|
|||||||||||||||||
Streda 17.Mája 2000 |
Tempo našich železníc je také ako za feudalizmuKomentuje Jozef Kunik Správna rada Železníc SR si už sama zrejme nevie rady, a preto v uplynulých dňoch odporučila ministrovi dopravy, pôšt a telekomunikácií, aby požiadal vládny kabinet o výjazdové zasadanie do ich podniku. Táto žiadosť je prejavom neschopnosti samých železničiarov riešiť stav, ktorý sa vytvoril nielen za uplynulých osem rokov v tomto našom najväčšom štátnom podniku. Železnice sa dostávajú na okraj kolapsu nielen z hľadiska nedostatku financií, keď majú približne 40 mld. Sk dlhu, ale aj z hľadiska obnovy tratí, v ktorých dosahujú tempo hodné akurát tak 18. storočia. Ročne totiž dokážu rekonštruovať 25 km tratí a ak by pokračovali takýmto tempom aj naďalej, obnova všetkých tratí ŽSR by trvala 150 rokov. Za všetkým treba hľadať v tomto prípade nie ženu, ale peniaze. V tomto roku Železnice Slovenskej republiky plánujú investovať 7,8 mld Sk. Zatiaľ sú však isté iba investície z cudzích zdrojov, konkrétne úver od Európskej investičnej banky vo výške 3,4 mld. Sk a príspevky z grantu Ispa vo výške 1,06 mld. Sk a z fondu PHARE. Vlastné investičné zdroje vo výške 3 mld. Sk, ktoré sa vytvoria z odpisov, sú otázne, pretože závisia od hospodárenia železničiarov a rôznych, najmä finančných splátok a poplatkov za splácanie úverov. Teda žiadny optimizmus. Z hľadiska vecnosti je prioritou investičného programu ŽSR, modernizácia železničných tratí zaradených do sústavy európskych vysokorýchlostných koridorov. Pozornosť sa sústreďuje na 5. a 6. európsky koridor, ktorý má na Slovensku vetvu Bratislava - Žilina - Košice - Čierna nad Tisou a druhú vetvu Bratislava - Žilina - Čadca - Skalité. Doteraz železničiari najviac pokročili na modernizácii slovenského úseku 6. koridoru. Ďalšie milióny sa investovali priamo do 6. koridoru, keď po prípravných prácach už nadväzuje elektrifikácia trate Čadca - Skalité - Zwardoň. Situácia je tu priaznivá aj v tomto roku, pretože Európska investičná banka deklarovala, že modernizácia 6. koridoru je jedným z tých projektov, ktoré je ochotná financovať úverom vo výške prevyšujúcej 1 mld. Sk. To je však iba malá čiastočka z mozaiky potrieb. Železnice SR totiž potrebujú len na železničnom zvršku ročne, opakujem ročne, obnoviť 230 km tratí, vykonať ťažké a stredné opravy na 250 km tratí a súvisle by mali vymeniť 140 km tratí. Inak medzinárodné vlaky zastanú na našich hraniciach a otočia sa naspäť do Európy. Veľa bude aj v investičnej oblasti závisieť od toho, ako sa podarí transformovať ŽSR. Na škodu veci Správna rada Železníc SR ani na minulotýždňovom zasadaní ešte neschválila ani projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR, hoci už v máji by o ňom malo rokovať Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, potom musí prebehnúť medzirezortné pripomienkovacie konanie, a potom by mala o ňom rokovať vláda a Národná rada SR. Je teda predpoklad, že celý proces transformácie ŽSR sa posunie až do budúceho roka. Na tento piatok zvolal generálny riaditeľ ŽSR mimoriadnu správnu radu práve k otázkam transformácie ŽSR. Uvidíme, aký bude výsledok. |
|
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |