Hospodársky denník
USD47,834 Sk
EUR42,883 Sk
CHF27,692 Sk
CZK1,171 Sk
  Štvrtok  18.Mája 2000

Nezaujímavý tretí svet


V rozvojových krajinách žije viac ako päť miliárd ľudí. Ako však odhaľuje nedávno publikovaná štúdia, západné masovokomunikačné prostriedky často redukujú spravodajstvo o ich osudoch na idealizovanú zmes záberov z voľnej prírody a rekreačných stredísk. Podľa spomínanej štúdie, média sa za posledných desať rokov prakticky prestali dôkladnejšie zaujímať o oblasť tretieho sveta, v ktorej žije takmer 80 percent populácie našej planéty. Najmä v britských televíznych staniciach, vrátane verejnoprávnej BBC, klesla „drastickým spôsobom“ kvalita i kvantita spravodajstva z krajín tretieho sveta. Celkový počet odvysielaných hodín, ktorý bol venovaný spravodajstvu z rozvojových krajín, klesol o 50 percent. Nový britský kanál – Channel 5 – sa od doby svojho vzniku v roku 1998 údajne nevenoval problematike iných, než západných krajín takmer vôbec. Aj BBC, ktorá býva často používaná ako meradlo pre hodnotenie ostatných verejnoprávnych televízií, sa stále viac venuje idylickým záberom z voľnej prírody, programom o cestovaní a využívaní voľného času. Na začiatku 90. rokov sa problematika ľudských práv, životného prostredia a hospodárstva podieľala na spravodajstve z krajín tretieho sveta takmer tridsiatimi percentami. Na prelome tisícročí však bola takmer celkom nahradená „idealizovaným pohľadom na svet divokej zveri bez širšieho sociálneho kontextu“ a „celebritami uvádzanými programy na tému dovoleniek“. Tieto dva typy programov údajne tvoria až 60 percent vysielania o rozvojových krajinách. Spravodajstvo o aktuálnych udalostiach, dokumenty a programy o umení, kultúre a náboženstve sú podľa autorov štúdie stále viac odsúvané do okrajových vysielacích pásiem. Za hlavnú príčinu znižovania podielu seriózneho spravodajstva v hlavnom vysielacom čase považujú autori štúdie predovšetkým úsporné opatrenia zo strany televíznych spoločností, ale aj nástup nových technológií. Tie „umožňujú“ lacný a rýchly prenos informácií a obrazového materiálu, čo sa však odráža v ich povrchnom spracovaní. (mb)
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.