Odklad privoláva kolaps Keď ani neúnosná situácia ŽSR nevaruje V tomto roku chcú ŽSR investovať 7,8 mld. Sk. Zatiaľ sú však isté iba tie, ktoré dostaneme z cudzích zdrojov, a to konkrétne úver od Európskej investičnej banky vo výške 3,4 mld. Sk a príspevky z grantu Ispa vo výške 1,06 mld. Sk a z fondu PHARE. Vlastné investičné zdroje vo výške 3 mld. Sk, ktoré sa vytvoria z odpisov sú otázne, pretože závisia od hospodárenia železničiarov a rôznych, najmä finančných splátok a poplatkov za splácanie úverov. Z hľadiska vecnosti je prioritou investičného programu ŽSR modernizácia železničných tratí zaradených do sústavy európskych vysokorýchlostných koridorov. Doteraz železničiari najviac pokročili v modernizácii slovenského úseku 6. koridoru. Rozsiahle investície vložili do prestavby železničnej stanice Čadca, ďalšie milióny do 6. koridoru. Ak sa podarí získať finančné prostriedky aj v budúcom roku, je predpoklad, že celý úsek Čadca - Zwardoň, ktorého modernizácia bude stáť asi 2,2 mld. Sk, by mohol byť skončený už v budúcom roku. V apríli sa začalo aj s modernizáciou trate Bratislava - Trnava na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Ak by modernizácia tohto úseku plynule pokračovala, možno predpokladať, že do roku 2010 by sa zmodernizoval úsek z Bratislavy až po Žilinu. Železničiari sa však dovtedy musia dohodnúť ako vyriešiť problém priepustnosti vlakov v železničnom uzle Žilina. Všetko však stojí na peniazoch aj v prípade modernizácie slovenských železníc. Veď po Slovensku sú desiatky stavieb, ktoré vedenie ŽSR muselo pozastaviť a zmraziť ich ďalšiu výstavbu. Veľa bude aj v investičnej oblasti závisieť od toho, ako sa podarí transformovať ŽSR. Na škodu veci Správna rada ŽSR ešte neschválila ani projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR, hoci už v máji by o ňom malo rokovať ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií, nasleduje medzirezortné pripomienkovacie konanie a až potom by mala o ňom rokovať vláda a parlament. Je teda predpoklad, že celý proces transformácie ŽSR sa posunie až do budúceho roka. Jozef Kunik
|
počasie Prevládajúce počasie podmieňuje zvýšenú záťaž krvného obehu a vyšší psychický stres. Nižšia schopnosť koncentrácie spolu s podráždenosťou, únavou až depresiou a poruchami spánku majú za následok zníženie výkonnosti. Zdraviu škodlivé požívatiny majú zvýšený účinok. Ráno miestami pri zhoršení podmienok na rozptyl znečisťujúcich látok v ovzduší možnosť zhoršenia dýchacích ťažkostí. Pozitívne pôsobí prevládajúci typ počasia na pacientov s reumatickými ochoreniami. Zdravotné ťažkosti budú len slabej až miernej intenzity. n Zajtra neočakávame podstatnejšiu zmenu v pôsobení počasia na citlivých ľudí.(zč)n Dnes bude jasno až polojasno, popoludní pri zväčšenej oblačnosti miestami prehánky alebo búrky, najmä na severe. Naďalej veľmi teplo. Najvyššia denná teplota 25 až 30, na Orave, v Liptove a na Spiši okolo 23, na horách vo výške 1500 m 16 stupňov. Slabý vietor. V piatok a sobotu bude polooblačno až oblačno a miestami prehánky alebo búrky, najmä vo východnej polovici krajiny. V sobotu jasno až polojasno, cez deň miestami prechodne až oblačno a ojedinele prehánky alebo búrky. Stále veľmi teplo. Najnižšia nočná teplota 15 až 11, v horských dolinách okolo 9, najvyššia denná 25 až 29, na severe miestami okolo 23 stupňov. n Slnko vyjde zajtra o 5.18 a zapadne o 20.19 hod. Amsterdam | polooblačno | 24 |
Atény | jasno | 27 |
Belehrad | slnečno | 26 |
Berlín | polooblačno | 25 |
Bratislava | slnečno | 26 |
Brusel | polooblačno | 22 |
Budapešť | slnečno | 26 |
Bukurešť | slnečno | 24 |
Frankfurt | polooblačno | 25 |
Helsinki | prehánky | 15 |
Istanbul | jasno | 23 |
Kodaň | oblačno | 20 |
Kyjev | oblačno | 20 |
Lisabon | slnečno | 19 |
Londýn | oblačno | 22 |
Madrid | polooblačno | 19 |
Miláno | slnečno | 24 |
Moskva | dážď | 13 |
Oslo | prehánky | 20 |
Paríž | slnečno | 24 |
Praha | slnečno | 23 |
Rím | polooblačno | 24 |
Sofia | slnečno | 25 |
Štokholm | prehánky | 22 |
Varšava | slnečno | 24 |
Viedeň | slnečno | 25 |
Záhreb | jasno | 26 |
Ženeva | polooblačno | 24 |
|
|
|