Hospodársky denník
USD48,078 Sk
EUR42,984 Sk
CHF27,677 Sk
CZK1,168 Sk
  Piatok  19.Mája 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













MAN - HISTÓRIA A SÚČASNOSŤ


HISTÓRIA

Akciová spoločnosť MAN spravuje svoje vlastné múzeum v Augsburgu. V múzeu sa kladie dôraz na dve odvetvia, ktorým sa spoločnosť MAN venuje: tlačiarenské lisy a dieselové motory. Medzi vystavenými exponátmi sú historické stroje a ich komponenty a sú to buď originály, alebo ich napodobeniny. Dva z týchto originálov stoja špeciálne za to, aby sa spomenuli: ručne obsluhovaný rýchlorazný tlačiarenský lis vyrobený v roku 1846 a prvý testovací model dieselového motora. Bol vyrobený v období rokov 1893 - 1894 strojárskou fabrikou v Augsburgu (MAN).

Zbierka múzea obsahuje obrázky a dokumenty ilustrujúce udalosti z histórie spoločnosti MAN, ktoré mali výrazný prínos, pokiaľ ide o vývoj tlačiarenských lisov alebo Rudolfa Diesela a motora, ktorý vyvinul. V tejto istej budove je aj historický archív, ktorý má asi 1,5 milióna dokumentov, ktoré sa týkajú aktivít MAN-u.

Typická maska MAN v tvare pravouhlého obdĺžnika sa objavila v polovici 50. rokov a jej charakteristický výzor sa nikdy výraznejšie nezmenil. Trucky MAN sa môžu pochváliť 4 titulmi Truck of the Year. V roku 1978 - MAN 19.290, v roku 1980 - MAN 19.231, v roku 1987 - MAN F90, v roku 1995 - MAN F2000. SÚČASNOSŤ

Úžitkové vozidlá MAN prepravujú ľudí a tovar, zabezpečujú mobilitu dôležitú pre ekonomiku a spoločnosť a spájajú krajiny a trhy.

Svojimi radmi L 2000, M 2000, F 2000 a najnovšími truckmi TG-A MAN nielenže pokrýva hmotnostné kategórie od 6 do 50 t, ale zároveň ponúka vozidlá s praktickým dizajnom pre všetky sektory transportu - celé spektrum dopravného priemyslu. MAN ďalej ponúka luxusné autokary pre turistiku, atraktívne mestské a medzimestské autobusy pre všetky druhy použitia a motory.

Vozidlá majú perfektný dizajn aj pre najšpeciálnejšie použitie a sú k dispozícii z továrne už so zodpovedajúcim zabudovaným vybavením a pripravené pre všetky postavy.

Vozidlá MAN spĺňajú čoraz prísnejšie kritériá zákazníkov na kvalitu, výkon, ekonómiu a ekológiu. TRUCKNOLOGY GENERATION ( TG-A )

Nemecká spoločnosť MAN Nutzfahrzeuge AG predstavila na azúrovom pobreží Monaka novú generáciu ťažkých nákladných vozidiel pre medzinárodnú cestnú dopravu Trucknology Generation s označením TG-A.

Označenie TG-A obsahuje konštrukčnú sériu vozidiel MAN s prípustnou celkovou hmotnosťou nad 18 t, ktoré sú určené pre diaľkovú dopravu. Jazdným komfortom a komfortným riešením interiéru sa generácia Trucknology výrazne odlišuje od doteraz ponúkaných produktov. Elektronické systémy riadenia bŕzd a poháňacieho ústrojenstva udávajú nové meradlo bezpečnostných štandardov.

