplňujúce uverejnenie inzerátu na internete, predovšetkým pri pozíciách v oblasti IT a pri pozíciách, na ktoré hľadáme absolventov (majú prístup k internetu a aj ho aktívne využívajú). Veľkosť a forma
Bez dôležitosti nie je ani veľkosť inzerátu - inzerát má aj svojou veľkosťou a formou zaujať, a preto by nemal byť menší ako 1/6 strany. Skúsenosť tiež ukazuje, že nie je vhodné uverejňovať inzeráty len so značkou pozície na adresu redakcie. Tieto inzeráty zriedka poskytujú relevantné informácie, ktoré uchádzači hľadajú (predovšetkým informácie o firme) a nevzbudzujú dôveru. Hľadajúci nepozná firmu, do ktorej sa jeho materiály dostanú, a nevie dokonca ani to, či inzerujúcim nie je jeho súčasný zamestnávateľ. V prípade, že inzerujúci chce zachovať svoju anonymitu (napríklad nechce, aby konkurencia vedela o tom, že nemá obsadenú niektorú pozíciu), je vhodnejšie uverejniť inzerát prostredníctvom renomovanej personálnoporadenskej spoločnosti. Tá ho uverejní vo svojom mene (často má špecifickú formu uverejňovania inzercie, ktorá púta pozornosť), avšak zároveň je schopná v inzeráte opísať aj klienta (bez uverejnenia jeho mena) a pozíciu. Keďže renomované agentúry majú dôveru trhu, uchádzači nemajú obavy zveriť im osobné materiály. Zároveň majú istotu aj v tom, že ak je zadávateľom ich súčasný zamestnávateľ, prostredníctvom agentúry sa jeho podklady nedostanú do „nesprávnych rúk“. V tomto prípade je výhodou aj to, že uchádzači, ktorí pre danú pozíciu neprichádzajú do úvahy, dostanú zamietavú odpoveď od agentúry bez toho, aby sa meno zadávateľa dozvedeli. Obsah a benefity
Dôležitý je aj obsah zverejneného inzerátu. Mal by byť prehľadný, jasný, ale poskytujúci základnú informáciu o inzerujúcej firme i obsadzovanej pozícii (úlohy, ktoré úspešného uchádzača v danej pozícii čakajú, požiadavky, ktoré sú na vykonávanie úloh spojených s inzerovanou pozíciou nevyhnutné - napr. prax v určitej oblasti, jazykové znalosti, špecifické zručnosti...). Predovšetkým v západnej Európe je často súčasťou inzerátu aj konkrétna finančná dotácia inzerovanej pozície, prípadne ďalšie benefity s ňou spojené. Vzhľadom na určité špecifiká slovenského trhu zverejnenie tejto informácie na Slovensku neodporúčame. V cudzom jazyku?
Predovšetkým zahraničné spoločnosti niekedy uverejňujú inzerciu v cudzom jazyku - čo však má aj nevýhody. Uverejnenie inzerátu v cudzom jazyku ešte nevyskúša jazykové znalosti uchádzača - tie je tak či tak potrebné preskúšať pri osobnom stretnutí. Znižuje to však počet uchádzačov - nie vždy totiž inzerát číta priamo náš kandidát - môžu to byť aj jeho priatelia alebo príbuzní, ktorí na inzerát upriamia jeho pozornosť (v prípade, že inzerátu nerozumejú, lebo je v cudzom jazyku, môžeme stratiť aj veľmi dobrého kandidáta). Dobre zvolená inzercia je cestou k osloveniu tej správnej skupiny uchádzačov o zamestnanie - ďalšou úlohou je pozvanie vybratých kandidátov na osobný pohovor a profesionálne vedenie vstupného pohovoru tak, aby obe strany získali dostatočné informácie, a aby na ich základe mohla firma aj kandidát prijať definitívne rozhodnutie smerujúce k úspešnému obsadeniu pozície. Na záver treba dodať, že každý záujemca, ktorý sa o vypísanú pozíciu uchádzal, by mal dostať odpoveď - aj v prípade, že je negatívna. Ing. Peter Pliešovský
CATRO-Consult ISG
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.