Hospodársky denník
USD47,648 Sk
EUR43,017 Sk
CHF27,635 Sk
CZK1,167 Sk
  Pondelok  15.Mája 2000

Aj misia, aj veľtrh


Výkladná skriňa potravín
Naše potravinárske podniky nemajú peňazí nazvyš, a aj preto sa veľmi pomaly rozbiehal nábor na potravinárske veľtrhy v Brne, v Nitre, ale aj teraz na jesenný potravinársky veľtrh SIAL v Paríži. Pritom v roku 1998 sa na tomto veľtrhu predstavilo sedem slovenských potravinárskych firiem, ktoré vystavovali svoje výrobky na 104 štvorcových metroch. Tento rok organizuje spoločnú účasť slovenských firiem Trnavská regionálna komora SOPK s jej agropotravinárskou sekciou v spolupráci s Poľnohospodárskou a potravinárskou komorou a Trenčianskou regionálnou komorou SOPK. V týchto dňoch, necelý polrok pred otvorením výstavy sme sa opýtali riaditeľky Trnavskej regionálnej komory SOPK Ing. Jany Gallovej na záujem slovenských firiem. - Keďže poznáme význam tejto potravinárskej výstavy, snažíme sa odsúvať konečný termín uzávierky prihlášok v nádeji, že dosiahneme podobnú účasť ako pred dvoma rokmi. Ku koncu apríla poslali záväzné prihlášky iba dve firmy:
Hydina Danubius, Dunajská Streda a Grand Trade, Trnava.
Od svojho vzniku potravinársky veľtrh v Paríži SIAL zväčšil svoju veľkosť na desaťnásobok oproti roku 1964. Rôzne regióny Francúzska zväčšili svoju výstavnú plochu o 30 %. Prečo je u nás taký malý záujem, veď toto je výstava známa ako výkladná skriňa pre celú Európu? - Nie je to lacný veľtrh, jeden štvorcový meter výstavnej plochy stojí takmer 20-tisíc Sk, pričom minimálna výstavná plocha, ktorú akceptujú je osem štvorcových metrov v spoločnej expozícii. V rokovaní sme ešte s viacerými firmami, napríklad Kabát Trnava, Zempmilk Michalovce, Palma Tumys, B. M. Kávoviny Sereď, Steiger Vyhne, Rajo Bratislava. Treba však vidieť, že niektoré naše firmy nemajú niekedy zabezpečený ani plynulý tok peňazí, a preto nepôsobia na ne argumenty o 5000 vystavovateľoch alebo o celkovej dvestotisícovej výstavnej ploche. Tie firmy, ktoré sa na Medzinárodnom veľtrhu potravín a nápojov SIAL 2000 zúčastnia, môžu dúfať, že dostanú nejakú podporu od štátu? - Je rozhodnuté, že firmy, ktoré sa zúčastnia na výstave budú mať refundáciu nákladov na výstavnú plochu vo výške 50 %, a je ochota zo strany ministerstva pôdohospodárstva zvýšiť túto podporu až na 75 percent. Obchodná komora sa snaží dosiahnuť, aby bola ďalšia refundácia nákladov
účastníkov, a to s prispením fondu na podporu zahraničného obchodu, pretože to nie je „len“ pasívna účasť na výstave, ale plánujeme tam aj organizovanie seminára, predstavenie našich firiem a dôjde tam aj k rokovaniam. Podnikateľské subjekty majú väčší záujem o misie, ako o účasť na výstavách a veľtrhoch, alebo je to tak na polovicu? - V súčasnosti je väčší záujem o misie a súvisí to zrejme s financiami. Misia je kratšia, personálne menšia, ale sú pripravené priame rokovania pre podnikateľov, aj keď si myslím, že SIAL 2000 bude veľkou príležitosťou nájsť si podmienky na rokovanie. Veď predstavitelia našich výrobných podnikov tam majú možnosť vyhľadať si napríklad stánky veľkoobchodných reťazcov a v priamom rozhovore ponúknuť svoje výrobky. Ivan Klačanský
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.