|
|||||||||||||||||
Piatok 12.Mája 2000 |
Smerovanie údržby vo svete Azda najschodnejšia cesta ako zvýšiť produktivitu Starostlivosť o základné prostriedky vo všeobecnosti a osobitne v procesne orientovanom priemysle predstavuje významnú súčasť podnikateľskej praxe. V minulosti vo svete a v našej podnikovej praxi v prevažnej miere je aj dnes údržba základných prostriedkov považovaná za nevyhnutný, ale neproduktívny prvok. A tak sa manažmenty podnikov zameriavajú na znižovanie priamych viditeľných nákladov (pracovná sila, materiál) a už menej na tie neviditeľné, ktoré údržba ovplyvňuje (strata výroby, kvalita, spotreba energie a materiálu, strata zákazníka). V snahe optimalizovať činnosti údržby začali japonské podniky v sedemdesiatych rokoch zavádzať totálne produktívnu údržbu (TPM), ktorá sa po určitých úpravách na podmienky západnej kultúry postupne rozšírila do vyspelých priemyselných krajín. Ďalším strategickým nástrojom na riadenie údržby, ktorý má svoj pôvod v americkom leteckom priemysle je údržba zameraná na spoľahlivosť. Tento strategický prístup s označením RCM (Reliability Centered Maintenance) sa v osemdesiatych rokoch rozšíril do iných priemyselných odvetví a dnes je rozšírený vo väčšine priemyselne vyspelých krajín sveta. Od minulého roka je licencia na implementáciu údržby zameranej na spoľahlivosť pod obchodným označením RCM-2 k dispozícii aj na Slovensku ako v prvej z reformných krajín. Vývoj v oblasti riadenia údržby sa však týmto neskončil. V snahe získať štatút Svetovej triedy v údržbe bola použitá koncepcia rozhodovacej mapy DGM (Desision Making Grid), ktorá rieši obmedzenia doterajších koncepcií. Z uvedeného je zrejmé, že riadeniu údržby na Slovensku sme toho veľa dlžní v teoretickej rovine, ale najmä v podnikovej praxi. Pritom údržba so svojou všadeprítomnosťou je azda najvhodnejším subjektom na zvyšovanie produktivity. Konferencia Národné fórum údržby si kladie za cieľ naznačiť cestu na dosiahnutie obratu tohto stavu. Ing. A. Murín |
|
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |