Orion objavil Rykra, Rykr zasa Orion V Galérii hlavného mesta Prahy, presnejšie v Dome U kamenného zvonu, otvorili nedávno výstavu z tvorby Zdenka Rykra pod názvom Elegie avantgardy. Výstava je akýmsi oneskoreným holdom umelcovi českej medzivojnovej moderny, ktorého aktivity boli celoživotne spojené s reklamnou tvorbou pre značku Orion. Má nemalé zásluhy na vytvorení množstva unikátnych obalov na čokoládu, a preto sa práve spoločnosť Nestlé Čokoládovny, a. s., podujala sponzorovať túto výstavu. Vybrala si na to aj ten najvhodnejší čas: 100. výročie od narodenia a 40. výročie od nedobrovoľnej smrti Zdeňka Rykra. Prezentácia jeho tvorby je mimoriadne bohatá, čo len svedčí o širokej škále tvorby tohto často expresionisticky tvoriaceho umelca. Jeho návrhy na obaly čokolád sú plné farieb a výrazných motívov a sú len dôkazom toho, že jeho časté cesty do sveta sa na nich aj patrične odzrkadlili. Svojím zvláštnym videním navrhoval nielen obaly na čokolády, ako napríklad na tradičnú Kofilu so sediacim černoškom s dymiacou šálkou kávy, ale aj škatule na dezerty, na vianočné a veľkonočné výrobky, ba dokonca na baliaci papier a na plagáty do obchodných výkladov. Vďaka jeho výtvarným nápadom získavala firma mnohé ocenenia, predovšetkým v Barcelone na svetovej výstave v roku 1929, či v Bruseli v roku 1935 alebo v Paríži v roku 1937. Bol to tiež on, kto ako prvý v roku 1934 navrhol reklamnú kampaň Orionu farebnou kombináciou modrej hviezdy na žltom pozadí. Ba dokonca začal vydávať aj unikátny časopis Čokoládový svet, ktorý podporoval predaj výrobkov Orion. Slovom, málokedy sa stáva, aby sa umelec takého všestranného zamerania, akým bol Zdeňek Rykr, tak zahĺbil aj do tvorby vizuálnej reklamy. O to väčšmi je hodno sa pristaviť pri jeho tvorbe, ktorá zostala doteraz takmer nepoznaná. Dobrý tip pre tých, ktorých služobné povinnosti zavedú do Prahy. (gk)
|
PočasieBude prevládať všeobecne priaznivé počasie s pozitívnym vplyvom na zdravotný stav a celkovú fyzickú a psychickú pohodu. Dobrý telesný a duševný stav podmieňuje dobrú výkonnosť a reakčnú schopnosť, čomu napomáha aj priaznivý vplyv počasia na kvalitu spánku, ktorý je pokojný a občerstvujúci. Pacienti so srdcovo-cievnymi ochoreniami by sa však mali šetriť, vyhýbať sa nezvyčajnej námahe a stresom. Môže byť sklon k vyššej pulzovej frekvencii. Meteosenzitívni, vegetatívne labilní ľudia s nízkym tlakom krvi môžu reagovať zvýšenou náchylnosťou k migrénam a pocitom závratu.Zajtra očakávame naďalej pretrvávanie priaznivých účinkov počasia. V priemyselných oblastiach možnosť zvýšenia dýchacích ťažkostí.(zč)Dnes bude jasno alebo len malá oblačnosť. Najvyššia denná teplota 23 až 27 stupňov. Slabý premenlivý vietor. Teplota na horách vo výške 1500 metrov 14 stupňov. V utorok a stredu bude jasno až polojasno a cez deň veľmi teplo. Najnižšia nočná teplota 12 až 7 stupňov, v horských dolinách miestami okolo 5, v stredu na juhozápade okolo 15 stupňov, najvyššia denná teplota vystúpi na 24 až 28 stupňov, v stredu na juhozápade na 30 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.13 a zapadne o 20.24 hod.Amsterdam | slnečno | 25 |
Atény | prehánky | 20 |
Belehrad | jasno | 23 |
Berlín | jasno | 26 |
Bratislava | jasno | 25 |
Brusel | slnečno | 25 |
Budapešť | jasno | 25 |
Bukurešť | polooblačno | 22 |
Frankfurt | jasno | 25 |
Helsinki | jasno | 14 |
Istanbul | jasno | 23 |
Kodaň | jasno | 27 |
Kyjev | oblačno | 16 |
Lisabon | polooblačno | 22 |
Londýn | polooblačno | 22 |
Madrid | jasno | 28 |
Miláno | jasno | 26 |
Moskva | jasno | 9 |
Oslo | jasno | 24 |
Paríž | oblačno | 26 |
Praha | jasno | 25 |
Rím | polooblačno | 27 |
Sofia | polooblačno | 23 |
Štokholm | jasno | 23 |
Varšava | jasno | 23 |
Viedeň | jasno | 25 |
Záhreb | jasno | 23 |
Ženeva | polooblačno | 27 |
Odber plynuNa dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.TlakÚdaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 11. 5. 2000: Bratislava 99,78, Sliač 97,79, Košice 98,76, Poprad 93,50, za 12. 5. 2000: Bratislava 99,91, Sliač 97,95, Košice 99,03, Poprad 93,64, za 13. 5. 2000: Bratislava 100,54, Sliač 98,48, Košice 99,54, Poprad 94,13. .
|
|
|