Hospodársky denník
USD47,314 Sk
EUR43,053 Sk
CHF27,653 Sk
CZK1,165 Sk
  Štvrtok  11.Mája 2000

Pre kontrolu sú nepoužiteľné


Akými „chorobami“ trpia doklady z registračných pokladníc? Problémy s elektronickými registračnými pokladnicami a dokladmi z nich, s ktorými sa stretávajú podnikatelia predávajúci za hotovosť, možno zatriediť do troch oblastí: obsah, rozmery dokumentu a kvalita jeho tlače. Už pôvodné znenie vyhlášky v § 2 písm. ch) uvádzalo, že doklad vyhotovený pokladnicou musí, okrem iného, obsahovať názov a množstvo tovaru. Za názov možno považovať aj kód PLU, ktorý jednoznačne priraďuje nablokované položky pod príslušnú sadzbu DPH. To postačovalo daňovej kontrole. Nie však kupujúcemu, pre ktorého je doklad vyhotovený ERP predávajúceho jediným dokumentom, ktorým môže preukázať daňový výdavok. Novela vyhlášky ( č. 59/1995 Z. z.) doplnila už výklad pojmov v § 2 pod písm. n) ustanovením, že názvom tovaru je pomenovanie predávaného tovaru, ktoré dostatočne vyjadruje vecný obsah tovaru. Spravidla je vyjadrené podstatným menom, ku ktorému sa môžu pripojiť ďalšie slová vyjadrujúce najmä vlastnosti tovaru. Ani to však neuchráni kupujúceho pred dokladmi, ktoré neobstoja ako preukaz daňového výdavku. Napríklad lekár, ktorý kúpi čistiace prostriedky na hygienickú údržbu svojej ordinácie, dostane doklad o tom, že kúpil „kozmetiku“, projektant, ktorý kúpil sadu šablón dostane doklad, že kúpil „priem. tov.“, opravár, ktorý si v železiarstve kúpil nástroj, dostane doklad, že kúpil „hrniec smalt. 24 cm“ (veď je to tá istá cena!) a pod. Jestvujú aj pokladnice, ktoré rozoznávajú len „tovar 23 %“ a „tovar 10 %“. Doklady vydávané ERP majú najrôznejšie rozmery.
V miniaturizácii zrejme vedú pokladnice, ktoré produkujú pásky zo šírkou 27 mm (cól). Dĺžka pri jednej položke nákupu je potom 5 - 7cm. Ak predávajúci na zadnú stranu umiestni ešte pečiatku, priestor je dokonale využitý. Nevedno prečo ešte stále vládne legenda o všemocnosti pečiatky - nevyžaduje ju nijaký predpis. Je pravdou, že ak má doklad z ERP plniť aj funkciu zjednodušeného daňového dokladu (§ 16 zákona č. 289/1995 Z. z. o DPH), musí obsahovať okrem DIČ predávajúceho (vyžaduje vyhláška o ERP) aj obchodné meno, sídlo alebo trvalý pobyt, miesto podnikania platiteľa, ktorý uskutočňuje zdaniteľné plnenie. Tieto údaje však obvykle tlačí tlačiareň pokladnice a pečiatka je teda zbytočná. Malé rozmery dokladov o nákupe za hotovosť robia často neprekonateľné problémy platiteľom DPH, ktorí, ak chcú uplatniť nárok na odpočet, musia podľa § 16 ods. 4 zákona o DPH uviesť na zjednodušený daňový doklad výpočet dane podľa § 11 ods. 3 a ďalšie údaje podľa § 15 ods. 2 písm. b). Najväčším problémom dokladov z ERP je
kvalita tlače.
Písmo z tzv. termotlačiarní časom mizne. Určite nevydrží päť rokov povinnej archivácie. Ale aj písmo produkované cez farbiacu pásku je často na hranici alebo za hranicou čitateľnosti, pretože predavač pásku včas nevymenil. Iste, farbiace pásky nie sú zadarmo a zaťažujú výdavky majiteľa ERP. Možno pochopiť malého obchodníka na dedine s malým obratom, že výmenu pásky odkladá. Medzi dokladmi podnikateľov sa však často nájdu doklady na vyššie sumy vytlačené cez úplne opotrebenú farbiacu pásku aj od podnikov, kde zrejme nie sú finančné problémy, pretože ich reklamy sa denne objavujú na televíznych obrazovkách (Baumax). Ak pokladník na rub takéhoto dokladu ešte udrie dobre namočenú pečiatku, farba sa prepije cez papier a posledná nádej na čitateľnosť je stratená. V tejto súvislosti možno spomenúť doklady, na ktorých ako osobitná pozornosť zákazníkovi, je uvedená uchovateľnosť údajov päť i viac rokov od vydania. Sú k dispozícii dôkazy, že takéto doklady, vydané v roku 1997 so zárukou do roku 2002 sú už v súčasnosti nečitateľné (ARAL, DM), hoci boli uchovávané v podmienkach bežnej archivácie. Ing. Tatjana Pecháčová
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.