Hospodársky denník
USD47,634 Sk
EUR43,204 Sk
CHF27,768 Sk
CZK1,165 Sk
  Piatok  12.Mája 2000

Ceny určujú obchodné reťazce


Slovenskí producenti čakajú na ústretovosť vlády
Začiatky podniku Palma - Tumys siahajú do dvadsiatych rokov tohto storočia, koncom štyridsiatych rokov tukový priemysel predstavoval na Slovensku jeden národný podnik. V rokoch 1951 - 1970 prekonal mnoho reorganizácií, prehĺbila sa špecializácia, pribudli nové technológie. Po roku 1989 nastali v živote Palmy pozitívne zmeny. Aké, to sme sa po valnom zhromaždení spoločnosti dozvedeli od jej generálneho riaditeľa Ing. Ivana Ivaniča. O spoločnosti je známe, že hneď po jej vzniku začala riešiť nielen technické, ale aj technologické zmeny. Už v tomto roku inovovala výrobu jedlých rastlinných tukov. Progresívne technológie a domáce receptúry umožnili predĺžiť trvanlivosť výrobkov, zabezpečiť ich mikrobiologickú čistotu a otvorili možnosti presadiť sa na konkurenčnom trhu. Čomu je podriadená činnosť spoločnosti?
- Orientáciu upriamuje najmä na marketingovú a výrobnú činnosť, ktoré podriaďuje potrebám trhu a uspokojovaniu potrieb spotrebiteľa. Preto aj z hľadiska výkonov
Palma predstavuje na Slovensku najväčší podnikateľský subjekt. V súčasnosti zásobuje Bratislava, Nové Mesto nad Váhom a Šenkvice nielen domácich, ale aj zahraničných odberateľov. Spomenuli ste Šenkvice. Čo dodávajú do obchodov okrem oleja? - Sirupy. Štrnásť kvalitných druhov - obyčajné, light a dia. Všetky v litrovom balení. Spotrebiteľ získa z jednej fľaše deväť litrov kvalitného osviežujúceho nápoja. Je to pre neho výhodné aj pri ekonomickom prepočte. Veď za deväť litrov ochutenej minerálky zaplatí v obchode vyše 200 Sk, čo je pätnásobne viac ako sirup. Nemusí ho riediť sódou alebo minerálkou, stačí voda. Tým proklamujeme myšlienku - kupujte slovenské potraviny. Do koľkých skupín môžete rozdeliť výrobný sortiment?
- Do štyroch základných: výrobky určené na výživu - jedlé rastlinné tuky a oleje, dietetické prípravky, ovocné sirupy, výrobky osobnej hygieny a bytovej chémie - jadrové, toaletné a priemyselné mydlá. Patria sem aj výrobky tukovej chémie - tzv. technické výrobky, ktoré reprezentujú najmä rafinačné mastné kyseliny a glycerín ako produkty vznikajúce pri štiepení tukov a výrobe mydla. Dôležité sú aj výrobky na produkciu kŕmnych zmesí, ich komponentov, kŕmne šroty - predstavujú cenný zdroj proteínov a bielkovín, ktoré sa využívajú v krmovinárskom priemysle. Čo je základným cieľom podniku?
- Využívať najnovšie poznatky prieskumu, nové technológie a vyrábať produkty vo vysokej kvalite. Preto výrobný program stále inovujeme. Maximálna snaha všetkých pracovníkov smeruje k uspokojovaniu zákazníkov kvalitnými slovenskými výrobkami, ktoré sú cenovo prístupné
najširšej vrstve spotrebiteľov a kvalitou sa vyrovnajú európskemu štandardu. Môžete nám priblížiť vlaňajšok?
- Palma si udržala dominantné postavenie na slovenskom trhu v jedlých rastlinných tukoch a olejoch, vo výrobe surových olejov, kŕmnych šrotov a výliskov. Vplyvom poklesu spotreby jedlých rastlinných tukov a olejov i nižšieho predaja na export, nepodarilo sa nám však zopakovať výsledok spred dvoch rokov. Prečo?
- Musíme vedieť, že rok 1998 bol mimoriadny a predstavoval nárast predaja v porovnaní s predchádzajúcim rokom o 15 percent. Vlani sme na stabilizáciu predaja prijali opatrenia na jeho podporu a na zamedzenie rastu pohľadávok. Lenže situácia na trhu nebola priaznivá na udržanie predaja na úrovni roku 1988 aj preto, lebo bola nižšia kúpyschopnosť obyvateľstva. Aký bol vlani ekonomický vývoj?
- Výnosy 3,6 mld. Sk vytvorili predpoklad na úhradu nákladov a tvorbu zisku po zdanení 106 mil. Sk. Je to však podstatne menej ako v roku 1988. Čo to spôsobilo? - Pokles tržieb predaja vlastných výrobkov, rast nákladov na surovinu a 110 mil. Sk, najmä nákup olejnatých semien v prvom polroku pre neúrodu
v roku 1998 a pokles iných výnosov v porovnaní s predchádzajúcim rokom o 268 mil. Sk. Ale aj napriek tomu sme posilnili svoje postavenie na trhu v margarínoch a mydlách. Podiel exportu na tržbách dosiahol 31,4 percenta. Treba vedieť aj to, že recesia krmovinárstva na Slovensku vytvára tlak na vývoz kŕmnych šrotov na úkor domácej spotreby, čo malo negatívny vplyv na ekonomiku vo výške 40 mil. Sk. Vlani sme obnovili výrobu čistiacich prostriedkov a aviváže ako ďalšiu formu diverzifikácie výroby a predaja. Nuž a keď je reč o vlaňajšku, môžeme sa pochváliť vzácnym ocenením. Stali sme sa najúspešnejším exportérom roka. Blíži sa zber úrody. Aké sú vaše poznatky z polí?
- Zatiaľ sú porasty repky sľubné. Všetko však závisí od počasia. Môže i nemusí byť predpokladaná triapoltonová hektárová úroda. Aj keby urobilo počasie pestovateľom čiaru cez rozpočet, verím, že z 90-tisíc hektárov obsiatej plochy nám prvovýrobcovia dodajú potrebných 130-tisíc ton. Ani pestovanie slnečnice nedáva dôvod na paniku. Osevné plochy sú dostatočné na splnenie potreby Palmy. Čo vás najviac trápi pri prekonávaní prekážok za úspechmi?
- To, že potravinársky priemysel nemá potrebnú ochranu. Žiaľ, colná únia nehrá do karát výrobcom potravín. Keď, tak zahraničným. Dodávajú nám ich za dumpingové ceny. Potraviny dovážané k nám z krajín EÚ sú dotované až 40 percentami ich ceny. Naši výrobcovia, aby im mohli konkurovať,
sa zvýšených dotácií právom dožadujú, ale bezvýsledne. Medzinárodné obchodné reťazce určujú ceny aké im vyhovujú, aby naši výrobcovia neuspeli. Tomu treba čo najskôr zabrániť a problém vyriešiť v prospech slovenských producentov potravín. Vladimír Levický
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.