Hospodársky denník
USD47,335 Sk
EUR42,978 Sk
CHF27,67 Sk
CZK1,168 Sk
  Streda  17.Mája 2000

Zákazník naučí viac ako ktokoľvek iný


Pridanú hodnotu poradenských firiem určuje správny prístup ku klientom Podmienky, v ktorých konzultačné firmy poskytujú služby svojim zákazníkom, sa v súčasnosti dramaticky menia. Sú odrazom globalizácie a zostrujúceho sa konkurenčného boja, čoho dôsledkom je tlak na zvyšovanie produktivity práce, znižovanie nákladov, rast efektívnosti podnikových procesov a racionalizácia organizačných štruktúr. Tento trend kladie zvýšené požiadavky na kvalitu ľudských zdrojov, ktoré sú zo všetkých zdrojov potrebných pre rozvoj najcennejšie. Napriek tomu, že mnohé podniky a firmy majú vybudované funkčné personálne oddelenia a aplikujú moderné programy práce s ľudskými zdrojmi, úloha profesionálnych špecializovaných personálnoporadenských spoločností je často nezastupiteľná. Pridanú hodnotu týchto firiem pritom čoraz väčšmi určuje správny prístup k zákazníkovi. Práve ten sa stáva kľúčovým faktorom úspešnej spolupráce a konečnej spokojnosti zákazníka s poskytnutými poradenskými službami. Pozornosť klientom
Riadeniu vzťahov so zákazníkmi (v terminológii manažmentu je známe pod pojmom Customer Relationship Management) venujú mimoriadnu pozornosť všetky spoločnosti, ktoré poskytujú služby zákazníkom. Potvrdzuje to existencia samostatných oddelení služieb zákazníkom (Customer Services Department) a vymenovanie zodpovedných riadiacich pracovníkov (Relationship Manager alebo Customer Services Manager). Väčšie bankové domy, finančné inštitúcie, softwarehousy či obchodné a predajné siete majú oddelenia služieb zákazníkom, pričom veľkú pozornosť venujú kvalifikačnej úrovni ich personálu. Väčšina personálnoporadenských spoločností má (aj v prípade veľkých medzinárodných sietí) v jednotlivých krajinách relatívne malé tímy, ktoré tvorí približne päť až dvadsať vysokokvalifikovaných poradcov vrátane podporného a administratívneho personálu. Vzhľadom na veľkosť týchto firiem a povahu poradenskej práce je Customer Relationship Management záležitosťou všetkých pracovníkov poradenskej spoločnosti – od recepčnej cez asistentky až po poradcov a partnerov. Pracovníci renomovaných a uznávaných personálnoporadenských spoločností vystupujú voči externým zákazníkom rovnako profesionálne a kompetentne bez výnimky na všetkých úrovniach. Ich správanie sa a prístup k zákazníkovi je odrazom spoločnej firemnej kultúry, podnikovej identity a špeciálnych, „na mieru šitých” tréningov. Tímová spolupráca v poradenskej firme sa však navyše riadi aj princípom interného zákazníka. Podľa tohto pravidla sú spolupracujúci kolegovia v pracovnom procese jeden druhému vnútorným zákazníkom. V čom sa odlišujú
Výskumné štúdie poukazujú na skutočnosť, že potreba vysokokvalifikovaných profesionálov – manažérov nikdy predtým nedosahovala takú naliehavosť ako dnes. Personálne poradenstvo, ktoré je spojené s vyhľadávaním a výberom vhodných kandidátov na vrcholové a vyššie manažérske posty a na rôzne pozície v predstavenstvách výrobných a obchodných podnikov, bánk, finančných a ostatných inštitúcií, sa v odborných kruhoch nazýva Executive Search. Poradenské spoločnosti, ktorých ťažisko služieb tvoria práve Executive Search projekty, sa navzájom z hľadiska úspešnosti a pozitívnej publicity väčšinou líšia v týchto faktoroch: ORIENTÁCIA NA ZÁKAZNÍKA. Spoločnosť, ktorá je