Hospodársky denník
USD47,648 Sk
EUR43,017 Sk
CHF27,635 Sk
CZK1,167 Sk
  Pondelok  15.Mája 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Lietadlá z Aerotechu Slovakia nemajú v Európe konkurenciu

Situácia na slovenskom leteckom nebi je už niekoľko rokov priam žalostná. Živorí nielen letecká doprava, ale aj spoločnosti, ktoré sa venujú opravám či výrobe lietadiel. Z odboru odchádzajú leteckí odborníci a noví sa nevychovávajú. Pritom ich výchova trvá niekoľko rokov.

Riaditeľ spoločnosti Ing. Peter Stolárik na okraj ich začiatkov okrem iného uviedol: „Naša firma vznikla v roku 1994 z bývalých vývojových a prevádzkových technikov pracovníkov Slovairu. Zamerali sme sa najmä na servis, stredné a generálne opravy vrtuľníkov MI-2 a MI-8, najmä pre ministerstvo vnútra, ministerstvo obrany a pár civilných leteckých spoločností prevádzkujúcich vrtuľníky. Postupne však dochádzalo k poklesu zákaziek od týchto partnerov, a preto sme sa súbežne s opravami začali venovať vývojovým prácam a prestavbám menších lietadiel. V roku 1995 sme našli zahraničného partnera, u ktorého sme vzbudili dôveru v naše schopnosti a získali sme od neho dlhodobú objednávku na vývoj a výrobu lietadiel pre parašutistov pod označením Dornier Do28-G92. V 60. až 70. rokoch sa vyrobilo pre potreby nemeckej armády vyše 150 kusov viacúčelových lietadiel Do28-D2 s piestovými motormi. Postupne sa rozpredali do civilného sektora v rôznych krajinách. Náš partner ich začal skupovať a necháva ich u nás modernizovať, vybavovať turbovrtuľovými motormi a výbavou pre potreby parašutistického športu. Tento druh športu v súčasnosti prežíva vo svete doslova boom, a preto je veľký záujem o nákup špecializovaných lietadiel i o servisné a opravárenské práce. Dosiaľ sme vyrobili 6 ks Do28-G92 (sú pre 15 parašutistov) a všetky úspešne lietajú po Európe. V rokoch 1999-2000 sme vyvinuli nové turbovrtuľové lietadlo na báze ruského typu FINIST s piestovým motorom. Zabudovali sme doňho turbovrtuľový motor M 601, vyvinuli celú novú motorovú skupinu vrátane kapotáže, nové prístrojové vybavenie, nový brzdový systém i el. inštaláciu. Je z neho veľmi elegantné viacúčelové lietadlo s možnosťou výsadku 10 parašutistov. Dosiaľ sme už vyrobili 3 ks tohto typu, ktoré lietajú pre parašutistov v Nemecku, Taliansku a v Anglicku. Ukazuje sa, že naša orientácia na výrobu turbovrtuľových lietadiel pre parašutistov je veľmi perspektívna. Náš posledný typ TURBO FINIST nemá svojimi ekonomickými i výkonovými parametrami v Európe vo svojej váhovej kategórii konkurenciu a je oň veľký záujem.“

Spoločnosť AEROTECH SLOVAKIA nie je veľká firma. Pracuje v nej približne 25 pracovníkov a licencovaných spolupracovníkov. Sú veľmi flexibilní, vedia veľmi rýchlo reagovať na požiadavky zákazníkov a vyvíjať či vyrábať nové varianty lietadiel a ich výstroja. Tieto výsledky sa podarilo dosiahnuť i v takej zložitej situácii, v akej sa nachádza slovenské letectvo a celé naše hospodárstvo. Udržali sa na trhu a presadili sa v takom náročnom odbore, ako je výroba lietadiel len preto, že včas vyvinuli výrobky, o ktoré je momentálne záujem hlavne v zahraničí. Aby však mohli lepšie prosperovať a ďalej rozvíjať veľmi efektívnu výrobu lietadiel, na to by potrebovali silného investora, ktorý by bol schopný prefinancovať najmä prípravnú predvýrobnú fázu a obchodné, materiálne i odbytové zabezpečenie rozsiahlejšej leteckej výroby na Slovensku.

Spoločnosť AEROTECH SLOVAKIA cestu a smer, ktorými sa treba uberať v našom letectve, už ukázala.

Jozef Kunik

Počasie

Bude prevládať všeobecne priaznivé počasie s pozitívnym vplyvom na zdravotný stav a celkovú fyzickú a psychickú pohodu. Dobrý telesný a duševný stav podmieňuje dobrú výkonnosť a reakčnú schopnosť, čomu napomáha aj priaznivý vplyv počasia na kvalitu spánku, ktorý je pokojný a občerstvujúci. Pacienti so srdcovo-cievnymi ochoreniami by sa však mali šetriť, vyhýbať sa nezvyčajnej námahe a stresom. Môže byť sklon k vyššej pulzovej frekvencii. Meteosenzitívni, vegetatívne labilní ľudia s nízkym tlakom krvi môžu reagovať zvýšenou náchylnosťou k migrénam a pocitom závratu.Zajtra očakávame naďalej pretrvávanie priaznivých účinkov počasia. V priemyselných oblastiach možnosť zvýšenia dýchacích ťažkostí.(zč)

Dnes bude jasno alebo len malá oblačnosť. Najvyššia denná teplota 23 až 27 stupňov. Slabý premenlivý vietor. Teplota na horách vo výške 1500 metrov 14 stupňov. V utorok a stredu bude jasno až polojasno a cez deň veľmi teplo. Najnižšia nočná teplota 12 až 7 stupňov, v horských dolinách miestami okolo 5, v stredu na juhozápade okolo 15 stupňov, najvyššia denná teplota vystúpi na 24 až 28 stupňov, v stredu na juhozápade na 30 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5.13 a zapadne o 20.24 hod.

Amsterdamslnečno25
Atényprehánky20
Belehradjasno23
Berlínjasno26
Bratislavajasno25
Bruselslnečno25
Budapešťjasno25
Bukurešťpolooblačno22
Frankfurtjasno25
Helsinkijasno14
Istanbuljasno23
Kodaňjasno27
Kyjevoblačno16
Lisabonpolooblačno22
Londýnpolooblačno22
Madridjasno28
Milánojasno26
Moskvajasno9
Oslojasno24
Parížoblačno26
Prahajasno25
Rímpolooblačno27
Sofiapolooblačno23
Štokholmjasno23
Varšavajasno23
Viedeňjasno25
Záhrebjasno23
Ženevapolooblačno27

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 11. 5. 2000: Bratislava 99,78, Sliač 97,79, Košice 98,76, Poprad 93,50, za 12. 5. 2000: Bratislava 99,91, Sliač 97,95, Košice 99,03, Poprad 93,64, za 13. 5. 2000: Bratislava 100,54, Sliač 98,48, Košice 99,54, Poprad 94,13. .

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.