Hospodársky denník
USD47,335 Sk
EUR42,978 Sk
CHF27,67 Sk
CZK1,168 Sk
  Streda  17.Mája 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Fabia prekonala Audi i Mercedes

Už sme si zvykli na veľa vecí, ktoré sú dosť bizarné - či už je to let z New Yorku do Londýna za štyri hodiny, pohľad na mrakodrapy vysoké pol kilometra alebo hodinky prispôsobené vesmírnym podmienkam.

No to, čo naozaj potrebujeme, upadá niekedy do zabudnutia, a to bezpečné a cenovo výhodné cestovanie. Umožniť by nám to mali autá nižšej cenovej kategórie. Celé armády múdrych hláv konštruujú vozidlá, ktoré by nám mali splniť toto želanie. V poslednom období sa o to pokúsila spoločnosť Audi. Konštruktéri experimentovali s oceľou a hliníkom, rozhodovali sa medzí benzínom a naftou, pracovali na najšetrnejšom vstrekovaní. Z experimentu vzišiel A2 1.4 TDI, auto z hliníka dlhé 3,8 metra, s trojcylindrovým priamym vstrekovaním. Teoreticky vytvorili najlepšie podmienky pre cenovo prijateľnú jazdu. Tento „malý“ automobil so silou 75 PS však stojí 34 912 DEM. Spolu s extra vybavením (ako napríklad automatická klimatizácia, Hi-Fi, ale aj krytom batožinového priestoru) sa cena A2 blíži k 50 000 DEM. Na zákazníka, ktorý by tieto náročné inovácie zaplatil, však ľudia z Audi asi nemysleli.

Alebo sa orientovali podľa Mercedesu: 90 PS silný Mini A 170 CDI, s inovovanou, miesto šetriacou sandwichovou konštrukciou s dvojitým podvozkom stojí v základnom vybavení dokonca 35 844 DEM. To však nie je všetko. S klimatizáciou, hliníkovými ráfikmi, krytom batožinového priestoru a možnosťou nastavovania volantu sa cena tohto vozidla blíži k 44 000 DEM, čiže lepšia stredná trieda.

Obidve vozidlá sú však podľa výsledkov testov renomovaného nemeckého týždenníka Auto Bild z 1. decembra 2000 cenovo nadhodnotené. Ako sa zdá, iba jeden z troch porovnávaných automobilov spĺňa nároky zákazníkov – Škoda Fabia. Model z výrobnej haly našich západných susedov vychádza cenovo v prepočte na 31 782 DEM. Nie je to síce málo, avšak zákazník si za tieto peniaze príde na svoje: už v základnom prevedení sa môže Fabia pochváliť sériovou klimatizáciou ochladzujúcou dokonca palubnú skrinku, elektronicky ovládanými oknami, vykurované predné sedadlá. Samozrejmosťou je aj centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním. Najväčšie prekvapenie však čaká pod kapotou - nová pumpová dýzová TDI od spoločnosti Volkswagen. Tým necháva Fabia svoju nemeckú konkurenciu za sebou a výkonom sa približuje modelom GTI. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvláda iba za 10,5 sekundy s tachometrom do 200 km/h. Úplne inak sa správa trojcylindrový motor A2, ktorý rozvíja svoj temperament až pri 2000 otáčkach za minútu. Napriek tomu sa však tento, v teste najslabší motor so 75 PS, držal dobre. Od 90 PS silného Mercedesu nie je oveľa slabší, čo dokazujú aj hodnoty namerané v teste. Najlepšie kvality mimo mesta však má Škoda Fabia.

Ako to však vyzerá so spotrebou, ktorá je pre mnohých dôležitejšia ako zrýchlenie a tichý chod motora? Očakávania, ktoré boli vysoké, nedokázalo splniť ani jedno z vozidiel. So spotrebou 5,5 litra a 5,8 litra na 100 kilometrov to síce v prípade Mercedesu a Škody nie je zlé, ale hodnoty medzi 5 až 6 litrami sa dajú dosiahnuť aj s modelmi Volkswagen Golf TDI alebo Toyota Avensis D-4D. Najväčším sklamaním však bol výsledok A2. Podľa konštruktérov by mala spotreba predstavovať približne 4,3 litra na 100 km. Realita však vyzerá úplne ináč a s 5,6 litra zaostáva Audi výrazne za sľubmi konštruktérov. Niekoľko desatiniek ide síce na konto 16-palcových kolies, ktoré boli použité pri teste, avšak so sériovými pneumatikami sa výrazne zhoršuje brzdiaca dráha automobilu. Hlavným dôvodom relatívne vysokej spotreby hliníkovej konštrukcie od Audi je pravdepodobne jeho váha, ktorá sa s 1,14 tony rovná oceľovej konštrukcii Mercedesu.

Dôležitý nie je však iba výkon motora a dizajn karosérie. Nezanedbateľný je výzor a kvalita vnútorného priestoru, ako aj pohodlie. V tejto kategórii si najlepšie počínali dizajnéri z Audi, ktorého kvalita interiéru a priestorovosť presvedčí mnohých. Iba o niečo zaostal dizajn Škody, ktorá nechala Mercedes s jeho plastovým až nízkokategorickým interiérom ďaleko za sebou. Najvýraznejšie však Mercedes zaostáva za svojimi konkurentmi v zvládaní cestných nerovností. Kým Audi a najmä Škoda tieto malé „prekážky” hravo zvládajú, Mercedes si veselo poskočí. Jedna z mála vecí, ktorá sa dá Fabii vytknúť, je absencia ESP. Ani to však nebráni jej celkovému víťazstvu pri vzájomnom porovnaní. Fabia, ktorá necháva za sebou svetové značky ako Audi a Mercedes, tak to tu ešte nebolo.

(pm)

počasie

Dnes bude prevládať príjemná teplotno-vlhkostná klíma bez podstatnejšej záťaže srdcovo-cievneho systému. Očakávame ústup zdravotných ťažkostí podmienených počasím, ktoré má skôr všeobecne priaznivý a povzbudzujúci vplyv. Pozitívne sú účinky na toleranciu telesnej a duševnej námahy - zvýšenie tonusu vedie k vyšším výkonom a lepším reakciám. Pacienti so srdcovo-cievnymi ochoreniami sa však majú šetriť a vyhýbať priamemu slnečnému žiareniu, pri nízkom krvnom tlaku je mierne zvýšený sklon k migrénam a pocitom závratu. Ráno miestami možnosť záťaže dýchacieho systému. n Zajtra nepredpokladáme podstatnejšiu zmenu v pôsobení počasia na meteosenzitívnych ľudí, až k večeru predpokladáme zvyšovanie reumatických, srdcovo-cievnych a dýchacích ťažkostí, výskyt mrzutosti, podráždenosti a únavy. (zč)

n Dnes bude jasno až polojasno a naďalej veľmi teplo. Najvyššia denná teplota 26 až 31, na horách vo výške 1500 m 16 stupňov. Južný vietor 2 až 5 m/s. Vo štvrtok bude na východe spočiatku jasno až polojasno, cez deň od západu veľká oblačnosť a na mnohých miestach občasný dážď alebo prehánky, lokálne aj búrky. V piatok prevažne oblačno a miestami prehánky alebo búrky. Najnižšia nočná teplota 14 až 10, v horských dolinách miestami okolo 8, najvyššia denná vo štvrtok 22 až 26, na východe miestami ešte okolo 28, v piatok 20 až 24 stupňov, na severe chladnejšie. n Slnko vyjde zajtra o 5.10 a zapadne o 20.27 hod.

Amsterdam prehánky17
Aténypolooblačno27
Belehradjasno29
Berlínpolojasno28
Bratislavajasno29
Brusel oblačno16
Budapešťjasno28
Bukurešťpolooblačno25
Frankfurtpolojasno27
Helsinkipolojasno13
Istanbuljasno23
Kodaňoblačno21
Lisabonoblačno22
Londýnoblačno16
Madridoblačno24
Milánopolooblačno26
Moskvaoblačno14
Oslooblačno17
Parížprehánky20
Prahajasno28
Rímjasno29
Sofiajasno26
Štokholmpolooblačno18
Varšavajasno27
Viedeňjasno29
Záhrebjasno28
Ženevapolojasno26

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.