Hospodársky denník
USD45,771 Sk
EUR41,535 Sk
CHF26,456 Sk
CZK1,146 Sk
  Utorok  2.Mája 2000
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Boeing uvedie novú verziu 777


Boeing Co. začne vyrábať predĺženú verziu populárneho modelu 777, ktorá bude konkurovať novému airbusu na dlhých letoch cez Tichý oceán. Lietadlo, označené 777X, bude mať najdlhší dolet spomedzi všetkých prúdových lietadiel (16 290 kilometrov), čím mierne prekročí 15 750-kilometrový dolet airbusu A340-500, ktorého dodávky sa začnú koncom roku 2002. Analytici uvádzajú, že ekonomické problémy v Ázii oneskorili začiatok výroby dvojmotorového 777X, ktorý je Boeing pripravený dodávať od septembra 2003. Hovorkyňa Boeingu Barbara Murphyová odmietla informovať, kedy spoločnosť oficiálne začne s výrobou a dodávkami nového modelu. Podľa údajov tlače Boeing oznámi, že získal objednávky minimálne na 30 lietadiel 777X v katalógovej hodnote 5,5 miliardy USD. Motor slabinou?
Potenciálni odberatelia však vyjadrili obavy z nedostatku alternatívnych modelov motorov. GE90 z dielne General Electric Co., ktorý poháňa súčasné verzie 777, je totiž menej populárny než motory spoločností Pratt & Whitney a Rolls-Royce Plc. Z celkovo 452 objednávok na 777 Boeing registruje 450 podľa typu pohonnej jednotky. Motory Rolls-Royce sa nachádzajú na 171 objednávkach, Pratt je na druhom mieste so 156 motormi a GE má len 123 objednávok. Analytici upozorňujú, že aerolínie síce chvália 777 za pohodlie pre cestujúcich, spoľahlivosť a úspornú prevádzku, ak však Boeing staví všetko na jeden motor, zrejme zníži šance nového lietadla na trhu. Podľa nich Boeing predal približne 1 360 lietadiel novej generácie 737 s jediným typom motora CFM56-7 z dielne spoločnosti CFM International, ktorú spoločne vlastní GE a francúzska Snecma. Lepšie parametre
Analytici uvádzajú, že GE vydal približne 200 miliónov USD na zvýšenie kapacity GE90 asi o 25 percent a prispeje ďalšími 200 miliónmi USD na vývojové náklady Boeingu, odhadované asi na 800 miliónov USD. Medzi zákazníkmi sa pravdepodobne budú nachádzať aj nákladní prepravcovia, čím narušia predaj nákladnej verzie 747. Podľa analytikov 777 sa už zahryzla aj do predaja osobnej verzie 747, z ktorej Boeing v priebehu roka nepredal ani jediný kus. Súčasný model 777-200 má kapacitu 328 cestujúcich a dolet 9 560 kilometrov a 777-200ER má dolet 14 290 kilometrov. Verzia 777-300 má kapacitu 394 cestujúcich a dolet 11 000 kilometrov, pre porovnanie 747 pojme 416 pasažierov. Navrhovaná verzia 777-200X bude mať kapacitu 301 cestujúcich a dolet 13 375 kilometrov, 777-300X pojme 359 pasažierov a preletí približne 16 290 kilometrov, čo zahŕňa, napríklad, 18-hodinový let z Dallasu do Sydney bez medzipristátia. Modely 777X by mali stáť približne 180 miliónov USD, čo o 20 miliónov USD presahuje štvormotorový A340-500 s kapacitou 313 cestujúcich a štvormotorový A340-600 s kapacitou 380 cestujúcich. (TASR/mm)

Počasie

Všeobecne neočakávame záťažový vplyv počasia na meteosenzitívnych ľudí. Nie je podstatnejšia fyzická ani psychická záťaž, prevláda iba mierne podráždenie vplyvom počasia, čo pôsobí skôr pozitívne na telesnú a duševnú výkonnosť a koncentráciu. Hlboký spánok počas oddychových fáz pomáha lepšej regenerácii síl organizmu. Pacienti so srdcovo-cievnymi ochoreniami však nemajú preceňovať svoje sily. Je sklon k vyššej pulzovej frekvencii. Vegetatívne labilní ľudia s nízkym tlakom krvi reagujúci na počasie môžu trpieť miernym pocitom závratu a bolesťami hlavy migrenózneho pôvodu.Zajtra nepredpokladáme podstatnejšiu zmenu v pôsobení počasia na meteosenzitívnych ľudí.(zč)

Dnes bude od severovýchodu postupne jasno až polooblačno a len ojedinele prehánky. Najvyššia denná teplota 20 až 25 stupňov, na severe okolo 18 stupňov. Severný až severovýchodný vietor 3 až 6, na východe cez deň 7 až 12 m/s. Teplota na horách vo výške 1500 metrov bude napoludnie okolo 9 stupňov. V stredu a vo štvrtok bude jasno až polojasno, len pri čiastočnom zväčšení oblačnosti sa vyskytnú ojedinele prehánky . Najnižšia nočná teplota klesne na 10 až 5 stupňov, v údoliach a kotlinách na 3 stupne, najvyššia denná teplota vystúpi na 18 až 23 stupňov, na Orave a na Spiši bude v stredu miestami kolo 16 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 5,31 a zapadne o 20,07 hod.

Amsterdamoblačno16
Aténybúrky25
Belehradbúrky27
Berlínbúrky26
Bratislavapolojasno25
Bruseloblačno16
Budapešťpolooblačno26
Bukurešťpolooblačno25
Frankfurtpolooblačno24
Helsinkipolojasno9
Istanbulbúrky20
Kodaňprehánky20
Kyjevpolooblačno15
Lisabonpolooblačno18
Londýnpolojasno19
Madridoblačno19
Milánobúrky24
Oslooblačno20
Parížpolooblačno21
Prahapolooblačno23
Rímpolooblačno23
Sofiabúrky20
Štokholmpolojasno13
Varšavapolojasno18
Viedeňpolooblačno25
Záhrebbúrky24
Ženevapolojasno23

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3.Tlak

Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 27. 4. 2000: Bratislava 99,91, Sliač 98,06, Košice 99,05, Poprad 93,66, za 28. 4. 2000: Bratislava 99,78, Sliač 98,06, Košice 99,13, Poprad 93,76, za 29. 4. 2000: Bratislava 100,00, Sliač 98,20, Košice 99,22, Poprad 93,92, za 30. 4. 2000: Bratislava 100,24, Sliač 98,28, Košice 99,27, Poprad 93,94. .

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.