Hospodársky denník
USD47,335 Sk
EUR42,978 Sk
CHF27,67 Sk
CZK1,168 Sk
  Streda  17.Mája 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Tempo našich železníc je také ako za feudalizmu


Komentuje Jozef Kunik
Správna rada Železníc SR si už sama zrejme nevie rady, a preto v uplynulých dňoch odporučila ministrovi dopravy, pôšt a telekomunikácií, aby požiadal vládny kabinet o výjazdové zasadanie do ich podniku. Táto žiadosť je prejavom neschopnosti samých železničiarov riešiť stav, ktorý sa vytvoril nielen za uplynulých osem rokov v tomto našom najväčšom štátnom podniku. Železnice sa dostávajú na okraj kolapsu nielen z hľadiska nedostatku financií, keď majú približne 40 mld. Sk dlhu, ale aj z hľadiska obnovy tratí, v ktorých dosahujú tempo hodné akurát tak 18. storočia. Ročne totiž dokážu rekonštruovať 25 km tratí a ak by pokračovali takýmto tempom aj naďalej, obnova všetkých tratí ŽSR by trvala 150 rokov. Za všetkým treba hľadať v tomto prípade nie ženu, ale peniaze. V tomto roku Železnice Slovenskej republiky plánujú investovať 7,8 mld Sk. Zatiaľ sú však isté iba investície z cudzích zdrojov, konkrétne úver od Európskej investičnej banky vo výške 3,4 mld. Sk a príspevky z grantu Ispa vo výške 1,06 mld. Sk a z fondu PHARE. Vlastné investičné zdroje vo výške 3 mld. Sk, ktoré sa vytvoria z odpisov, sú otázne, pretože závisia od hospodárenia železničiarov a rôznych, najmä finančných splátok a poplatkov za splácanie úverov. Teda žiadny optimizmus. Z hľadiska vecnosti je prioritou investičného programu ŽSR, modernizácia železničných tratí zaradených do sústavy európskych vysokorýchlostných koridorov. Pozornosť sa sústreďuje na 5. a 6. európsky koridor, ktorý má na Slovensku vetvu Bratislava - Žilina - Košice - Čierna nad Tisou a druhú vetvu Bratislava - Žilina - Čadca - Skalité. Doteraz železničiari najviac pokročili na modernizácii slovenského úseku 6. koridoru. Ďalšie milióny sa investovali priamo do 6. koridoru, keď po prípravných prácach už nadväzuje elektrifikácia trate Čadca - Skalité - Zwardoň. Situácia je tu priaznivá aj v tomto roku, pretože Európska investičná banka deklarovala, že modernizácia 6. koridoru je jedným z tých projektov, ktoré je ochotná financovať úverom vo výške prevyšujúcej 1 mld. Sk. To je však iba malá čiastočka z mozaiky potrieb. Železnice SR totiž potrebujú len na železničnom zvršku ročne, opakujem ročne, obnoviť 230 km tratí, vykonať ťažké a stredné opravy na 250 km tratí a súvisle by mali vymeniť 140 km tratí. Inak medzinárodné vlaky zastanú na našich hraniciach a otočia sa naspäť do Európy. Veľa bude aj v investičnej oblasti závisieť od toho, ako sa podarí transformovať ŽSR. Na škodu veci Správna rada Železníc SR ani na minulotýždňovom zasadaní ešte neschválila ani projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR, hoci už v máji by o ňom malo rokovať Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, potom musí prebehnúť medzirezortné pripomienkovacie konanie, a potom by mala o ňom rokovať vláda a Národná rada SR. Je teda predpoklad, že celý proces transformácie ŽSR sa posunie až do budúceho roka. Na tento piatok zvolal generálny riaditeľ ŽSR mimoriadnu správnu radu práve k otázkam transformácie ŽSR. Uvidíme, aký bude výsledok.

počasie

Dnes bude prevládať príjemná teplotno-vlhkostná klíma bez podstatnejšej záťaže srdcovo-cievneho systému. Očakávame ústup zdravotných ťažkostí podmienených počasím, ktoré má skôr všeobecne priaznivý a povzbudzujúci vplyv. Pozitívne sú účinky na toleranciu telesnej a duševnej námahy - zvýšenie tonusu vedie k vyšším výkonom a lepším reakciám. Pacienti so srdcovo-cievnymi ochoreniami sa však majú šetriť a vyhýbať priamemu slnečnému žiareniu, pri nízkom krvnom tlaku je mierne zvýšený sklon k migrénam a pocitom závratu. Ráno miestami možnosť záťaže dýchacieho systému. n Zajtra nepredpokladáme podstatnejšiu zmenu v pôsobení počasia na meteosenzitívnych ľudí, až k večeru predpokladáme zvyšovanie reumatických, srdcovo-cievnych a dýchacích ťažkostí, výskyt mrzutosti, podráždenosti a únavy. (zč)

n Dnes bude jasno až polojasno a naďalej veľmi teplo. Najvyššia denná teplota 26 až 31, na horách vo výške 1500 m 16 stupňov. Južný vietor 2 až 5 m/s. Vo štvrtok bude na východe spočiatku jasno až polojasno, cez deň od západu veľká oblačnosť a na mnohých miestach občasný dážď alebo prehánky, lokálne aj búrky. V piatok prevažne oblačno a miestami prehánky alebo búrky. Najnižšia nočná teplota 14 až 10, v horských dolinách miestami okolo 8, najvyššia denná vo štvrtok 22 až 26, na východe miestami ešte okolo 28, v piatok 20 až 24 stupňov, na severe chladnejšie. n Slnko vyjde zajtra o 5.10 a zapadne o 20.27 hod.

Amsterdam prehánky17
Aténypolooblačno27
Belehradjasno29
Berlínpolojasno28
Bratislavajasno29
Brusel oblačno16
Budapešťjasno28
Bukurešťpolooblačno25
Frankfurtpolojasno27
Helsinkipolojasno13
Istanbuljasno23
Kodaňoblačno21
Lisabonoblačno22
Londýnoblačno16
Madridoblačno24
Milánopolooblačno26
Moskvaoblačno14
Oslooblačno17
Parížprehánky20
Prahajasno28
Rímjasno29
Sofiajasno26
Štokholmpolooblačno18
Varšavajasno27
Viedeňjasno29
Záhrebjasno28
Ženevapolojasno26

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.