|
|||||||||||||||||
Streda 17.Mája 2000 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tri kroky na ceste k zdokonaľovaniuÚspech dosiahne ten, kto v úspech verí a kto sa na jeho dosiahnutie pripravuje Dnes si už takmer každý veľmi dobre uvedomuje význam prezentačných zručností pre konečný úspech. Nielen manažéri už vedia, že nestačí iba vedieť, poznať či mať dobré nápady. Kto chce svoje vedomosti a nápady u poslucháčov presadiť a kto chce týchto poslucháčov aj presvedčiť a ovplyvniť, potrebuje viac ako odbornosť a vedomosti. Potrebuje prezentačné zručnosti. Pod týmto pojmom sa skrýva schopnosť zaujať, nadchnúť a presvedčiť jasným a zrozumiteľným prejavom bez trémy a s dostatočným informačným a primeraným formálnym prínosom. Kto chce v tomto smere na sebe pracovať, môže využiť nasledujúce odporúčania. Po prvé: Verte si. Kto si myslí, že dobrým rečníkom sa človek narodí, veľmi sa mýli! Verte, že aj vy máte v sebe skryté predpoklady a danosti stať sa dobrým rečníkom. Určite kdesi čakajú, kým ich objavíte. Pozrite sa na seba do zrkadla a povedzte si: Dokážem to! Určite ste už niekedy počuli, že ak človek niečo skutočne chce, tak to dokáže. Ja a mnohí účastníci kurzov prezentačných zručností sme sa o pravdivosti týchto slov presvedčili na vlastnej koži. 2. Spoznávajte sa. Dajte si dolu okuliare a pozrite sa na seba! Človek k ničomu nemá tak blízko ako k sebaklamu. Ak chcete byť skutočne dobrý, prestaňte sa klamať. Spomeňte si, kedy naposledy ste niečo prezentovali pred väčším či menším publikom. Podarilo sa vám poslucháčov zaujať alebo presvedčiť? Čo k tomu prispelo? Vypracujte si pochvalný list, v ktorom vymenujete všetky dobré prvky a momenty vašej prezentácie. Na druhý papier si vypracujte kritický komentár, do ktorého si zaznačíte, s čím ste neboli spokojní a čo prekazilo váš úspech. Pri každom bode porozmýšľajte o možných dôvodoch úspechu alebo zlyhania. Pri zlyhaniach môže ísť napríklad o konštatovanie Mal som trému... (ale prečo?: Neodhadol som publikum..., Bolo tam veľa ľudí... a pod.). Ďalší príklad: Začiatok bol dobrý (ale vďaka čomu?: Dokázal som ich vhodne osloviť..., Povedal som na úvod žart..., Príklad o mojej skúsenosti ich hneď zaujal... a pod.). Od takejto prvotnej analýzy prejdite k zisťovaniu postrehov vášho okolia. Existujú viaceré spôsoby, ako získať spätnú väzbu. Na začiatok postačí, ak požiadate kolegov, aby vám aj oni vypracovali pochvalný list a kritický komentár. Predpokladom úspechu tohto kroku je ich ochota otvorene sa vyjadriť k vašim výkonom, vaša snaha dozvedieť sa o sebe viac a vaše akceptovanie ich názoru. 3. Pracujte na sebe. Nič na svete nie je zadarmo. Ani dobrá prezentácia. Začnite na sebe pracovať! Vzdajte sa časti voľného času a obetujte ho štúdiu a príprave vzdialite sa ľuďom, ktorí zmeraveli v odbornom raste a uspokojili sa s dosiahnutou úrovňou. Ak vám chýba vytrvalosť a cieľavedomosť, ťažko sa prepracujete k úspechu, ktorý by za niečo stál. Nespoliehajte sa na šťastie ani na náhodu. Pripravujte sa. Zbierajte potrebné podklady a informácie, myslite tvorivo, robte si písomnú prípravu. Na prezentáciu sa vždy pozerajte očami poslucháčov, im prispôsobte obsah aj formu, hľadajte vhodnú argumentáciu a príklady z ich prostredia. Trénujte. Aj športovci trénujú, aby mohli podať čo najlepší výkon v tom správnom čase. Skúšajte prezentovať. Pri tréningoch sa snažte získať spätnú väzbu (zrkadlo, diktafón, videozáznam, názory kolegov). Prezentujte. Využívajte každú možnosť na zdokonaľovanie. Okrem tréningov na sucho je dôležité, aby ste aktívne vyhľadávali možnosti prezentácie v teréne. Od neformálnych po oficiálne, od prejavov v malom kolektíve po prezentácie na veľkom fóre. Vyjdite z ulity. Nadväzujte rozhovor s neznámymi ľuďmi, veďte s nimi dialóg, pýtajte sa. Nenechávajte prezentáciu nového nápadu na pracovnej porade na svojho kolegu urobte to vy. Snaha po vlastnom zdokonaľovaní by vám mala byť vlastná v opačnom prípade rozmnožíte rady neúspešných rečníkov a nespokojných poslucháčov. Marie Júdová Timan, s. r. o. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |