Hospodársky denník
USD47,314 Sk
EUR43,053 Sk
CHF27,653 Sk
CZK1,165 Sk
  Štvrtok  11.Mája 2000

Vypočujte si knihu...


Keď americké nakladateľstvo Workman uviedlo pred desiatimi rokmi na trh edíciu 10 klasikov za 10 minút, ktorá umožňuje „zhltnúť“ napr. Bielu veľrybu alebo Davida Copperfielda za jedinú jednu minútu, vyslúžilo si aj nejednu kritiku. Fast-books (rýchle knihy) tohto typu sa nečítajú, ale počúvajú. Príslušne skrátený literárny text je nahratý na kazete. Počin Workmana je však pre vášnivého vyznávača dobrého čítania pomerne drastickým príkladom rýchlo sa šíriacej tendencie, akou je vydávanie úspešných kníh v zhustenej zvukovej podobe. Oponenti naopak tvrdia, že v spoločnosti posadnutej zhonom a potrebou absorbovať stále rastúce množstvo informácií má iba malá časť privilegovaných čas čítať knihy. Prečo teda nespojiť dve rôzne činnosti v jednu? Človek predsa môže celkom dobre počúvať knihu a pritom cvičiť či venovať sa joggingu. Stačí obyčajný walkman, aby ste sa postarali o telo i dušu zároveň. Výber je skutočne pestrý, postarané je o všetky literárne gusta: popri detektívkach Johna Le Carré a klasických diel Joyceových sa predávajú napríklad divadelné hry Williama Shakespeara i horory Stephena Kinga. Ešte pred niekoľkými rokmi produkovali audioliteratúru iba malé spoločnosti pracujúce pre obmedzený okruh zrakovo postihnutých. Ale s rastúcou popularitou miniatúrnych prehrávačov a ich zdokonaľovaním, začalo knihy počúvať stále viac a viac ľudí. O artikel, ktorého obrat dosiahol v roku 1988 viac ako 250 miliónov dolárov, sa dnes uchádzajú všetky americké i európske vydavateľské kolosy a zisky sa niekoľkonásobne znásobili. Na trhu sa ako prvé začali v audiofónnej podobe objavovať príručky a knihy o riadení a marketingu. Informatívna literatúra tohto typu bola najvhodnejšia. „Fascikel so šesťsto stranami môže byť poriadne nudný, dvojhodinová prednáška na tú istú tému je oveľa živšia,“ vysvetľuje Jenny Frostová z vydavateľstva Bantam Books. Manažéri a spisovatelia si už uvedomili veľký význam nového trhu a literárne diela zhustené na páske prestávajú považovať za znesvätenie. Napríklad iba firma Random House Audiobooks za sedem mesiacov roku 1994 vydala Lincolna od Gore Vidala, zbierku poviedok od Johna Updika, Song of Solomon od Toniho Morrisona a Bright Lights, Big City od Jay McInerneyho. Všetky tieto diela upravili a čítali sami autori. Prečítať bez skrátenia celú knihu by si vyžiadalo oveľa dlhší čas než tri hodiny, ktoré môžu poskytnúť dve kazety. Pokiaľ spisovateľ nie je ochotný svoje dielo prečítať sám, vyberá si nakladateľstvo špičkových dramatických umelcov. Čítanie je sprevádzané hudobnou kulisou, ktorá sa podľa výrobcu hodí k téme knihy. Audoknihy nesmú poslucháčov nudiť a hudobný sprievod nepochybne literatúru oživuje. Podnikaví vydavatelia tvrdia, že zvukové knihy by nemali svoje tlačené originály nahrádzať, ale skôr dopĺňať. Predpokladajú, že touto cestou získajú nových čitateľov. „Dávame ľuďom ochutnať napr. Johna Cheevera či Johna Updika,“ vyhlasuje predstaviteľ Random House, „a dúfame, že až im príde na chuť, budú si literatúru kupovať v pôvodnom stave.“ Audioknihy tak pre svojich producentov znamenajú nielen dobrý biznis, ale zároveň i reklamu. Trh sa ustavične rozširuje. Dnes už máloktorá knižnica alebo veľké kníhkupectvo nemá samostatné audiooddelenie a dnes už veľké literárne kluby rozosielajú svojim čitateľom aj vlastný audiokatalóg. V Amerike idú ešte ďalej - knihy na kazetách nájdete aj vo veľkých obchodných domoch, teda bok po boku s konzervami, mrazeným tovarom a kokakolou. (mb)
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.