Hospodársky denník
USD47,314 Sk
EUR43,053 Sk
CHF27,653 Sk
CZK1,165 Sk
  Štvrtok  11.Mája 2000

Podľa ceny poznáš prominenta


Za posledných štyridsať rokov sa postavenie trhu s umením v spoločnosti zmenilo. V 90. rokoch sa tento trh odtrhol od svojho kultúrneho základu a stáva sa príznakom spoločenskej výlučnosti. Vedúci predstaviteľ aukčnej siene Sotheby´s Peter Wilson vstupoval pred 40. rokmi aukciou kompletnej zbierky lodiara Stavrosa Niarcha na celkom neznámu pôdu. Jej vyvolávacia cena 600-tisíc libier bola v čase, keď kurz britskej meny bol 11,20 marky alebo 2,80 dolára nepredstaviteľná, a mnoho odborníkov preto varovalo, že celá dražba sa môže skončiť krachom. Aukcia však vyniesla 781-tisíc libier, takmer tretinu zaplatil vydražiteľ Cézannovho Chlapca v červenej veste. Ukázalo sa, že trh s umením vstúpil do novej etapy a Wilson jej trendy odhadol celkom presne. Londýn si touto aukciou a pôsobením spoločnosti Christie´s v oblasti starých majstrov vydobyl na dlhý čas prvé miesto na svetovom trhu s umením. So vzrastajúcou silou amerického hospodárstva a stúpajúcimi finančnými možnosťami tamojších investorov začali obe galérie rozširovať v polovici 60. rokov svoje pôsobenie v Amerike. V boji o perspektívne trhy investovali predovšetkým v New Yorku desiatky miliónov libier. Tieto sumy sa v ďalších rokoch niekoľkonásobne vrátili v prudko sa zvyšujúcich obratoch. Svetová jednotka Sotheby´s v roku 1957 pri 180 aukciách dosiahla 3,17 milióna libier. V sezóne 1966/1967 dosiahol jej obrat už 13,49 milióna, za ďalšie dva roky dokonca 40,34 milióna libier. Začiatkom deväťdesiatych rokov však prišiel krach trhu s poklesom ročných tržieb. Postupnému ozdravovaniu pomohla expanzia ázijských trhov.

Globálny trh s umením ponúka každému záujemcovi zodpovedajúce možnosti. Vedúce trhy na jednotlivých kontinentoch sa profilujú najmä podľa rozdielnych nárokov miestnych záujemcov o umelecké diela. Presadzuje sa aj tendencia maximálne sa prispôsobovať konkrétnej trhovej situácii, ktorú jednotlivé aukčné spoločnosti považujú za spôsob, ako prežiť v ťažkom konkurenčnom boji. Na našom trhu si dominantné postavenie udržiava spoločnosť SOGA, ktorá je pravidelným organizátorom veľkých aukcií. Ako prvá „zabodovala“ novinkou - telefonickou dražbou. (dob)
Text pod obrázok:
Imrich Weiner - Kráľ: Zamyslená

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.