Pre potreby zákazníkov je pripravený modulový systém, ktorý má 5 kabín (XXL, XL, LX, L, M), 4 motory (228 kW/310 k, 265 kW/360 k, 301 kW/410 k, 338 kW/460 k), 5 mechanických prevodoviek ComfortShift (ZF16 S 151 OD, ZF16 S 181 DD, ZF16 S 181 QD, ZF16 S 221 DD, ZF16 S 221 OD ) a jednu automatickú prevodovku TipMatic ( ZF12 AS 2301 OD ), 2 podvozky (FLC - 4x2, FNLC – 6x2 ) s rôznymi variantmi a 10 rázvormi v mm ( 3600, 3900, 4200, 4500, 4800, 5100, 5500, 5900, 6300, 6700 ) a rôzne elektronické systémy. INTERIÉR

Už typ F 2000 bol veľmi priestorný a nová generácia je ešte o 9 % priestornejšia. Okrem priestornosti sa veľká pozornosť venovala ergonomickému riešeniu ovládacích prvkov.

Umiestnenie ovládacích prvkov, poloha a tvar radiacej páky, parkovacej brzdy a pedálov je riešený tak, aby sa dali ľahko dosiahnuť a pohodlne ovládať pre 1,60 m vysokú vodičku, ako aj pre 2 m vysokého vodiča. Nová multifunkčná generácia sedadiel TG-A bola vyvinutá podľa najnovších ortopedických kritérií a zabezpečuje vodičovi optimálnu kondíciu aj na dlhých tratiach. Vzhľad prístrojového panela výrazne ovplyvňujú rýchlomer a otáčkomer. Volant možno nastavovať výškovo aj pozdĺžne plynulo - nožným tlačidlom. Na želanie možno volant vybaviť airbagom. Kabíny sú úplne galvanizované proti korózii, čo im zabezpečuje dlhú životnosť. PASÍVNA BEZPEČNOSŤ

Pasívna bezpečnosť kabíny sa podrobila dôslednému vývoju. Tuhá kabína (konštrukčnej série TG) zodpovedá európskej bezpečnostnej norme ECE 29. Nárazové skúšky potvrdili výsledky simulácií. V prípade potreby využije vodič tri horizontálne konštruované bezpečnostné pásy, výstuže vo výške dna kabíny vodiča, línie okien a okrajovú hranu strechy. Uloženie kabíny na 4 bodoch svojou špeciálnou kinematikou prispieva k zníženiu nárazovej energie. AKTÍVNA BEZPEČNOSŤ

Veľkým prínosom pre jazdu v noci sú reflekčné svetlomety, ktoré využívajú techniku voľných tvarov so žiarovkami H7 alebo xenónovými žiarovkami, ktoré sa prvýkrát použili v nákladných automobiloch - pretože širšie osvetľujú jazdnú dráhu, homogénnejšie je osvetľované pole a menej zaťažujú zrak vodiča. Xenónové plynové výbojky, ktoré sa dodávajú ako osobitná výbava, poskytujú ešte väčší merný svetelný výkon a dlhšiu životnosť. Lepšiu viditeľnosť ponúkajú spätné svetlomety, ktoré majú faktorom 3 bezkonkurenčne zvýšený merný svetelný výkon. To všetko znamená viac bezpečnosti na cestách.

Ostatné prvky aktívnej bezpečnosti sú opísané pri podvozku a brzdovej sústave. MOTORY

Nová generácia TG-A prevzala osvedčené výkonné vznetové 6-valcové motory z predchádzajúceho typu F 2000 Evolution.

V ponuke sú štyri preplňované vznetové 6-valcové motory s priamym vstrekovaním paliva, so 4-ventilovým rozvodom, s chladením stlačovaného vzduchu a chladenou reguláciou výfukových plynov AGR. Všetky motory vynikajú pružnosťou (už od nízkych otáčok majú veľký točivý moment v širokom rozsahu otáčok), hospodárnosťou, kultivovaným chodom a spĺňajú emisnú normu Euro 3. (Tabuľka motory Euro 3)
PREVODOVÉ ÚSTROJENSTVO

Prenos sily od motora k prevodovke zabezpečuje hydraulicky ovládaná jednokotúčová suchá spojka s posilňovačom a s automatickým nastavovaním. Ak hrúbka obloženia spojky dosiahne kritickú hodnotu, je na displeji vodiča indikovaná výstraha. Spojky sa na 95 % opotrebúvajú príliš vysokými otáčkami pri štartovaní a posunovaní. Preto funkcia na ochranu spojky ComfortShift firmy MAN obmedzuje otáčky pri štartovaní vo všeobecnosti na 1400 1/min.

