Hospodársky denník
USD47,648 Sk
EUR43,017 Sk
CHF27,635 Sk
CZK1,167 Sk
  Pondelok  15.Mája 2000

Poradovník na operácie


Komentuje Ľudmila Koníková
O problémoch zdravotníctva sa v súčasnosti hovorí skôr z pohľadu lekárov či stredných zdravotníckych pracovníkov alebo riadenia rezortu. Spomínajú sa nečitateľné transformácie, ktorými je proces v zdravotníctve často zahaľovaný, ale akosi nám vypadli z toho všetkého pacienti. A tí sú na tom najhoršie. Odsúvajú sa plánované operácie a čakanie je pre nezainteresovaných nepredstaviteľne dlhé. Najbližší termín na ktorý vás môžu napríklad objednať na výmenu bedrového kĺbu na l. Ortopedickej klinike FN v Bratislave je september 2001. Pacientom zostávajú iba barly, bolesť a čakane. Nemocnici naliehavé telefonáty nešťastných chorých a ich príbuzných. Firmy už v súčasnej situácii nechcú dávať na dlh nielen umelé kĺby, ale podľa slov odborníkov z tejto kliniky ani skrutky či cement. Na operáciu oka pri diagnóze akou je šedý zákal sa čaká pol roka, rok i viac. Podľa toho, o ktoré oftalmologické pracovisko ide. Je nemocnica, kde to robia tak, že pacient sponzorsky prispeje na zdravotnícke zariadenie sumou v cene šošovky a odborníci ju potom môžu objednať. Problémom v tejto oblasti je okrem iného aj to, že kým niektorí pacienti prídu na rad, oslepnú. Ak sú v aktívnom veku, musia čakať v invalidite... V niektorých prípadoch by si radšej zaplatili, aj keď by sa na to mala poskladať celá rodina. Zástupcovia Lekárskeho odborového združenia otvorene v protestnom liste označili súčasný systém v zdravotníctve za zlý. V roku 1999 sa podarilo spomaliť nárast dlhov zdravotníckych zariadení, ktoré enormne stúpali do roku 1998, celkové bremeno dlhov však zdravotníctvu zostáva naďalej. Záväzky zdravotných poisťovní ostali zhruba v rovnakej výške 12 mld. Sk. Celková zadlženosť zdravotníctva sa odhaduje ako súčet všetkých záväzkov po lehote splatnosti štátnych príspevkových organizácií, teda nemocníc v priamej pôsobnosti ministerstva zdravotníctva, polikliník a verejných lekární. Ak si však položíme otázku, ako sa podarilo spomaliť rast dlhov, máme jednoduchú odpoveď - aj tým, že sa neoperuje včas, teda je to všetko na úkor pacientov. Tých sa však nemá kto zastať. Občianske združenie, ktoré malo zastupovať ich záujmy, zaniklo skôr ako začalo činnosť a stratilo sa i z telefónneho zoznamu. Navyše treba poznamenať, že takýmto systémom sa aj tak nič neušetrí, lebo ak niekoho skutočne treba operovať, tomu iná liečba nepomôže.
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.