Hospodársky denník
USD45,771 Sk
EUR41,535 Sk
CHF26,456 Sk
CZK1,146 Sk
  Utorok  2.Mája 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Nie je všetko zlato, čo sa blyští

Ako skoncovať s imitáciami výrobkov?

To, že nečestná súťaž formou imitácie výrobku nie je zanedbateľný problém, nás môže presvedčiť už len letmá návšteva trhovísk. Výrobcovia postihnutí takýmto konaním sa na to, samozrejme, nepozerajú so založenými rukami. Ich aktivity sú rôzne. Aby sa výrobcovia, ale i spotrebitelia vedeli účinne ochrániť, Európske združenie na ochranu značkových výrobkov (AIM) už dávnejšie vypracovalo príručku ako skoncovať s imitáciami výrobkov. Podľa Ing. Dušana Pleška zo Slovenského združenia pre značkové výrobky každý prípad imitácie výrobku má svoje špecifiká. Absolútne univerzálny liek na všetky prípady nie je, ale mnohé z možností na ochranu výrobcov, ktoré príručka ponúka sú aplikovateľné aj u nás. O čo teda ide?

Značka je orientačný bod, ktorý umožňuje zákazníkovi urobiť informované rozhodnutie vhodné pre danú kúpnu situáciu a použitia výrobku. Výhod značky je pre zákazníka viac: hodnota, výber, dostupnosť, istota kvality a spoľahlivosti. V konečnom dôsledku to predstavuje pohodlie výberu. Navyše, silné značky priťahujú zákazníkov a predávajú tovar. Za tým všetkým sú však schopnosti výrobcu ponúknuť v každom prípade to najlepšie. A to reprezentuje veľa úsilia i peňazí. Výrobcovia imitácií to veľmi dobre vedia a chcú získať pre seba najväčšie výhody s najmenším úsilím. Teda nie cestou vlastnej tvrdej práce, ale napodobnením výrobku niekoho iného. Nie kvalitou, ale spravidla len vonkajšími vizuálnymi znakmi. Na tomto základe podvádzajú spotrebiteľa, poškodzujú skutočného majiteľa značky a znehodnocujú jeho majetok. Pred piatimi rokmi AIM urobila prieskum na základe ktorého sa zistilo, že v 9 európskych krajinách sú výrazné problémy s imitáciami a tretina oslovených firiem sa stretla s týmto problémom. Vo Veľkej Británii 42 % opýtaných spotrebiteľov vzalo do rúk výrobok a až vtedy si uvedomili, že to nie je to, čo chceli kúpiť. A približne každý piaty opýtaný kúpil omylom imitáciu, lebo si myslel, že ich vyrobil originálny značkový výrobca. Dôsledkom toho je, že sa vlastne takto znižuje návratnosť vložených prostriedkov výrobcami značkových výrobkov a následne sa obmedzuje inovácia, výskum a vývoj zamestnáva menej ľudí, znižuje sa ich konkurencieschopnosť, vyčleňuje sa menej prostriedkov na reklamu a marketing, ale i sponzorstvo charitatívnych akcií. Aj médiá či zdravotníctvo sú takto ochudobňované. A aké je riešenie? Ochraňovať obchodnú značku ochrannou zámkou. Treba ochraňovať aj charakteristický znak na výrobku, obal, etiketu, dizajn. Na nový výrobok treba nový osobitý obal. Štandardizáciu obalov s inými výrobcami treba dôkladne zvážiť, aby straty neprevážili zisky. Uniformite obalov sa spravidla treba vyhnúť. Charakteristický obal, etiketu treba aj reklamne podporiť. Vytvára sa tak spojenie medzi vizuálnymi prvkami a obchodnou značkou. Samozrejmosťou by malo byť, že tvrdo a dôsledne využívate svoje práva a rázne zakročujete proti imitátorom aj zdanlivo nevýznamným. Uvedenie nového výrobku by sa nemalo oznamovať s veľkým predstihom, imitátori sú schopní reagovať dosť pružne. Výrobcovia by mali zaangažovať svojich pracovníkov na monitorovanie imitácií - veď nakoniec ide o pracovné miesto každého z nich. A reagujte razantne a včas.

(sdl)

Počasie

Všeobecne neočakávame záťažový vplyv počasia na meteosenzitívnych ľudí. Nie je podstatnejšia fyzická ani psychická záťaž, prevláda iba mierne podráždenie vplyvom počasia, čo pôsobí skôr pozitívne na telesnú a duševnú výkonnosť a koncentráciu. Hlboký spánok počas oddychových fáz pomáha lepšej regenerácii síl organizmu. Pacienti so srdcovo-cievnymi ochoreniami však nemajú preceňovať svoje sily. Je sklon k vyššej pulzovej frekvencii. Vegetatívne labilní ľudia s nízkym tlakom krvi reagujúci na počasie môžu trpieť miernym pocitom závratu a bolesťami hlavy migrenózneho pôvodu.Zajtra nepredpokladáme podstatnejšiu zmenu v pôsobení počasia na meteosenzitívnych ľudí.(zč)

Dnes bude od severovýchodu postupne jasno až polooblačno a len ojedinele prehánky. Najvyššia denná teplota 20 až 25 stupňov, na severe okolo 18 stupňov. Severný až severovýchodný vietor 3 až 6, na východe cez deň 7 až 12 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 metrov bude napoludnie okolo 9 stupňov. V stredu a vo štvrtok bude jasno až polojasno, len pri čiastočnom zväčšení oblačnosti sa vyskytnú ojedinele prehánky . Najnižšia nočná teplota klesne na 10 až 5 stupňov, v údoliach a kotlinách na 3 stupne, najvyššia denná teplota vystúpi na 18 až 23 stupňov, na Orave a na Spiši bude v stredu miestami kolo 16 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5,31 a zapadne o 20,07 hod.

Amsterdamoblačno16
Aténybúrky25
Belehradbúrky27
Berlínbúrky26
Bratislavapolojasno25
Bruseloblačno16
Budapešťpolooblačno26
Bukurešťpolooblačno25
Frankfurtpolooblačno24
Helsinkipolojasno9
Istanbulbúrky20
Kodaňprehánky20
Kyjevpolooblačno15
Lisabonpolooblačno18
Londýnpolojasno19
Madridoblačno19
Milánobúrky24
Oslooblačno20
Parížpolooblačno21
Prahapolooblačno23
Rímpolooblačno23
Sofiabúrky20
Štokholmpolojasno13
Varšavapolojasno18
Viedeňpolooblačno25
Záhrebbúrky24
Ženevapolojasno23

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 27. 4. 2000: Bratislava 99,91, Sliač 98,06, Košice 99,05, Poprad 93,66, za 28. 4. 2000: Bratislava 99,78, Sliač 98,06, Košice 99,13, Poprad 93,76, za 29. 4. 2000: Bratislava 100,00, Sliač 98,20, Košice 99,22, Poprad 93,92, za 30. 4. 2000: Bratislava 100,24, Sliač 98,28, Košice 99,27, Poprad 93,94. .

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.