Vozidlá MAN TG-A sú sériovo vybavené osvedčenými mechanickými 16-stupňovými prevodovkami ZF, so synchronizáciou všetkých stupňov, hydrostatickým radením prevodových stupňov a pneumatickou podporou ServoShift. Podľa výberu môže byť prevodovka s priamym záberom alebo s prevodom do rýchla (overdrive).

Ako špičkové vybavenie sa môže pre TG-A objednať automatická 12-stupňová prevodovka MAN TypMatic, ktorá poskytuje osobitne komfortné radenie prevodových stupňov. Pri výbave TypMatic nie je potrebné stláčanie pedála spojky ani ručné radenie prevodov, spojka a prevodovka sú riadené a ovládané elektropneumaticky. Výhodou tohto systému je nielen zníženie hmotnosti o 60 kg, čo zvyšuje užitočnú hmotnosť vozidla, ale aj mimoriadne plynulá jazda bez nárazov. PODVOZOK

Vývojoví pracovníci MAN-u venovali osobitnú pozornosť podvozkom Trucknology Generation. Podvozky TG-A sú kombináciou vysokej nosnosti, účinných variant odpruženia a inovačných elektronických ovládacích systémov.

Žiadaný dopravný výkon pre vysoké objemy nákladu zabezpečujú optimalizované podvozky 4 x 2 a 6 x 2 so zdvíhateľnou zadnou nápravou, a aj dvojnápravové sedlové ťahače. Robustný, ale pomerne ľahký rám, zvyšuje užitočnú hmotnosť vozidla. Vďaka rovnej hornej hrane rámu a zodpovedajúcim montážnym prípravkom možno bez problémov osadiť podvozok ľubovoľnou nadstavbou. Na prednom čele novovyvinutého rámu podvozka sú umiestnené kotviace body na uloženie kabíny, prevodky riadenia, predných pružín, chladiča motora, tlmičov a ochrany podbehnutia.

Predná náprava je technicky veľmi dobre riešená, je prehľadne usporiadaná a vzduchom odpružená. Pneumatické pružiny a tlmiče tvoria jednu jednotku LDS - systém vzduchového tlmiča. Najširší rozchod pružín a tlmičov vo svojej triede vozidiel zabezpečuje vynikajúce stabilizačné vlastnosti práve pri vysokých ťažiskách vozidla.

Zadná náprava je odpružená štyrmi vzduchovými vankúšmi. Elektronicky regulované vzduchové odpruženie ESAC sa môže kombinovať s reguláciou tlmičov ESAC k elektronickej regulácii pojazdného mechanizmu EFR.

Všetky nápravy vrátane zdvíhateľnej nápravy za hnacou nápravou sú vybavené mazivom na celý čas životnosti a prostredníctvom zdvíhacej jednotky umožňujú rýchlejšiu výmenu diskov. Ložisko kolesa sa už nemusí rozoberať - vôľa ložiska nastavená vo výrobnom závode zostane nezmenená - tým sa skrátia nielen prestoje, ale sa ušetrí aj na servisných prácach. Brzdová sústava - ťažké vozidlá TG-A majú najnovšiu brzdovú sústavu s EBS systémom. V elektronickom systéme brzdenia EBS sú integrované funkcie ABS (antiblokovací systém), ASR (protipreklzová regulácia pohonu) a elektropneumatická prevádzková brzda. Systém EBS skracuje brzdnú dráhu, stará sa o pozvoľnú reakciu brzdy vozidla a v prívesoch brzdených systémom EBS sa výhody systému EBS vzťahujú aj na príves.