lídrom vo svojej oblasti a ktorá si toto postavenie chce udržať aj v budúcnosti, nikdy popri svojom vlastnom rozvoji a aplikovaní inovácií nezabúda na orientáciu na zákazníkov. Na pochopenie ich potrieb a na optimálne splnenie ich požiadaviek slúžia rozsiahle tréningové a školiace programy, intenzívne využívanie práce „research“ a kontinuálny prieskum trhu. SLUŽBY ZÁKAZNÍKOM. Uznávané renomované personálne spoločnosti sú vždy súčasťou integrovanej medzinárodnej siete. Dobrá znalosť lokálnych trhov v spojení s globálnymi službami garantuje úspešné naplnenie aj tých najnáročnejších projektov nezávisle od veľkosti firmy, brandže alebo miesta pôsobnosti klienta. KVALITA. Kritériom kvality poradenskej práce v oblasti ľudských zdrojov je dôsledná aplikácia internacionálne prijatých štandardov v oblasti metód, kvality a etiky. Podstatnými parametrami vysokokvalitného a etického vyhľadávania a hodnotenia kandidátov je absolútna dôvera, diskrétnosť, objektívnosť a ochrana pred konfliktami zákonov. RESEARCH. Firma, ktorá je lídrom na trhu, disponuje kontaktmi na najlepších a najúspešnejších vedúcich pracovníkoch vo všetkých zastúpených profesijných oblastiach. Táto znalosť trhu manažérov a expertov sa opiera o rozsiahlu banku údajov o kandidátoch, ktorá obsahuje informácie o ich kvalifikácii, skúsenostiach, špecifických vedomostiach a zručnostiach a ostatné personálne údaje. Spomínaná banka údajov nie je ohraničená danou krajinou. Vstupy a výstupy z nej sú možné v rámci internacionálnej siete poradenskej skupiny. INFORMAČNÉ TECHNOLÓGIE. Najmodernejšia počítačová technika a IT umožňujú systematické vyhľadávanie špičkových kandidátov bez hraníc a v reálnom čase. Firemný softvér a prepojenie jednotlivých kancelárií do spoločnej siete umožňujú priamy prístup k informáciám o kandidátoch prakticky z ľubovoľného miesta zemegule. Klientovi tak možno poskytnúť rýchly vyhľadávací proces v medzinárodnom priestore, a tým rýchlejšie, kvalitnejšie a efektívnejšie zrealizovať zákazku. POVESŤ, DOBRÉ MENO. Klienti sa veľmi rýchlo prostredníctvom referencií zorientujú, ktorá poradenská spoločnosť má dobrú povesť a ktorá nie. Dodržiavanie princípov etiky a diskrétnosti otvára dvere poradenským spoločnostiam s dobrým menom a kreditom. SPOĽAHLIVOSŤ. Nádej na dlhodobú existenciu a záujem zo strany serióznych zákazníkov majú iba tie poradenské spoločnosti, ktoré dokážu každý projekt (bez ohľadu na jeho profesionálnu, kapacitnú a časovú náročnosť) doviesť do úspešného konca a k úplnej spokojnosti zákazníka. Tu je dôležitým momentom, aby poradenská firma zodpovedne posúdila reálnosť zadania a prevzala na seba iba takú úlohu, akú dokáže splniť. PROFESIONÁLNA ŠPECIALIZÁCIA. Väčšina poradenských firiem v oblasti Executive Search má snahu špecializovať sa na všetky kľúčové ekonomické sektory. Spoločnosť H. Neumann International má napríklad prepracovaný medzinárodný program špecializácie svojich poradcov na vybraté sektory. Jednotliví poradcovia sa združujú v siedmich „praktice groups“, v rámci ktorých sa pravidelne informujú a odovzdávajú si skúsenosti z realizácie projektov. Zároveň si pripravujú spoločnú stratégiu vedúcu k uspokojovaniu potrieb klientov tak, aby klient dostal vo všetkých krajinách pôsobenia poradenskej firmy vysokokvalitné služby. Ing. Marta Kubinská
H. Neumann International Management Consultants
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.