Hospodársky denník
USD47,335 Sk
EUR42,978 Sk
CHF27,67 Sk
CZK1,168 Sk
  Streda  17.Mája 2000

Tempo našich železníc je také ako za feudalizmu


Komentuje Jozef Kunik
Správna rada Železníc SR si už sama zrejme nevie rady, a preto v uplynulých dňoch odporučila ministrovi dopravy, pôšt a telekomunikácií, aby požiadal vládny kabinet o výjazdové zasadanie do ich podniku. Táto žiadosť je prejavom neschopnosti samých železničiarov riešiť stav, ktorý sa vytvoril nielen za uplynulých osem rokov v tomto našom najväčšom štátnom podniku. Železnice sa dostávajú na okraj kolapsu nielen z hľadiska nedostatku financií, keď majú približne 40 mld. Sk dlhu, ale aj z hľadiska obnovy tratí, v ktorých dosahujú tempo hodné akurát tak 18. storočia. Ročne totiž dokážu rekonštruovať 25 km tratí a ak by pokračovali takýmto tempom aj naďalej, obnova všetkých tratí ŽSR by trvala 150 rokov. Za všetkým treba hľadať v tomto prípade nie ženu, ale peniaze. V tomto roku Železnice Slovenskej republiky plánujú investovať 7,8 mld Sk. Zatiaľ sú však isté iba investície z cudzích zdrojov, konkrétne úver od Európskej investičnej banky vo výške 3,4 mld. Sk a príspevky z grantu Ispa vo výške 1,06 mld. Sk a z fondu PHARE. Vlastné investičné zdroje vo výške 3 mld. Sk, ktoré sa vytvoria z odpisov, sú otázne, pretože závisia od hospodárenia železničiarov a rôznych, najmä finančných splátok a poplatkov za splácanie úverov. Teda žiadny optimizmus. Z hľadiska vecnosti je prioritou investičného programu ŽSR, modernizácia železničných tratí zaradených do sústavy európskych vysokorýchlostných koridorov. Pozornosť sa sústreďuje na 5. a 6. európsky koridor, ktorý má na Slovensku vetvu Bratislava - Žilina - Košice - Čierna nad Tisou a druhú vetvu Bratislava - Žilina - Čadca - Skalité. Doteraz železničiari najviac pokročili na modernizácii slovenského úseku 6. koridoru. Ďalšie milióny sa investovali priamo do 6. koridoru, keď po prípravných prácach už nadväzuje elektrifikácia trate Čadca - Skalité - Zwardoň. Situácia je tu priaznivá aj v tomto roku, pretože Európska investičná banka deklarovala, že modernizácia 6. koridoru je jedným z tých projektov, ktoré je ochotná financovať úverom vo výške prevyšujúcej 1 mld. Sk. To je však iba malá čiastočka z mozaiky potrieb. Železnice SR totiž potrebujú len na železničnom zvršku ročne, opakujem ročne, obnoviť 230 km tratí, vykonať ťažké a stredné opravy na 250 km tratí a súvisle by mali vymeniť 140 km tratí. Inak medzinárodné vlaky zastanú na našich hraniciach a otočia sa naspäť do Európy. Veľa bude aj v investičnej oblasti závisieť od toho, ako sa podarí transformovať ŽSR. Na škodu veci Správna rada Železníc SR ani na minulotýždňovom zasadaní ešte neschválila ani projekt transformácie a reštrukturalizácie ŽSR, hoci už v máji by o ňom malo rokovať Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, potom musí prebehnúť medzirezortné pripomienkovacie konanie, a potom by mala o ňom rokovať vláda a Národná rada SR. Je teda predpoklad, že celý proces transformácie ŽSR sa posunie až do budúceho roka. Na tento piatok zvolal generálny riaditeľ ŽSR mimoriadnu správnu radu práve k otázkam transformácie ŽSR. Uvidíme, aký bude výsledok.
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.