V novom typovom rade TG-A sú štandardnou výbavou kotúčové brzdy s vnútorným chladením a rovnakým brzdovým obložením na všetkých kolesách vrátane kolies na zdvíhateľnej náprave za hnacou nápravou.

ELEKTRONIKA

80 000 kilometrové intervaly servisných prehliadok sú v diaľkovej doprave základom pre nízke náklady na údržbu.

Zníženie nákladov umožňuje diagnostický Off-board systém MAN Tronic, kompatibilný s telematikou vozidla. Architektúra elektroniky MAN Tronic zabezpečuje vynikajúce nastavovanie, riadenie a monitorovanie všetkých funkcií vozidla. MAN Tronic súčasne prispieva množstvom doplnkových ponúk na zvýšenie bezpečnosti, spoľahlivosti, hospodárnosti a komfortu.

Dizajnom exteriéru, priestorným a komfortným interiérom, ergonómiou ovládacích prvkov, pasívnou a aktívnou bezpečnosťou, pružnými, výkonnými, hospodárnymi a ekologickými motormi, vynikajúcim podvozkom s maximálnou stabilitou jazdy a plynulým prenosom sily od motora na kolesá urobili vývojoví pracovníci MAN -u výrazný pokrok oproti doteraz ponúkaným úžitkovým vozidlám.

Nová generácia ťažkých nákladných vozidiel Trucnology Generation poskytuje vodičom viac bezpečnosti, ergonómie a komfortu, podnikateľom znížiť prevádzkové náklady a zvýšiť hospodárnosť vozidiel a celej spoločnosti väčšiu ochranu životného prostredia. Spracoval Ing. Juraj Hilvert

počasie

Očakávame zintenzívnenie nepriaznivých účinkov počasia na meteosenzitívnych ľudí. Zvýšené budú ťažkosti pri ochoreniach pohybového systému, najmä u reumatikov. Častejšie sa môžu vyskytovať bolesti hlavy, jaziev a fantómové bolesti. Zvyšuje sa záťaž pacientov s kardiovaskulárnym postihnutím, prípadne aj s ochoreniami dýchacích ciest. Nižšia môže byť telesná a duševná výkonnosť a schopnosť sústredenia. Zvýšená je náchylnosť k nervozite, predráždenosti, depresii a celkovým nepríjemným telesným a duševným pocitom.n Zajtra predpokladáme ústup zdravotných ťažkostí podmienených počasím. Pretrvávať môžu reumatické ťažkosti a sklon k depresii. (zč)

n Dnes bude postupne od západu veľká oblačnosť až zamračené a na mnohých miestach občasný dážď, prehánky alebo búrky. Najvyššia denná teplota18 až 22, na juhu stredného a na východnom Slovensku okolo 24, na horách vo výške 1500 m 9 stupňov. Západný až severozápadný, na východnom Slovensku južný vietor 3 až 6 m/s. V sobotu a nedeľu bude prevažne oblačno, na juhu časom polooblačno. Miestami prehánky. Najnižšia nočná teplota 12 až 8, v horských dolinách miestami aj chladnejšie, najvyššia denná 19 až 23, v severných okresoch okolo 17 stupňov. n Slnko vyjde zajtra o 5.08 a zapadne o 20.29 hod.

Amsterdam dážď12
Atényjasno28
Belehradprehánky27
Berlínprehánky14
Bratislavadážď17
Brusel prehánky14
Budapešťdážď19
Bukurešťpolooblačno25
Frankfurtprehánky12
Helsinkijasno20
Istanbuljasno23
Kodaňdážď14
Kyjevprehánky20
Lisabonpolooblačno18
Londýnprehánky12
Madridjasno26
Milánojasno25
Moskvaoblačno13
Oslodážď10
Paríždážď12
Prahaprehánky14
Rímpolooblačno25
Sofiapolooblačno25
Štokholmdážď11
Varšavadážď20
Viedeňdážď16
Záhrebdážď17
Ženevapolooblačno18

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.