Hospodársky denník
USD47,314 Sk
EUR43,053 Sk
CHF27,653 Sk
CZK1,165 Sk
  Štvrtok  11.Mája 2000

Odklad privoláva kolaps


Keď ani neúnosná situácia ŽSR nevaruje
V tomto roku chcú ŽSR investovať 7,8 mld. Sk. Zatiaľ sú však isté iba tie, ktoré dostaneme z cudzích zdrojov, a to konkrétne úver od Európskej investičnej banky vo výške 3,4 mld. Sk a príspevky z grantu Ispa vo výške 1,06 mld. Sk a z fondu PHARE. Vlastné investičné zdroje vo výške 3 mld. Sk, ktoré sa vytvoria z odpisov sú otázne, pretože závisia od hospodárenia železničiarov a rôznych, najmä finančných splátok a poplatkov za splácanie úverov. Z hľadiska vecnosti je prioritou investičného programu ŽSR modernizácia železničných tratí zaradených do sústavy európskych vysokorýchlostných koridorov. Doteraz železničiari najviac pokročili v modernizácii slovenského úseku 6. koridoru. Rozsiahle investície vložili do prestavby železničnej stanice Čadca, ďalšie milióny do 6. koridoru. Ak sa podarí získať finančné prostriedky aj v budúcom roku, je predpoklad, že celý úsek Čadca - Zwardoň, ktorého modernizácia bude stáť asi 2,2 mld. Sk, by mohol byť skončený už v budúcom roku. V apríli sa začalo aj s modernizáciou trate Bratislava - Trnava na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Ak by modernizácia tohto úseku plynule pokračovala, možno predpokladať, že do roku 2010 by sa zmodernizoval úsek z Bratislavy až po Žilinu. Železničiari sa však dovtedy musia dohodnúť ako vyriešiť problém priepustnosti vlakov v železničnom uzle Žilina. Všetko však stojí na peniazoch aj v prípade modernizácie slovenských železníc. Veď po Slovensku sú desiatky stavieb, ktoré vedenie ŽSR muselo pozastaviť a zmraziť ich ďalšiu výstavbu. Veľa bude aj v investičnej oblasti závisieť od toho, ako sa podarí transformovať ŽSR. Na škodu veci Správna rada ŽSR ešte neschválila ani projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR, hoci už v máji by o ňom malo rokovať ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií, nasleduje medzirezortné pripomienkovacie konanie a až potom by mala o ňom rokovať vláda a parlament. Je teda predpoklad, že celý proces transformácie ŽSR sa posunie až do budúceho roka. Jozef Kunik
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.