Hospodársky denník
USD47,402 Sk
EUR42,659 Sk
CHF27,542 Sk
CZK1,159 Sk
  Streda  10.Mája 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Licencie ako výhodný obchod


Kto zaplatí učňovské roky ministra Haracha?
Minister hospodárstva Ľubomír Harach vydal 25. 11. 1999 vnútorný pokyn, ktorým do konca minulého roka zakázal udeliť licenciu na vývoz železného šrotu. Stalo sa tak na žiadosť VSŽ, a. s., pričom tento podnik vtedy diktoval (formulácia z listu: „navrhuje“) postup, ako má brániť vývozu šrotu. Podľa článku 14 Asociačnej dohody ministerstvo či vláda obchod s touto komoditou v rámci zahraničných vzťahov nemôže obmedzovať a v podstate ho vydávaním automatických licencií iba štatisticky kontroluje. To je pravý účel týchto povolení. Minister teda svojím postupom porušil nielen medzinárodné konvencie, ktoré SR podpísala, ale takýmto zásahom sa snažil diktovať podmienky exportérom šrotu, za akých podmienok majú predávať a s kým majú obchodovať. Zasiahol teda do voľnosti pohybu tovaru trhu, hoci zákony hovoria iné. Oceľový odpad vzniká z amortizácie a pri spracúvaní kovových materiálov. Jeho výskyt je teda obmedzený a ročne sa pohybuje na úrovni 700 000 ton. VSŽ spotrebuje asi 500 000 a Železiarne Podbrezová asi 200 000 ton. V SR teda nie je prebytok tohto odpadu či suroviny. Matematicky vzaté, vlastne by sa ani nemal vyvážať. Túto situáciu by však mohli zneužívať (a aj sa to deje) domáci spracovatelia šrotu. V prvom rade tým, že svetové ceny za šrot sú podstatne vyššie, ako sú schopní či ochotní akceptovať domáci odberatelia. Od leta do konca minulého roka klesli zo 175 DEM/t na 120 DEM/t za dodávky najbežnejšej triedy č. 12. No slovenské firmy v tom období platili nasledujúco: VSŽ – 2400 Sk/t a Železiarne Podbrezová – 2500 Sk/t. Okrem toho rozdielna je aj platobná disciplína našich a zahraničných odberateľov. Kým platby zo zahraničia nabiehajú slovenským dodávateľom oceľového šrotu okamžite a nemajú proti nim staré neuhradené záväzky, slovenské spoločnosti majú podľa informácie ministerstva hospodárstva termíny platieb do 60 dní. Export šrotu je teda nevyhnutný. Aj v takejto situácii VSŽ riešili na prelome rokov situáciu direktívne, pomocou ministra Ľ. Haracha tak, ako sme uviedli v úvode, napriek tomu, že jeho konanie bolo v rozpore so zákonmi. Prečo sa k tejto záležitosti, starej niekoľko mesiacov, vraciame? Pretože s licenciami majú slovenské firmy vyvážajúce kovový šrot stále problémy. V prípade automatických licencií ich MH SR podľa príslušnej vyhlášky musí udeliť do 14 dní od podania žiadosti, ktorá spĺňa všetky potrebné náležitosti. Zárobkový podnik
Automatické licencie vydávané ministerstvom hospodárstva majú oficiálne slúžiť iba ako podklad pre štatistiku vývozu kovového šrotu. Takýto spôsob evidencie vývozu je však prežitý a nepotrebný. Zbytočne zvyšuje administratívnu náročnosť exportu. Stačilo by, keby pri prepúšťaní tovaru cez hranice na základe colnej deklarácie evidovala colná správa pri prechode tovaru do zahraničia. Tak, ako je to všade vo svete. Aj v tej Európskej únii, o členstvo v ktorej sa tak intenzívne usilujeme. Ministerstvo hospodárstva SR však zastaraným spôsobom vydávania automatických licencií, akoby chcelo dokázať svoju dôležitosť. A nielen to. Fakt, že na nich dobre zarába vysvetľuje, prečo sa ich nechce vzdať. Štát týmto spôsobom v priemere ročne získa od exportérov šrotu na automatických a neautomatických licenciách asi 250 mil. Sk, lebo podnikateľ za udelenie licencie musí zaplatiť 0,1 % z finančného objemu vývozu. V prípade niektorých komodít, napríklad kovového šrotu, sú poplatky niekoľkonásobne vyššie. Okrem toho musí exportér zaplatiť poplatok aj Eximbanke, tentoraz za „potvrdenie o uhradení vývozcu do záručného fondu Eximbanky“. Ešteže od 1. januára odpadla aspoň povinnosť platiť do Fondu na podporu zahraničného obchodu. Dodržať dodávky
To však nie je všetko, problémy pokračujú pri vývoze. Exportér musí na každom hraničnom priechode predložiť licenciu. Dodávka musí zodpovedať presne tomu, čo je uvedené na licenčnom povolení, jednak čo sa týka hmotnosti, a súčasne finančnej hodnoty. Pri najmenšej odchýlke colníci dodávku neprepustia cez hranicu a železničné vagóny odstavia. Pritom licencia udelená povedzme na 1000 ton sa nedá rozdeliť na dve dodávky po 500 ton, ako by sa logicky mohlo zdať, ale musí byť odoslaná naraz. Pre toho, kto obchoduje, je jasné, že nie vždy sa dá čo do množstva dodržať litera zákona v presne stanovený čas, pretože obchod je „živᓠproblematika, ktorá sa nie vždy vyvíja podľa toho, ako je vopred nalinkované administratívnym povolením... Okrem toho na svetových trhoch osciluje aj cena za kovy, takže odchýlky od finančnej hodnoty povoleného vývozu možno ustrážiť len s maximálnym vypätím. Iba polovicu!
Akoby týchto problémov nebolo dosť, od podnikateľov sme sa dozvedeli aj ďalšiu novinku z praxe: ministerstvo hospodárstva v súčasnosti udeľuje automatickú licenciu v zásade iba na polovicu žiadaného objemu. Bez akéhokoľvek oficiálneho udania dôvodov, či aspoň ústneho vysvetlenia. A tak firmy reagujú logicky: do žiadosti vypisujú dvojnásobok skutočne uvažovanej dodávky. Je to teda akási hra medzi ministerským úradníkom, ktorý potrebuje dokázať svoju dôležitosť (alebo má príkazy „zhora“) a podnikateľom. Problém však je v tom, že je to na škodu nás všetkých. Okrem toho automatická licencia sa dnes na ministerstve hospodárstva nedá vybaviť rýchlejšie ako hovorí vyhláška - 14 dní. Pritom ide o maximálnu časovú hranicu dokedy treba súhlas vydať a nič nebráni, aby sa tak stalo skôr. Podnikateľ, ak má aj tovar na sklade, musí ho držať, nemôže expedovať minimálne štrnásť dní. Ako dobre, že premiér vyhlásil nedávno boj proti korupcii... V tom máme na papieri možno európsky, možno svetový prím, prax je však iná. Na hranici
K tým, ktorí robia problémy, sa pridali aj colníci. Napríklad v Devínskej Novej Vsi vybavujú dodávky pochádzajúce iba z Bratislavy a okolia, povedzme zo Záhoria. Ostatné dodávky treba riešiť na iných prechodoch v rámci Slovenska. Prečo? Z akého dôvodu? Takisto sa treba spýtať: prečo na hraničných priechodoch nie sú váhy? Ak áno, prečo colníci odmietajú vážiť tovar? To všetko sú veci, ktoré denne exportérom znechucujú život a podnikanie. Pritom export je údajne priorita, ktorú treba všetkými možnými spôsobmi podporovať. Na Slovensku, zdá sa, sme zvolili svojrázny prístup. Keď nedávno minister Ľ. Harach nastupoval do funkcie, svojich kritikov upozorňujúcich na jeho chýbajúcu prax v podnikovej a vôbec v hospodárskej sfére odbíjal tým, že sa ekonomike rozumie. Podľa neho preto, lebo „v čase ekonomickej reformy bol ministrom školstva“. Priam fascinujúci argument, no jedným zo svojich prvých vnútorných rozhodnutí dokázal opak. Situáciu, pokiaľ ide o licencie, nedokázal vyriešiť k spokojnosti podnikateľov ani po polroku. Kde sú teda jeho skúsenosti v hospodárskej sfére? Kto všetko a ako dlho bude musieť platiť jeho učňovské roky? Peter Višváder
Vytvorené: 13.12.99 Zmenené: 09.05 09:49

