Hospodársky denník
USD47,634 Sk
EUR43,204 Sk
CHF27,768 Sk
CZK1,165 Sk
  Piatok  12.Mája 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Lietadlá z Aerotechu Slovakia nemajú v Európe konkurenciu

Situácia na slovenskom leteckom nebi je už niekoľko rokov priam žalostná. Živorí nielen letecká doprava, ale aj spoločnosti, ktoré sa venujú opravám či výrobe lietadiel. Z odboru odchádzajú leteckí odborníci a noví sa nevychovávajú. Pritom ich výchova trvá niekoľko rokov.

Riaditeľ spoločnosti Ing. Peter Stolárik na okraj ich začiatkov okrem iného uviedol: „Naša firma vznikla v roku 1994 z bývalých vývojových a prevádzkových technikov pracovníkov Slovairu. Zamerali sme sa najmä na servis, stredné a generálne opravy vrtuľníkov MI-2 a MI-8, najmä pre ministerstvo vnútra, ministerstvo obrany a pár civilných leteckých spoločností prevádzkujúcich vrtuľníky. Postupne však dochádzalo k poklesu zákaziek od týchto partnerov, a preto sme sa súbežne s opravami začali venovať vývojovým prácam a prestavbám menších lietadiel. V roku 1995 sme našli zahraničného partnera, u ktorého sme vzbudili dôveru v naše schopnosti a získali sme od neho dlhodobú objednávku na vývoj a výrobu lietadiel pre parašutistov pod označením Dornier Do28-G92. V 60. až 70. rokoch sa vyrobilo pre potreby nemeckej armády vyše 150 kusov viacúčelových lietadiel Do28-D2 s piestovými motormi. Postupne sa rozpredali do civilného sektora v rôznych krajinách. Náš partner ich začal skupovať a necháva ich u nás modernizovať, vybavovať turbovrtuľovými motormi a výbavou pre potreby parašutistického športu. Tento druh športu v súčasnosti prežíva vo svete doslova boom, a preto je veľký záujem o nákup špecializovaných lietadiel i o servisné a opravárenské práce. Dosiaľ sme vyrobili 6 ks Do28-G92 (sú pre 15 parašutistov) a všetky úspešne lietajú po Európe. V rokoch 1999-2000 sme vyvinuli nové turbovrtuľové lietadlo na báze ruského typu FINIST s piestovým motorom. Zabudovali sme doňho turbovrtuľový motor M 601, vyvinuli celú novú motorovú skupinu vrátane kapotáže, nové prístrojové vybavenie, nový brzdový systém i el. inštaláciu. Je z neho veľmi elegantné viacúčelové lietadlo s možnosťou výsadku 10 parašutistov. Dosiaľ sme už vyrobili 3 ks tohto typu, ktoré lietajú pre parašutistov v Nemecku, Taliansku a v Anglicku. Ukazuje sa, že naša orientácia na výrobu turbovrtuľových lietadiel pre parašutistov je veľmi perspektívna. Náš posledný typ TURBO FINIST nemá svojimi ekonomickými i výkonovými parametrami v Európe vo svojej váhovej kategórii konkurenciu a je oň veľký záujem.“

Spoločnosť AEROTECH SLOVAKIA nie je veľká firma. Pracuje v nej približne 25 pracovníkov a licencovaných spolupracovníkov. Sú veľmi flexibilní, vedia veľmi rýchlo reagovať na požiadavky zákazníkov a vyvíjať či vyrábať nové varianty lietadiel a ich výstroja. Tieto výsledky sa podarilo dosiahnuť i v takej zložitej situácii, v akej sa nachádza slovenské letectvo a celé naše hospodárstvo. Udržali sa na trhu a presadili sa v takom náročnom odbore, ako je výroba lietadiel len preto, že včas vyvinuli výrobky, o ktoré je momentálne záujem hlavne v zahraničí. Aby však mohli lepšie prosperovať a ďalej rozvíjať veľmi efektívnu výrobu lietadiel, na to by potrebovali silného investora, ktorý by bol schopný prefinancovať najmä prípravnú predvýrobnú fázu a obchodné, materiálne i odbytové zabezpečenie rozsiahlejšej leteckej výroby na Slovensku.

Spoločnosť AEROTECH SLOVAKIA cestu a smer, ktorými sa treba uberať v našom letectve, už ukázala.

Jozef Kunik

počasie

U ľudí reagujúcich na počasie môže pretrvávať pocit nespokojnosti. Prevládajúce počasie podmieňuje zvýšenú záťaž krvného obehu a vyšší psychický stres. Výraznejšie ťažkosti sa môžu prejaviť u ľudí s nízkym tlakom krvi. Nižšia schopnosť koncentrácie spolu s podráždenosťou, únavou až depresiou a poruchami spánku majú za následok zníženie výkonnosti. Miestami v ranných hodinách možnosť zhoršenia rozptylových podmienok, čo môže spôsobiť zvýšenie dýchacích ťažkostí. n Zajtra predpokladáme zvýšenie nepriaznivých vplyvov počasia na meteosenzitívnych ľudí. (zč)

n Dnes bude polojasno až oblačno a miestami prehánky alebo búrky. Najvyššia denná teplota 23 až 28, na východe, Orave a Liptove 17 až 22 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m 10 stupňov. Slabý premenlivý, cez deň postupne severovýchodný až severný vietor 5 až 9 m/s. V sobotu a nedeľu bude polooblačno, na severe časom až oblačno a miestami prehánky alebo búrky, najmä vo východnej polovici krajiny. Najnižšia nočná teplota 12 až 8, v horských dolinách okolo 5 stupňov. Najvyššia denná teplota 22 až 26, na severe okolo 19 stupňov. n Slnko vyjde zajtra o 5.17 a zapadne o 20.20 hod.

Amsterdam oblačno22
Atényjasno29
Belehradoblačno28
Berlínjasno20
Bratislavaoblačno25
Brusel oblačno23
Budapešťdážď24
Bukurešťjasno25
Frankfurtdážď20
Helsinkipolojasno23
Istanbuloblačno25
Kodaňjasno17
Kyjevjasno20
Lisabonjasno16
Londýnoblačno19
Madridzamračené19
Milánooblačno23
Moskvadážď12
Oslojasno18
Paríždážď18
Prahajasno25
Rímpolooblačno29
Sofiapolooblačno27
Štokholmoblačno11
Varšavaoblačno16
Viedeňpolooblačno24
Záhrebpolooblačno24
Ženevajasno20
Ženevapolooblačno24

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.