počasie

Predpokladáme, že na území Slovenska bude naďalej prevládať počasie, ktoré slabo až mierne zaťažuje organizmus meteosenzitívnych ľudí. Pretrvávať môže pocit nespokojnosti, podráždenosti, vyšší psychický stres, prípadne aj záťaž krvného obehu. Mierne zvýšený je sklon k únave, poruchám koncentrácie aj k poruchám spánku. Uvedené ťažkosti môžu zvýšiť riziko úrazov a nehôd, preto je potrebná opatrnosť pri všetkých činnostiach, najmä v doprave.n Zajtra neočakávame podstatnejšiu zmenu v pôsobení počasia na citlivých ľudí.(zč)

n Dnes bude prevažne oblačno, na viacerých miestach sa vyskytnú prehánky alebo búrky. Cez deň na juhozápade polooblačno a zrážky len ojedinele. Najvyššia denná teplota 20 až 25, na juhozápade a miestami aj na juhu stredného Slovenska okolo 27 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m 13 stupňov. Slabý vietor. Vo štvrtok a v piatok bude polojasno, cez deň miestami prechodne až oblačno a ojedinele prehánky alebo búrky. Stále veľmi teplo. Najnižšia nočná teplota 14 až 10, v horských dolinách okolo 8 stupňov. Najvyššia denná teplota 23 až 27, na severe miestami okolo 21 stupňov. n Slnko vyjde zajtra o 5.19 a zapadne o 20.18 h.

Amsterdam oblačno22
Atényjasno20
Belehradoblačno25
Berlínpolooblačno23
Bratislavaoblačno25
Brusel oblačno24
Budapešťoblačno23
Bukurešťoblačno23
Frankfurtdážď25
Helsinkioblačno17
Istanbulpolooblačno23
Kodaňjasno 23
Kyjevpolooblačno21
Lisabonzamračené16
Londýnpolooblačno21
Madriddážď 14
Milánodážď 22
Moskvajasno 17
Oslojasno 23
Paríždážď21
Prahajasno24
Rímpolooblačno25
Sofiaprehánky23
Štokholmjasno23
Varšavaoblačno23
Viedeňjasno26
Záhrebpolooblačno24
Ženevapolooblačno26

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.